Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 14 mars 2011

Av Kvasthilda - 14 mars 2011 13:40



Hahahaha! Jag anade att jag skulle få användning för den här byggnaden, förr eller senare....


Betong. Jag vet inte hur många hus det finns som faktiskt är byggda i betong. Oftast har de putsat över fasaden och målat den. I Narvik finns en hel del hus med den råa betongen framme och sist jag var där fotade jag några av dem. Oftast är det detaljer som entréer eller balkonger som är gjutna i betong. Givetvis även hus-grunder och -kärnor men de ser man sällan så jag har satsat på några husdelar i och över ögonhöjd.

(bilderna öppnar i ett popupfönster, men om du vill se dem ännu något större, högerklicka o öppna i nytt fönster)





Har inte en aning vad som finns i detta hus. Kan vara lägenheter - eller nåt helt annat. Huset står dock i Narvik. Balkongerna är betonggjutna.



En favorit i repris - igen. Stadshuset i Kiruna.



Utvändigt helt byggt i tegel men som ni kanske såg redan i vårt tegeltema är insidan också betonggjuten på sina håll. Pelare och "rutindelningarna" är betong. Tegel, glastegel, trä o betong.


Den fantastiska trappen från entréplanet upp till första våningen. Enkel o skitsnygg. Trä, metall, granit (antar jag) - och betong.


Bilden nedan visar en detalj i källaren. Om ni har sett filmen Solstorm (från Åsa Larssons bok) kan jag meddela att den här gluggen finns med i filmen. Izabella Scorupco i rollen som Rebecca Martinsson är på väg för att hälsa på sin väninna Sanna i fängelset och de filmar henne genom hålet här. Stadshuset florerar till viss del som polisstation och Kristallkyrkan i filmen.


(de bygger antagligen ett helt nytt stadshus när det är dags för flytt... apropå tidigare funderingar)

 




Vika kyrka igen. Tidigare har vi tittat på tegelvägg här men inne i kyrkan finns det rå betong. Hörn"pelarna" är gjutna i betong - o likaså bottenplattan till predikstolen. Taket innanför entrén är också rå betong, men den har jag ingen bild på här. Som ett extra innertak har man satt upp det trätak som räddades från den gamla kyrkan på femtiotalet. Det var under renovering när gamla kyrkan brann.


 

Predikstol och dophörnan på var sida om altaret.


Återgår till bilden jag hade överst då, fast i något större format.

Det är en skola i Narvik, vars entré är byggd i funkisbetong.

Jag tyckte den var kul, så jag stannade till o knäppte ett par bilder.



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Veckans Husutmaning


Av Kvasthilda - 14 mars 2011 09:00



Tema nr 128 Kedja

75/365


En hel vägg av kedjor. En tom butikslokal stängs om med denna vägg av kedjor.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards