Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 11 februari 2011

Av Kvasthilda - 11 februari 2011 18:19



Ore kyrka



Ännu en kyrka jag inte har någon som helst anknytning till. Personligen. Dock kan gamla släktingar ha tillhört församlingen en gång i tiden. Min farfars släkt härstammar från de här trakterna i Dalarna.


Kyrkan ligger på en vacker udde intill Oresjön omgiven av björkar. Udden heter förstås passande nog Björkudden. Kyrkan som den ser ut idag, ersatte under 1800-talets andra hälft en äldre stenkyrka på samma plats. Man använde sten från den gamla 1500-talskyrkan för att bygga klocktornet, det som än i denna dag är Rättvik kommuns högsta byggnad.





Ett annat O står bakom kyrkan, Oscar den II.


Jag hoppas få komma in i kyrkan vid något annat tillfälle.

Intill kyrkan finns också ett kapell, Mariakapellet.



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Veckans ABC



Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

  

Av Kvasthilda - 11 februari 2011 15:18


... vad det blåser!

Hahahahaaa... DEN rubriken var ju oerhört passande efter föregående inlägg..... O snart ska jag ta itu med veckans ABC - ännu en kyrka. När fan blir gammal blir han religiös. O jag har sällan hört ungar svära så mycket som barnen till en av prästerna i Falun när jag växte opp....

Jaja.... Blåser ja. All den vackra vita snön som fallit ner o legat som ett gosigt täcke över allting blåser just omkring härute. Kung Bore gör allt han kan för att ställa till det för mina kollegor o alla andra som vistas utomhus på ett eller annat sätt. Burr.

Åsså kommer det mer snö. Vad ska det vara bra för då???


Av Kvasthilda - 11 februari 2011 14:06


Aahhhhhh... Igår fick jag äntligen hem en bok jag väntat på i eeeevigheter. Har försökt beställa den flera gånger men mina mail har studsat tillbaks. Det har ju gått fram ett par av dem tidigare men så plötsligt studsar de hem igen. Några av dem har fått stämpeln "spam" - o enda "spam"et i dem har varit det de svarat från Klarkullen. Arrrgghhh... Det är inte jag som säljer. Jag ville ju köpa. Försökte ringa men fick ingen kontakt så jag provade maila igen och ett "rent" mail gick till slut igenom. Mailkorrespondensen fick ge vika för ett nytt mail. Så kan det gå. Så nu har jag fått hem min trekilosbok. Eller vad den nu väger... Stor som en A4-pärm o ungefär lika tjock. Fullsmäckad med kort information och foton av de flesta av vårt lands cirkus tretusen kyrkor. Den heter bara så också, Våra kyrkor.



Av Kvasthilda - 11 februari 2011 13:54


Köpte nya frukostflingor igår. Eller grötflingor kanske jag skulle säga. Nåja, de går ju att äta naturella också. Jag gillar havregröt - är uppväxt på havregryn o mjölk. Inte alltid "de" iddes koka gröt men grynen gick lika bra att äta som de var i en tallrik med mjölk.

Kornen ger ju en annan smak - o lite annan konsistens, men flingorna är snarlika. Mums. Idag rev jag ner lite morot i gröten.



Av Kvasthilda - 11 februari 2011 11:31


O med det är fredagsfikat igång igen. Bara attans att det är så jävla långt dit. O Kråkan sover. O bilen är kall. Fast idag är det nära noll ute. Minus fem visar tempen på datorskärmen. Det blåser. Vindsnurrorna far runt runt runt.


Armen gör ont än, men det börjar avta så sakteliga.


Känner mig rastlös. Kanske man skulle hugga tag i Leilas bok. En klasskompis till Junior bakar så det står härliga till och visar upp sina bakverk på facebook. Det är kladdkakor av hallon och blåbärsmuffins, citronmaränger i muffinsformat och mycket annat. Ser så smarrigt ut! Såg vid nån bild att hon har just en av Leilas bakböcker. Den där hallonkladdkakan såg fantastisk ut!

Åsså säljer hon en katt. Gudrun :-) Trodde hon var svart med vita tassar men kattan är grå. Jättesöt! Måste säga att jag är sugen att ta in en kompis till Neo. Hon är drygt ett år gammal.



Av Kvasthilda - 11 februari 2011 09:00



Tema nr 360 Öde

44/365


De ligger helt öde här, läktargångarna i COOP Arena. För en vecka sen var det betydligt mer folk här, då Melodifestivalen hade sin första deltävling just här. Vi var på besök i arenan/lokalerna för snart en månad sen för att äta lunch och passade på att kika in på A-lagets träningspass. O jag passade på att ta några bilder av ditten o datten....



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards