Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 6 februari 2011

Av Kvasthilda - 6 februari 2011 19:04





Nikkaloukta kapell



Kapellet i Nikkaloukta ligger mitt bland fjällen med Nikkaloukta fjällstation och turistcenter som närmsta granne. Det är inte svårt att ta sig dit. Det går bussar mellan Kiruna och Nikka och sedan är det en liten promenad på vältrampade stigar upp till kapellet. Det ligger fantastiskt vackert med Kebnekajse i fonden. Kyrkan pekar rakt mot Sveriges högsta bergsmassiv.


Inredningen är spartansk i delvis dova lapska färger, rött, grönt och blått. Annars är det rent trävitt och renskinn.


Kapellet invigdes 1942 och var en gåva från De Lappländska Fjällkarlarnas klubb som bestod av en grupp fjällentusiaster med Gösta Lilliehök i spetsen. Hans gravvård finns vid kapellet med en hög sten.


Altarringen är klädd i renskinn och på golvet ligger en matta av renskinn med pälsen kvar. Mässhakarna är i typiska lapska färger med broderier och vävda band. Allt är skänkt av lokalbefolkningen. Dopfonten är gjort i ett stycke vriden tall.


Korset är broderat på renskinn. Eller snarare ditsytt av ett stycke vävt band.




~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Veckans ABC



Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.


Av Kvasthilda - 6 februari 2011 17:02


Men jaha, Är det så här det är? Vi äger ingen husvagn men på jobbet har vi en som "dagrum" - eller nattvilorum för den som jobbar tidigt. Ingen av turerna räknas som natt så egentligen är det bara dagrum. *bah*

Kallt är det. Jag ids inte fundera ut hur man ändrar nåt här. Utanför dundrar dieseln värre än i köket med "pinnstolarna". De har faktiskt stoppade säten och väggarna dämpar maskindundret betydligt mer än pappväggarna i en husvagn. Inte m,ycket till vila här inte för den som så önskar. Bor vi på hotell ska vi helst ha ett rum "mot baskidan" och inte mot gatan - just för att få så mycket vila som möjligt är. Säkerheten framför allt. Jaja.


Ska kika lite på mina kyrkforon för veckans ABC. Har inte haft en chans i håvete att börja med det. Veckans bokstav är N och jag har ju en alldeles pinfärsk kyrka just på N. Kanske vi tar den då? Eller inte.

Om jag får nån styrsel på fingrarna. Har varit ute o hackat is. Loket var helt nerisat och det tar på händerna att hacka is. Lättare vore om, det fick komma in i värmen i lokverkstan nån gång. Det här vädret är hemskt. O just nu dundrar det stormar uppe i fjällen. Kan inte hålla in shiftknappen. Mitt lillfinger bara skakar. Ingen kontroll där inte.

Fan kaffet har kallnat o är nästan slut. När det är såhär kallt är det ju skitsamma om det snart är slut. Det smakar skit. Kanske jag ska gå in o hämta en kopp till? Skulle ha tagit termosen med mig i alla fall! Den rymmer tre koppar. Perfekt för en stunds stillastittande. Nåja, går väl in o äter lite mat sen. Får kanske klara mig tills dess.


Ute är det vitt vitt vitt. Har kommit en massa snö. Träden är nedtyngda igen av snön. Hade gärna velat ha lite rimfrost - utom i högspänningstråden. För att fota. Inte kul att köra tåg under!


Av Kvasthilda - 6 februari 2011 09:00



Tema nr 6 Bro

39/365


Bergnäsbron i Luleå. Här kan man fota fantastiska bilder beroende på väder och vind. Solnedgångar eller soluppgångar. Regnbågar för att accentuera brons alla bågar. Dock är jag för sällan i Luleå för att kunna göra detta och får nöja mig med en kall vinterbild med vinterbanan längs Luleälvens kant i förgrunden.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards