Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 9 januari 2011

Av Kvasthilda - 9 januari 2011 12:57


Oj. Blev sittande med de två första avsnitten (egentligen de fyra första men svensk teve har satt ihop dem två och två till långfilmslånga avsnitt). Jag blev så fascinerad av historien och konstaterade att de är en sån historia man kommer att sitta förbannad i fyra (sjuoetthalvt) avsnitt innan man vet att det mesta kommer att lösa sig i slutet. Antagligen. Arg på intriger och kyrkans makt på elvahundratalet. Kunde du skapa medicin på något sätt var du häxa. Punkt o slut. Åderlåtning var enda sättet att rädda sjuka människor. Jo men tjena. Tacka för industrialismen och läkekonsten som fick rätt till slut. Jag menar, kan man inte leva på det som naturen ger så vet jag inte? Jag är inte ateist men tror inte på gud, om du förstår vad jag säger. Jag är döpt och konfirmerad i kyrkan. Våra barn är döpta i kyrkan. Jag är gift i kyrkan. Barnen är dock inte konfirmerade. Det har de fått välja själva. Dopet är ju inte till för att barnen ska få sitt namn, utan du döps in i kyrkan och den kristna tron. Så är det. Dock är jag medlem i Svenska Kyrkan. Jag gillar Bibeln och dess historier. Behöver dock inte tro allt där står.

Jag hade en klasskompis i gymnasiet som var troende. Minns inte vilket samfund hon tillhörde men jag minns hennes ilska när vi läste om Darwin och evolutionen. Gud har skapat människan. Punkt. Det var hennes åsikt. Jag är mer öppen än så. Visst finns det krafter man inte har en aning om eller kan föreställa sig, men i mina ögon har religionen över världen ställt till mycket skada. Och ställer till skada. Den gör mycket gott också, det förnekar jag inte med min bror som närmaste exempel på en strulig och besvärlig ungdomstid som lugnade sig när han kom i kontakt med sin del av världsreligionen, Jehovas Vittnen. Tillhör inte mina favoriter på denna planeten, men de har gjort honom gott.


 


Ken Follett har skrivit en uppföljare till sin roman Svärdet och spiran (The Pillars of the Earth). Den heter En värld utan slut (World without end) och de som läst den säger att den är minst lika episk som den första. (skrev apisk först, hur mycket freudiansk felsägelse var inte det i sammanhanget?)

Jag har nu inte läst Follett's bok om det enorma katedralsbygget i lilla Kingsbridge och alla intriger och sammansvärjningar som rådde mellan alla inblandade och Tom Builder's jobb att rita och börja bygga England's största (fiktiva) kyrka. Kyrkan har Follett skapat utifrån de stora katedralerna i Salisburg och Wells. Salisburg förekommer i teveserien och Tom söker jobb vid ett kyrkbygge där (kanske det var vid katedralen?).

Jättebra teveserie är det och har ni missat första två avsnitten är ni bara att beklaga och hoppas på en repris. De resterande två sänds i veckan.


Uppföljaren till boken utspelar sig cirka 150 år efter första boken så vi är fortfarande i engelsk medeltid. Fyra ungdomars liv följs, ättlingar till personerna i första romanen. De har olika bakgrund men binds samman av att de bevittnar ett mord i ung ålder. Intrigerna fortsätter.

Kanske jag köper de här böckerna. De omfattar dryga tusen sidor var, andra boken tillome över 1200.


Av Kvasthilda - 9 januari 2011 09:00


Tema nr 9 Armbandsur

11/365


Min klocka. Jag måste ha en rättvisande klocka med mig på jobbet. Det är ett av måstena. En annan är en penna. Och Linjeboken. Klockan fick jag i fyrtioårspresent av Maken. Den är gjord i titan, vilket är en metall som  sägs aldrig bli kall. Kan ju vara bra i våra kyliga trakter. Speciellt den här årstiden! Tvåfärgad med matt titan och gulddoublé.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards