Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 10 januari 2011

Veckans Hus #47 - Gavelornament

Av Kvasthilda - 10 januari 2011 20:47


Den här veckan tittar vi på gavlar och närmare bestämt strax under taket :-) Vissa husgavlar är väldigt dekorerade, andra mer modesta. Några har snidade vindskivor medan andra hus har rikt skurna spetsmönster under gaveltaket eller på något sätt lite mer utsmyckning. Det är väl dessa vi ska koncentrera oss på i veckans hustema.

Jag har tagit en vandring genom en del av mitt fotoarkiv och sökt gavlar. Det är inte så många närbilder utan jag har fått klippa fotona för att få med detaljerna på många av dem. Here we go (fotona klickbara - högerklicka för ännu större bilder):


Ett "nybyggt" hus i Sveg, Härjedalen. Det är byggt nån gång under de senaste tre decennierna men jag minns inte när. Fotat på långt håll och väldigt nerklippt.


 

Jag TROR att det här är samma hus sett från två olika håll. Hur som helst står det/de i Sveg.


Ett hus i Mora, Dalarna. Det är rikt smyckat med torn och annat. En lite underlig skapelse men urläcker. Fotograferad i förbifarten en regnig dag.


 

Ett stenhus i Alfta Hälsingland | Ett uthus i Stjärnsund, Dalarna


En skola i Stjärnsund. Ligger intill kyrkan.


 

Alfta, Hälsingland. Inhyser enligt en skylten vid entrén en restaurang.


Alfta, Hälsingland


Böna utanför Gävle. Jag kom inte nog nära för detaljfoton och det började skymma o var allmänt grådisigt. Inte de bästa fotoförhållandena. Det är en del snickarglädje runt vindskivor och fönstret till höger.


 

En repris, ett hus på Bolagsområdet i Kiruna.


Nikkaloukta. En stor sol tar upp sin plats under taknocken vid entrén.


En entré till Jokkmokks kyrka.


 

Den här har varit med förut - i gavelfönsterveckan. Vet inte riktigt om den passar det här temat men jag tycker den är så läcker med de snedställda brädorna under taket. Fotat i Sundborn, Dalarna. Falugult.


Jag har ju många fler foton på enklare utsmyckningar. Just gavel-/vindskivor som är mönsterskurna på ett eller annat sätt men det här kan få räcka för ett inlägg :-)




~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Veckans Husutmaning


 
 
Birgitta

Birgitta

10 januari 2011 21:33

Den sista bilden var ju för gullig på kyrkan :)
Ha det gott!
http://fotochip.blogspot.com/2011/01/veckans-hus.html

http://fotochip.blogspot.com

Kvasthilda

10 januari 2011 21:47

Hela kyrkan är som en marängbakelse :-)

 
Hedwig

Hedwig

11 januari 2011 08:04

Oj, oj, oj, vilka hus. Ser dessutom obebodda ut - vad kostar träslotten där uppe ? OK, uppvärmningen blir inte billig - jag ger mig.
Men oj vad jag skulle vilja ha ett sånt hus.
Tack för en jättefin kavalkad av hus med gaveldekorationer.

http://veckanshus.stjernvall.se

 
Hasse A.

Hasse A.

11 januari 2011 11:29

Morrn.

Flott blandning, så många olika stilar.

Balestrand, det är inte bara i ögonen det gör ont, det svider i portmonnän också....
Ha de bra, på spåret....

Hasse A

http://08-i-exil.blogspot.com

 
Leena

Leena

11 januari 2011 12:37

Jokkmokks kyrka är en riktig pärla! Men även annars har du ju en hel dröse med fina gaveldekorationer.

http://utomhusliv.blogspot.com

 
Elisabeth

Elisabeth

11 januari 2011 17:43

Oj, så många vackra hus och gavlar du har att visa upp. Kyrkan är verkligen fin, med all sin snickarglädje.

http://galleri-elisabeth.blogspot.com

 
Anni

Anni

13 januari 2011 12:42

Ja jisses, där hade du en del som fick hjärtat att slå glädjeslag! Böna måste jag googla på - vilket maffigt ställe!

http://vardagsnjutning.blogspot.com

Kvasthilda

13 januari 2011 15:44

Böra ligger utanför Gävle och där finns ett pesninat också som jag haft med på bild i 365an i fjol (pampig). De har ett litet kapell på (dne rätt stora) udden.

 
Mona

Mona

16 januari 2011 00:50

Så många fina gavlar du hittat! Precis det som Hedwig var ute efter. Underbara hus. Jokkmokks kyrka ser fantastisk ut.

http://fotoentusiastenfotoblogg.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 20 april 10:55

Jamen, då var det kryssat och klart och webbradion höll hela vägen och så här löste jag mitt idag...  Vi lever det ljuva livet, eller snarare galna, Livin' La Vida Loca. Upside, inside outShe's livin' la vida locaShe'll push and pull you downLivi...

Av Kvasthilda - Lördag 20 april 09:41

Jahapps. Får se om det blir att lösa krysset idag. De har stora tekniska problem på Sveriges Radio idag och inget laddar som det ska. Just nu lyssnar jag på P4 men jag har inte laddat om just den sidan. Rätt vad det är kraschar det väl och jag hör in...

Av Kvasthilda - Lördag 20 april 09:00


  Tema nr 297 Stubbe 111/366   "Visst är man lite fånig" sa grannen när hon la en hatt på en stubbe i höstas och dekorerade den med lite rönnkvistar. "Fånig får man visst vara", svarade jag då. Den är jättegullig med den lite trötta hatten ov...

Av Kvasthilda - Fredag 19 april 09:00


  Tema nr 208 Nästan borta 110/366   ... eller kanske tvärtom. Den är väldigt ny och på väg fram igen.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adres...

Av Kvasthilda - Torsdag 18 april 09:00


  Tema nr 240 På väg 109/366   373 för att vara exakt.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards