Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 18 februari 2011

Av Kvasthilda - 18 februari 2011 20:07


Jisses vilken dag. Resan till Boden - bidde inte av alls. Har tillbringat en hel dag med att lyssna till växlings- o lastningpersonalen när de varit in o fikat o käkat, pratat med andra förare som kommit o gått o väntat o väntat o väntat. Åt upp lunchlådan. Tiden gick. Blev hungrig igen o fick en hampis av Maken - efter beställning. Till slut iddes jag inte vänta mer, utan bad om avlösning. Tills dess hann nästan tåget bli klart men jag hade fyllt min tid o mer därtill. HELA "uppehållet" gick åt till övertid.

Nu ska jag krypa i säng med en bok o hoppas att jag är pigg till Melodikrysset imorron. Insåg just att det faktiskt ÄR fredag idag. Vet ju det men det har ändå inte riktigt sjunkit in. Jobbar i helgen.


Av Kvasthilda - 18 februari 2011 13:00


...advent? Nä. Men jag väntar o väntar o väntar. Vid en skärm som är hysteriskt jobbig att titta på. Den skakar o darrar. Skitgrejer.

Skulle ha varit i Boden för flera timmar sen men då jag bytte tåg med en sur bodensare med hemlängtan (han hade säkert helg sen) så sitter jag nu här o väntar o väntar o väntar. O kan inget annat. (stavningen får ni ta som den är tills jag har tid att fixa det - skittangenter som alltid).

Det ska lastas om vagnar o containrar o växlas hit o dit - o med en kille på växlingen är det inte så enkelt. De fick gräva upp en kille till men två är fortfarande inte mycket - på minst tre mans jobb. Så jag väntar o väntar o väntar. O har ätit upp lunchen redan. Många timmar kvar.

Får se om jag hinner med mitt tåg hem - annars blir det att vänta o vänta o vänta på bortastation också. Det går ett persontåg norrut som redan hunnit fara innan jag kommer ner till Boden o mitt tåg hem är således antagligen det sista som går - för idag.

Fantastiskt. O kallt som fan.

Ringde en vän, aka Maken för att få lite mackor. Måste ha med lite nödmat i alla fall.


Av Kvasthilda - 18 februari 2011 10:00



På en udde i Torneälven, bland tallar och lingonris ligger Poikkijärvi, på andra stranden från Jukkasjärvi sett. Här finns en av Kirunas kyrkogårdar med grav-platser, främst för bybor utanför Kiruna. Bland andra ligger Nils Nilsson Skum begravd här - bland många andra lappar från fjällbyar runt om i kommunen. Tyvärr har jag ingen information om själva kapellet men skulle tippa att det är byggt under senare halvan av 1900-talet, kanske under de sista decennierna.



Poikkijärvi kapell används i huvudsak som gravkapell men det hålls även gudstjänster här, framför allt i juletid, med Julotta.


Längst ut på udden finns ytterligare en liten byggnad, här tog/tar man emot kistorna.



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Veckans ABC



Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.


Av Kvasthilda - 18 februari 2011 09:00



Tema nr 224 På gång

51/365


Ett jättebygge på G. Det byggs ett nytt o högt hotell i Narvik. Känns lite malplacerat bland den lägre bebyggelsen. Det här kommer att bli Narviks högsta byggnad, möjligtvis näst efter kyrktornet.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards