Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 16 november 2010

Veckans Hus #40 - Byggnadsminne

Av Kvasthilda - 16 november 2010 13:24


Jag kikade in på Länsstyrelsens hemsida för att se vad vi har för byggnadsminnen i Kiruna o hittade några stycken. Ett av dem fotade jag passande nog i höstas. I november 2001 beslutades att "Jerusalem" skulle bli byggnadsminne.


Fastigheten byggdes 1927 och var tänkt som ett ungkarlshotell för ensamstående gruvarbetare. Många kom från byarna runt om och fick kanske ett härbärge här. Idag tjänar huset ännu som hyreshus och tillhör LKAB.



Den sägs vara ovanligt stor - för ett fristående hyreshus av trä i Norrbotten. Inga större yttre förändringar har gjorts sen den byggdes men en invändig ombyggnation gjordes på femtiotalet för att anpassa lägenheterna till familjer. Dess historia som unkishotell var då över. En ny renovering gjordes 1996.

Jag gillar dess flerfärgade fasad och älskar dessa gamla trähus! Nu är inte färgerna korrekt återgivna men hussidorna är målade i en ljus grön färg, en gulbrun nyans och en gråvit med rödbruna och vita detaljer.



Jerusalem? Som många andra byggnader i stan, sätter Kirunaborna sin egen prägel på husen och den fick namnet för att hyresgästerna sades föra ett liv som påminde om "Jerusalems förstörelse" och det har hängt kvar sedan.

En parentes... Jerusalem ligger i Sibirien.... Så kallas den här delen av Bolagsområdet.



Jag vet inte vad som kommer att hända med de här husen vid stadsflytten, de ligger inom första eller möjligtvis andra sprickområdet. Har letat en översiktskarta men hittar ingen för att verifiera.


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Veckans Husutmaning


 
 
Hedwig

Hedwig

16 november 2010 21:10

Intressant med de olikfärgade väggarna, hur kommer man på en sån idé ? Kul också med alla dessa smeknamn på byggnader och områden, de lever kvar i flera generationer. Det är inte bara göteborgarna som kan vitsa till det. Tror du att husen flyttas eller rivs de ?
Tack för ett intressant bidrag.

http://veckanshus.stjernvall.se

Kvasthilda

17 november 2010 10:31

Vi har flera flerfamiljshus i Kiruna där fasaden är målad i olika färger för varje husdel, vad sägs om smeknamnet "Paletten"?
Den här fastigheten står mitt emot kvarteret med bläckhornen i tegel och jag vet inte ens om de kommar att rädda dem. Jag hoppas.

 
Ingen bild

Tandem

17 november 2010 13:45

Ja flytten, ja. Vad är det som gäller? När börjar man riva och bygga upp igen? Finns en stadsplan för den nya staden? Vilket företag att flytta denna underbara kyrka och detta fantastiska stadshus! Hoppas man lever och får se resultatet...

Kvasthilda

17 november 2010 13:56

Jaadu, om detta tvista de lärde.... :-)

 
Pysselfarmor

Pysselfarmor

20 november 2010 15:04

Vilka fina hus och tack för kunskapen du delat med dig.

Hos mig är det specialvisning för Veckans Hus....många bilder är det!
Ha en skön helg.

http://pysselfarmorsbilder.blogspot.com/2010/11/by

 
Anni

Anni

20 november 2010 19:59

Sibirien har vi i Stockholm också!
Men så läcker den flerfärgade långsidan är - många fina och sparsmakade detaljer att njuta av. Däremot tycker jag att det stora burspråket ser modernare ut, undrar hur det är med den saken...

http://vardagsnjutning.blogspot.com

 
Birgitta - foto CHIP

Birgitta - foto CHIP

20 november 2010 22:12

Så intressant! Kul namngivning :)
Ha en skön helg!

http://fotochip.blogspot.com/2010/11/veckans-husby

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 28 mars 09:00


  Tema nr 22 Blank-is 88/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 27 mars 09:00


  Tema nr 183 Ledande linjer 87/366   Skönt att trafiken är igång igen. De två malmbolag som trafikerar Malmbanan/Ofotbanen. LKAB tv, Kaunis th.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte...

Av Kvasthilda - Tisdag 26 mars 09:00


  Tema nr 258 Samlingsplats 86/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 25 mars 09:00


  Tema nr 135 Ihopkopplade 85/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 24 mars 09:00


  Tema nr 124 I hatten 84/366   PoP Day to Night Barbie.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards