Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 13 november 2010

Melodikrysset v45, 2010

Av Kvasthilda - 13 november 2010 11:08


Idag säger jag som Eldeman sa förra veckan. Så kort är en vecka..... Får se vad jag hinner med här, ska iväg o jobba o det är just jobbet som gjort att den här veckan flugit iväg. Min tredje helg på raken. Börjar kännas nu då vi dessutom har så korta turer att man jobbar alla dagar för att få ihop månadstiden.


Jaja, skit i de'nu. Nu kör vi (så långt tiden räcker).


Jag kom in mitt i första uppgiften och hörde Rasmus o Paradis-Oskar sjunga sin härliga Fri som en fågel. Rasmus på luffen, en av Astrids underbara böcker som filmatiserats o gjorts teater av. Bland annat har Allan Edwall spelat luffaren Oskar som unge Rasmus tar följe med, då han tror att ingen vill adoptera honom från barn-hemmet. "Alla vill ha flickor med lockigt hår", säger kompisen Gunnar.


Sen blir det buskis. I alla fall i den versionen. Kurt Olsson o hans Damorkester har varit ute o åkt bil respektive cyklat o medan tjejerna torkar håret i militärtältet sjunger.... (ehhh ja nåt sånt) Kurt Olsson om hur man fäster en man vid sin sida. Med Kärlek, nål och tråd.


En annan göteborgare som inte heller kan sjunga..... Fast eventuellt ett snäpp bättre än herr Olsson. O han var jävligt snygg på förra månadens omslag till KUPÉ, tidningen man får läsa på tågen. Håkan Hellström. Idag saknade han de som försvunnit "te havs". Den heter så, "Saknade te havs". Är man göteborgare så är man.


Mer svenska. Eller inte. Amerikansk country med Willie Nelson, On the Road again. En googling gav mig detta på wikipedia: "' Keith Almgren skrev en text på svenska som heter "Jag ser mig om" ". Så var det med det. Jag ser mig om. Det lät lite Mats Rådberg o Rankarna om den men de har inte gjort den. Vi har ju inte så många countrykillar här.


En annan skådis med stor röst är Stefan Ljungqvist som idag sjöng Lasse Dahlquist. En av Lasses otaliga visor; Morfar har berättat om Vinga fyr. Det är inte bara Taube som skrivit om den! Med sig hade Stefan Lennart Palm från Lerum! Se där. En Palmlåt med text :-) Fast sanningen att säga ackompanjerar han ju också o gör inte bara låtar till krysset som inte finns annat än just med text.

Solen i havet försvinner
Rodnande himmelen brinner
Stolt mot den flammande purpurridån ser jag Vinga fyr
.


Sen får vi Elvis på finska. Rauli "Badding" Somerjoki sjunger en text som jag inte kan återge ett ord av men Elvis original var ju Kiss me Quick o en lite "lättare o mindre allvarlig synonym" till kyss är väl en puss. Å andra sidan kan man lika gärna översätta kiss till puss. Sådeså.


Han brukade skicka brev, Elvis. Som ofta återvände till avsändaren. Nu vet inte jag om avsändaren befann sig på Adress Rosenhill, dit vi tog oss sedan.  


Efter nyheterna fick vi en ung trubadur till livs. Melissa Horn, hon låter väldigt mycket som sin mor Maritza o jag fick först inte fram dotras namn, då mamma fastnade på min näthinna. Men hon har ju gjort fler skivor än två :-)

Kom hem när du vill
jag är vaken hela natten
kom hem när du vill
jag är vaken hela natten

Säg ingenting till mig
jag ser allting ändå
säg ingenting till mig
det hörs på stegen när du går


En som förväntas inte vara vaken hela natten är den som tillägnas nästa melodi. Sover skriver vi i krysset. Har lite för ont om tid för att få fram rätt melodi här idag, men hoppas återkomma senare!


Ännu en klassiker. Sångaren då. O kanske teveserien den för alltid kommer att förknippas med.... Frank Sinatra med Love and Marriage. På svenska heter serien Våra värsta år, i original Married... with Children. Handlar om skoförsäljaren Al Bundy och hans überknasiga familj o deras grannar. Ed O'Neill har gjort många andra roller än pappa Al men jag älskar hans knasiga värld i serien.


Vi stannar kvar i USA. Jill Johnson i dagens andra countrylåt. Här gör hon en Dolly Parton, Here you come again. Den spelades förstås in i Nashville, Tennessee. SysterYster o Sambon var o lyssnade på henne i Stockholm för ett par veckor sen. En minisemester. Härligt för dem.


Sen får vi veckans dos av stålgitarrer - o hillbillysträngar och tillika dagens tredje qvist (fast en var med u). En av Owe Thörnqvists alla låtar, i stressen har jag inte hittat rätt titel o jag hinner inte lyssna om för att bläddra i min hjärnas vindlingar. Säger som nyss, det kommer senare! Kanske. 


Dagens sista uppgift är med ett dalaband. Grabbarna i Mando Diao drar av sin Dance with somebody. Såg ni IDOL igårkväll? Linneas galna dans o än mer galna sång. Vad jag gillar den tjejen!


Som sagt var. Lite hål här o där men kryssplanen är fylld! YAY! Eller var det kanske "Jay!"? 


Ha en skön lördag. Jag ska peta i mig lite frunch o dra på jobb.... Hinner precis. Börjar om exakt en timme när detta är färdigskrivet. 11.51


 
 
Ingen bild

Gunnar

14 november 2010 03:33

Gäsp! Får väl ägna en liten stund här i dammet också innan jag "slafar" (se nedan).

En annan göteborgare som inte heller kan sjunga..... Fast eventuellt ett snäpp bättre än herr Olsson.
Fast eventuellt inte. :-)

"Adress Rosenhill" spelades av Lars Karlsson från Fjärås och Anders Larsson från Borlänge. Båda mycket duktiga på sina instrument; durspel respektive dragspel.


Sov, min lilla prins, sömn,
den vila får och fåglar,
Trädgård och gräsmatta stopp,
inte ens en lilla biet surrar mer
Luna med ett silver certifikat
gucket fönstret i,
sova med ett silver certifikat,
sova, min lilla prins, somna!

Allt är redan i slottet,
alla invaggas i slummer,
ReGet inga fler möss,
Källare och kök är tomma,
bara i kammarjungfru
ljuder en smäktande Oh!
Vad en suck kan det vara?
Sov, min lilla prins, somnar.

Vem är lyckligare än du?
Ingenting annat än glädje och frid!
Spel och socker nog,
och fortfarande organ i fat,
alla berörda och villiga att
att min lilla prins inte gråta.
Vad kommer framtiden?
Sov, min lilla prins, somnar.

Visst är det härligt med Googles översättningar?
"Schlaf, mein Prinzchen, schlaf ein" i original.
Länge trodde man att melodin skrivits av Mozart, men nu vet man bättre. (Känns som jag sagt detta tidigare här, men jag orkar inte leta upp det.)
"Låt mig få tända ett ljus" blev titeln när visan fick svensk text i början på 70-talet, och den handlar inte om att sova utan är, som vi vet, mer julinspirerad. (För övrigt gjorde Bröderna Samuelsson en annan text på visan senare, mer religiös; men de behöll samma titel, och det blev dom fällda för av Tings- och hovrätt samt HD.)


En av Owe Thörnqvists alla låtar

Ja, det var helt enkelt hans gamla slagdänga "Albin och Pia".

Måtte nu veckan gå fort till nästa lördag, eller...?
/Gunnar

Kvasthilda

14 november 2010 11:47

Ahhh... DU är MIN prins :-) Tack för det.

Låt mig få tända ett ljus? Ja men se där. Den borde jag ha tagit utan att ens fundera. Lyssnade aldrig om igen igår men ska nog gå o göra det så fort jag hinner. Den lyssnar nämligen jag JÄMNT på till jul.... En av alla mina låtar i "julsnurren". Med GES då förstås...

Översättninger är alltid hysteriska. FÖrsök översätta en spansk text skriven av en glad spanjorska..... Vad är det de brukar skriva?? Äh, minns inte såhär på rak arm o stående fot. På väg på jobb o då brukar min hjärna koka ihop... "jejejejjeeee" eller nåt o helst med versaler... De gillar att gapa de där tjejerna.

Fniss.... (ang "eventuelt INTE")

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Lördag 20 april 10:55

Jamen, då var det kryssat och klart och webbradion höll hela vägen och så här löste jag mitt idag...  Vi lever det ljuva livet, eller snarare galna, Livin' La Vida Loca. Upside, inside outShe's livin' la vida locaShe'll push and pull you downLivi...

Av Kvasthilda - Lördag 20 april 09:41

Jahapps. Får se om det blir att lösa krysset idag. De har stora tekniska problem på Sveriges Radio idag och inget laddar som det ska. Just nu lyssnar jag på P4 men jag har inte laddat om just den sidan. Rätt vad det är kraschar det väl och jag hör in...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards