Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 19 mars 2011

Av Kvasthilda - 19 mars 2011 17:49


Det var en superstart på Så ska det låta. Vi tittade på annat igår så jag såg det inte direkt. Nu sitter jag i Svappavaara o som tur var funkade inte strömmen i husvagnen. Trodde först att Lapptoppen kraschat, men slängde i laddaren till mobilen för att testa o det var nåt fel på strömmen. Tog med mig grejerna o gick in i stället. O där var det Så ska det låta i teverutan. TACK! Hade skrivit en notis hemma men det var där det o jag jobbar ju.... Eller sitter o väntar med fullt betalt. Inte helt fel att höra Christer o Tommy tävla mot Alcazar-gänget. Min musik. Från skoltiden. Härliga åttiotal.

O nya pianister. En av de gamla pianisterna var ju med i Melodikrysset idag - och nu är det dags för nya tjejer vid tangenterna. Bra jobbat tjejer!


Av Kvasthilda - 19 mars 2011 10:56


Mycket svensk idag. Det lovade han, Eldeman. O det blev det.


Det började med musik ur en tevesåpa med artister som knökats ihop under åtta dagar för att sjunga varandras melodier. Så mycket bättre. Här fick vi Lasse Berghagen och hans nya bästis Plura i Cornelis Somliga går med trasiga skor. Om det blåser som det gjort häruppe de senaste veckorna kan jag inte rekommendera att gå med trasiga skor. Blir lätt lite dragigt kring tårna.


Vilket ger oss nästa kryssuppgift. Roger Pontares vinnande festivalbdrag för x antal år sedan, Vindarna viskar ditt namn.


Hasse Alfredsson är också som ett yrväder ibland men idag yrade han i nattmössan. Eller spelade en orolig och uppesittande och väntande far till Tina Ahlin. Som i morgon fyller fyrtio år. Ja, inte Tina då men hennes rollfigur som dotter till Hasse...


Ett annat yrväder är Thore Skogman. Idag hörde vi hans Det var en gång en målare - fast utan text.

Det var en gång en målare
Som hörde till dom snålare
Han målade på berg
Men han måla' utan färg

 

Det var en gång en snickare
som hörde till dom kvickare
han snickrade sig rik
för han snickra' utan spik
snicke - dickan, snicke - dicke dickan rik
han snickra' utan spik
.


Texten fick vi dock till nästa bidrag. Ismael med Kent. Inte lika glatt.

Jag ser en framtid där
Jag kunde bli något stort
Så blås en kyss och fyll min kvot
Då tänker du högt
och skriker tyst
Och håller andan genom monologen
som skrevs för din inre röst
Du lät exakt som Ismael
Minns du Ismael
Jag är din Ismael


Sen går vi på Operett. Eller på Maxim. vi till Maxim.... O det gjorde man i Glada änkan.


Och med hälsningen "ifall det är så att ni känner lite tomhet såhär efter Melodifestivalen...." Vi fick höra bidraget från påskkycklingen i gula lackstövlar, med frågan É de fel på mig? Tja. Kanske det. Äh, Linda Bengtzing med sin klämkäcka tyyypiska bengtzinglåt. Man undrar hur de tänker när de skriver hennes texter? Alla dryper av Linda Bengtzing på nåt vis. Men de är hysteriskt glada. Liksom hennes gula klänning. JAG gillar gult. Faktiskt.


Så går vi på Maxim, nej, musikal. Ur My Fair Lady fick vi lite tur. Med en gnutta flax.


Månen är full nu - och väldigt stor denna månad. Jag har inte sett fullmånen riktigt ännu. På månen sitter det en pojke. Det påstår i alla fall Rikard Wolff i sin enorma o snabba textmassa.

Det sitter en pojke på månen och tittar nyfiket ner.
Det sitter en pojke på månen, han sitter stilla och ler.
Det sitter en pojke på månen, han sjunger stilla sin sång.
Älska, älska för kärlek. Älska en endaste gång
.

Jag gillar Rikard. Finns ingen som kunde göra Scar bättre än han heller.... Med originalets motsvarighet i Jeremy Irons. Mums. Åsså har vi ju Änglagård. Vill se trean!


Tittar man upp ser man kanske Pojken på månen...? *bah* Amy Diamond vill Up, eller åtminstone höja musiken.

Now won't you turn it up, up, up
Louder, don't stop!
Take me over, lift me up high
You need to turn it up, up, up
We're ready, ready for this evening
Ready for the feeling, won't you turn it up

(Up, upuhup, up)
(Up, upuhup, up)


Åsså mer estrad. Revy. Peter Flack sjunger här Mugge Bigge, Mugge Bigge, Tuff Tuff Tuff.... En kompis till mig brukade sjunga den här under hennes utbildningstid o drev en av handledarna till vansinne. Fast han brukar å andra sidan ha en massa andra hyss för sig så det jämnade väl ut sig ;) 

Mugge bigge, Mugge bigge
tuff tuff tuff
mahogny skrov med
ruff ruff ruff
Mugge bigge, Mugge bigge
tuff tuff tuff
Det är min sjömanssång

Flacks alter ego söker vi idag. Det är ju Hjalmar. Förstås. SKALL uttalas på gnällbältiska. Annars bliir det iinte rett.


Högreståndsmiljösåpa.... Jisses. Ja, det var ju ett ord i eldemansk stil förstås. Han pratade om Fångarna på fortet. NEJ!! Stjärnorna på slottet. Niklas Strömstedt var med där, nu senaste omgången. För krysset sjöng han Wiehes Kärleken vet.


Stämningsfullt kan det vara i månens sken. Se bara på Lady och Lufsen :-) Boston Pops bjöd oss på annan stämning. In the Moon... nej fan igen då. In the Mood heter den.


Och om man nu känner för det och inte är rädd för iskyla, kan man ju till sist ta sig ett dopp i isvak. SysterYster ringde häromveckan o hade tappat bort sitt foto på isvaken i Siksjön. Häck Väck var den. Hade hänt nåt med datorn o hon hittade inte bilden igen. Jag får leta. Tror jag har en kopia av den nånstans. Hon vill ha den på sitt skrivbord, gubevars. Galenskaparna o After Shave uppmanade att Alla ska bada. Solen lyser även på liten stuga heter melodin.


O det var allt för idag. Kaffe med dopp?


Av Kvasthilda - 19 mars 2011 10:14


Hade jag ingen aning om! Att påven hållt till i Frankrike under 1300-talet. Maken bytte kanal till Viasat History och där visades en kort film om slottet i Avignon. Sju påvar höll till där innan påvedömet flyttades tillbaks till Rom igen 1377. Två påvar byggde om o till slottet i olika stilar.

Le Palais de Papes

wikipedia om "förvisningen"


Nu ska det kryssas :-)


Av Kvasthilda - 19 mars 2011 09:00



Eget tema nr 2 Synvilla

80/365


Jag skulle ta bort etiketten från en burk o fann ett motiv att leka med...

Ser ni samma synvilla som jag?



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards