Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 10 januari 2011

Av Kvasthilda - 10 januari 2011 22:21


Har inte sett E-pigan på hela da'n. Hon har sovit så länge jag varit vaken. Har säkert varit uppe hela natten. Bara hon håller sin Af-tid nästa gång! Förutom det, får hon väl sova när hon vill. Hon har i alla fall tagit sig dit o anmält sig. Fast Lillkullen tycker att hon är tråkig. Tror jag. Inte mycket till samliv där inte. Vakna nån gång då! Man måste vara rädd om kärleken också.

Maken sover hela dagarna. Eller delar av dagarna. Uppe om nätter, sover nån timme, kryper i säng, skottar lite snö, sover en stund till....

Sonen börjar skolan i morgon så jag hoppas han får sova en stund i natt i alla fall. Han har också vänt dygnet upponer under jullovet.

Storpigan går i säng sent o sover lääääänge.

Jag har också mina knepiga tider o sover väl på efternatten o hela förmiddagen. Typ. Men det hänger ju ihop med mina arbetstider. Jobbar sällan förmiddagar. Hittills. Blir väl ändring på det i februari kanmantänka med långa turer till Boden.

Ska iväg på utbildning nästa måndag så till helgen måste jag väl försöka vrida tillbaks dygnet nån timme i alla fall. Fet chans. Den utbildningen kommer att ge mig en ny loktyp. Just det LOKTYP. Inte tågföringsövningskörning. Alls. Godståg. Tre turer får vi. *blech* Hade gärna tagit en ny utbildning för gods nu, med handledare. Bara för att få lite trygghet. Det är ju trots allt ett helt nytt sätt att köra.

Liiite orolig är man.


Snorar o nyser.

Oavbrutet.

En ny förkylning på gång.

*suck*

Atchjooooo!


Idag har vi ätit en variation på "räktjosan". Ett gammalt namn på en räkgryta SysterYster o jag brukade göra på nittiotalet. Starkt. Om man vill. Det ska vara purjolök, paprika och champinjoner. Kryddas med paprikapulver, curry och chilikryddor. Chilisås. Krossade tomater. Gärna tomatpuré. Grädde. Puttras ihop en stund. Tillsättes räkor. Ätes med ris (det var bandspagetti till receptet jag en gång fick av vem det nu var).

Idag blev det gul lök, haricot verts o majs. Samma kryddblandning. Ingen tomatpuré. Dock både chilisås o krossade tomater. O grädde. Lite majzenamjöl som mest blev vita klimpar i såsen. Ris. O en god knäckemacka med cheddarost.

Näsan rann ännu mer en stund....

Atchjooooo!


Av Kvasthilda - 10 januari 2011 20:47


Den här veckan tittar vi på gavlar och närmare bestämt strax under taket :-) Vissa husgavlar är väldigt dekorerade, andra mer modesta. Några har snidade vindskivor medan andra hus har rikt skurna spetsmönster under gaveltaket eller på något sätt lite mer utsmyckning. Det är väl dessa vi ska koncentrera oss på i veckans hustema.

Jag har tagit en vandring genom en del av mitt fotoarkiv och sökt gavlar. Det är inte så många närbilder utan jag har fått klippa fotona för att få med detaljerna på många av dem. Here we go (fotona klickbara - högerklicka för ännu större bilder):


Ett "nybyggt" hus i Sveg, Härjedalen. Det är byggt nån gång under de senaste tre decennierna men jag minns inte när. Fotat på långt håll och väldigt nerklippt.


 

Jag TROR att det här är samma hus sett från två olika håll. Hur som helst står det/de i Sveg.


Ett hus i Mora, Dalarna. Det är rikt smyckat med torn och annat. En lite underlig skapelse men urläcker. Fotograferad i förbifarten en regnig dag.


 

Ett stenhus i Alfta Hälsingland | Ett uthus i Stjärnsund, Dalarna


En skola i Stjärnsund. Ligger intill kyrkan.


 

Alfta, Hälsingland. Inhyser enligt en skylten vid entrén en restaurang.


Alfta, Hälsingland


Böna utanför Gävle. Jag kom inte nog nära för detaljfoton och det började skymma o var allmänt grådisigt. Inte de bästa fotoförhållandena. Det är en del snickarglädje runt vindskivor och fönstret till höger.


 

En repris, ett hus på Bolagsområdet i Kiruna.


Nikkaloukta. En stor sol tar upp sin plats under taknocken vid entrén.


En entré till Jokkmokks kyrka.


 

Den här har varit med förut - i gavelfönsterveckan. Vet inte riktigt om den passar det här temat men jag tycker den är så läcker med de snedställda brädorna under taket. Fotat i Sundborn, Dalarna. Falugult.


Jag har ju många fler foton på enklare utsmyckningar. Just gavel-/vindskivor som är mönsterskurna på ett eller annat sätt men det här kan få räcka för ett inlägg :-)




~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Veckans Husutmaning


Av Kvasthilda - 10 januari 2011 09:00


Tema nr 293 Söndag

12/365


Igår var det söndag och stora stekgrytan stod på spisen. I grytan fanns ett antal älgkotletter från höstens jakt. TIll det serverades potatis, murkelstuvning och en gräddsås med torkad trattkantarell. Ibland är livet ljuvt :-)



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards