Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 4 mars 2011

Av Kvasthilda - 4 mars 2011 20:01


En gul Monika... Hej Hej Monika. Nej, Hej hej Moniker. Så är det ju. Resten är tjejer. Fler än sju faktiskt. Undrar om det är en nackdel för Daniel "smeknamnet" Karlsson? Tuppen i hönshuset?

Får vi chans på dig? En andra chans?


"Smeknamnet"? Det är ju nämlich vad "The Moniker" betyder.


Av Kvasthilda - 4 mars 2011 18:44


Ja, men jisses....

Inget tåg hem för mig. O det går inget persontåg. Min psf glömde meddela Vännäs att jag är kvar i Boden. Undrar om han helt glömt det? Har väl varit en lång dag för dem med men han borde ha haft nån jävla notering om det nånstans i alla fall?

Hur som haver. De tänkte skicka mig med taxi. TRETTIOFEM MIL?!?? Tänk om man hamnar i en taxi med världens surkart. Nädutack. Visserligen har jag full rätt i att åka taxi hem när inget annat finns till buds men när jag nu kommit mig hit en gång - o missat persontåget med en halvtimme.... typ.... Nä. Nu stannar jag inatt. Ja, vaddå sjutton timmar övertid till ingen nytta? Vad blir skillnaden mot en taxiresa på 35 mil? Blir mer än 17 timmar innan det är klart för hela da'n idag har varit övertid.

Så, så fick det bli. O jag missar hotellfrukosten i morron bitti också, för de öppnar inte förrän åtta o mitt tåg hem går 7.10 Sådeså. Lördag.

Det innebär att jag missar Melodikrysset i morgon fm.

Åsså blir det ingen svappissväng för mig i morrn heller. Då har jag inget jobb förrän nästa Bodensväng - när då? På onsdag? Himmel.

Nåja, jag har ju en jour på tisdag. Men ger de mig jobb där kanske jag missar Boden. Beror lite på. Jouren börjar åtta, men de kan ju klämma in ett jobb tidigare. Eller inte..... Jo, just ja. Jobbar ju i morron. Typ.

Äh, nu ska jag sätta/lägga mig o titta film. Som kiruneserna säger, titta film. Inte se en film, eller titta på en film. Nej bara titta film. Kort o koncist.



O där kom min biljett. Per sms. Thänkjoo.

Det finns en plats på jorden där solen aldrig ler,

Den platsen heter Boden, dit vill jag aldrig mer.


Av Kvasthilda - 4 mars 2011 10:33


Det blir det. Passresa till Boden. Persontåget ska inte gå från Kiruna enligt SJs hemsida men enligt Psf som kollat med nån annan går det härifrån o jag har fått min biljett meddelst sms. Om jag sen tar mig från Boden nån gång är en annan historia. Det står redan ett tåg med mitt nummer där sen igår o dagens är på gång norrut. Ett av dem kommer att få byta tågnummer. Står tåg överallt. Två av våra gods i Boden o Kiruna, ett i Gällivare, mitt på gång o säkert likaså det andra med samma ID som det i Kiruna. Ja, jisses.

O Beilachen (hur fan stavas den där maskinen? Snöslungan då) står enligt skvalleruppgifter still i nån snöhög.

Det är snö upp till kontaktledningen på sina håll, sägs det. Två laviner har gått?


O en annan som fått en passresa är Lasse Eriksson. Han avled visst under en föreställning igår kväll. "Den andra" av Piteås stora komiker. Varav den första givetvis är en annan Eriksson, Ronny (fast han egentligen är bodensare).

 

Vila i frid.


Av Kvasthilda - 4 mars 2011 10:00


Rättviks kyrka,

med anor från 1200-talet.


Vid bryggorna (i cement/betong) lägger kyrkbåtarna till även idag. Kyrkbåtsrodd är en viktig tradition kring Siljan och dess samhällen och byar. Det ordnas tävling i kyrkbåtsrodd med start under midsommarhelgen i Leksand.



Alldeles intill Siljans strand ligger den vackra vita kyrkan tillhörande Rättviks församling. Jag har alltid varit förtjust i de här vita stenkyrkorna kring Siljan och Rättviks kyrka ligger fint där, i samhällets yttergräns mot Vikarbyn.




Intill kyrkan står en liten by av omålade och vindpinade kyrkstugor i timmer. Dessa nyttjades av långväga resenärer eventuellt att bo i men främst att härbärga hästar i vid gudstjänsterna. Den äldsta av dessa 87 stugor är från 1470-talet men de flesta byggdes på 17- och 1800-talet.



Det utseende kyrkan har idag, fick den 1793.


Klocktornet har Dalarnas äldsta klockor; Storklockan från 1593 väger 2 ton, Mellanklockan från 1622 väger 1 ton och Lillklockan från 1628 väger 600 kilo.


Kyrkan är öppen i princip alla dagar på året men inte när jag var där. Givetvis. Jag hoppas på ett nytt besök någon gång så jag får komma in och se träfigurerna som är bevarade från medeltidskyrkan, predikstolen från 1600-talet och altaruppsatsen från 1700-talet.


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Veckans ABC



Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

 

Av Kvasthilda - 4 mars 2011 09:00



Tema nr 204 Olika

65/365


Många tycker att de är likadana men de är helt olika. Dockorna. Barbie. Samlar-dockor. De här kallas Silkstone Barbie, baserat på det material de är tillverkade av. En speciell sorts plast som är porslinsliknande och tung.




Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Av Kvasthilda - 4 mars 2011 03:26


Lavinfara i fjällen. Inte ett tåg går. Åt nåt håll. Jo, svappatågen rullar som vanligt men de är nog de enda. Hur sjutton blir det här med mina tåg nu då? Har ett tåg (med normal avgångstid strax efter fyra) som säkert inte ens nått sin tidigare destination - än mindre lossats o lastats om för att bli mitt tåg. Nåja, det är bara att krypa under täcket igen o försöka bota huvudvärken som dånat hela natten. Verkar vara rätt lönlöst. Tar väl mobben med mig ifall det rings från psfs håll.

Blir en lång dag. Eller inte. Svappistur i morrn så vilan lär nog ryka all världens väg.

Det är inget kul godstågsväder så det gööööör inget om det blir inställt.

Go'Morron!


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards