Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 9 april 2011

Av Kvasthilda - 9 april 2011 22:37


Ja som sagt. Dagen började bra med en tidig morgonpromenad. Sen har det stagnerat. Inte ens middagen gjordes med någon större energi. Fast gott blev det.

Bara en "enkel" sallad. Isberg- o kruksallad, små tomater, orange paprika, gurka, resterna ur en ananasburk, ett par röda äpplen, tärnad kyckling från gårdagens middag, en burk tonfisk i olja, lite tinade räkor, fetaost, keso, valnötter. Var o en fick blanda det de ville.

Godkänt.


Skickade Lillkullen att handla lite mjölk.


Kråkan tog en prommis med Tarzan på eftermiddagen men höll på att svimma efter vägen så Barnafadern fick göra en utryckning. Nu mår hon bra igen.


Lillkullen o E-pigan drog iväg ut.


Junior har skottat snö åt grannen.... Typ. Skottat runt "altanen" vid bodan så att Klumpfot får fri lejd till pisshörnan bakom knuten. O tillgång till grillen.


Själv har jag börjat läsa på Gena Showalters senaste bok om Lords of the Underworld... The Darkest Secret. Amun som är heldemon efter trippen till Helvetet där de skulle rädda en annan liten demon ur Hades klor. Eller vem som nu höll henne kvar där.



När den är utläst har jag sista boken om Elena och hennes killar, Damon o Stefan att plöja igenom. Eller i vilken ordning de nu kommer.... Både ser o inte ser fram emot att läsa den. Kommer det fler? Är det S-L-U-T sen? 


Av Kvasthilda - 9 april 2011 10:53


Det blev faktiskt ett enkelt kryss idag :) Hade några jag fastnade på men hjärnan tråcklade fram några svar i alla fall och de enda googlingarna jag behövde göra idag var att leta texter och ursprung.


Vi började med Tjuren från Wales, Tom Jones och hans gröna ängar där i västra Storbritannien, Green Green Grass of Home. I Farmville är jag på jakt efter tjurar.... Har hittat en stray bull men den ger jag ju bort. Jag måste få tag i en - eller två att stoppa i lagårdarna på engelska farmen så alla roliga kor får kalvar....


Eftersom jag vill ha kalvar råder jag inte kastrering av dessa.... Men i nästa uppgift söker vi efter oxar. Kastrerade tjurar. Några fler än två. Allt bakom oxar tio skrev o sjöng han, Evert där han satt på Pampas vidder o drack sina cervezas eler Vino Tinto eller vad det nu var han fuktade strupen med under Spaniens heta sol. Eller Peru. Eller Mexiko. Eller var han nu var nånstans. Argentina! Så var det. Spanskt var det i alla fall.


Nästa bidrag sjöngs just på spanska. Melodin var hämtad från nåt av albumen Gracias Por La Música eller Mas Oro. De som hette just guld i original. ABBA Gold. Ett av deras Greatest Hits-album. Just Thank you for the Music var det vi hörde idag, fast på spanska som sagt. De gjorde flera album med spansk text.


Efter det tog Anders Dahl och hans Sami Light Orchestra över etern och spelade ett gammalt örhänge från Anno Dazumal.... Sune Waldimir gjorde en del filmmusik under första halvan av förra seklet och från filmen Fröken Vildkatt (som på sin tid, 1941 och kanske än idag, var barnförbjuden) fick vi idag höra Allt detta och himlen därtill. Det tog mig en stund att hitta texten. Såg bara "lotta" framför mig med de där "_-_-t-t-a" jag hade... Så plötsligt trillade poletten ner. Enligt wikipedia är den baserad på en operett vid namn Budapest-Wien.


Vi studsar vidare i krysset o hoppar till ruta ett. Jump. En av Van Halens största låtar. Kul med lite hårdrock i krysset!


Så hoppar vi vidare mot tallegren och in i skogen. Skrattade högt när låten kom. Efter låten presenterade Eldeman den med ett leende som "En Disneymelodi". Jag spelade den för Kråkan o hon skakade på huvudet - till refrängstroferna dök upp. Då log hon också.... Vem ser inte tre små grisar studsa runt o tralla när de hör den här? Ingen rädder för vargen här, vargen här, vargen här....


Mer barnvisor. Från teve hämtar vi ännu fler djur. Fem myror ÄR fler än fyra elefanter. Sådeså. Även om de är mycket mycket mycket mindre.


I nyhetspausen spetsade jag öronen, liksom djuret det talades om. Tyckte hon sa "flyttade en varg från Borlänge"... SAY WHAT??? Åsså pratade hon vidare om att den "rivit renar i området"... Av BORLÄNGE???? Sen kom det, "flytta den 46 kilo tunga hannen från trakten av Malmberget"... Ahaaa... Men vaddå till Borlänge? Inte så jäkla långt till Värmland o vargrädda värmlänningar. För DÄR är det ingen som dansar o trallar "ingen rädder för vargen här".


Näste sångare har påbrå. Båda två i duetten. Han är son till en av våra giganter. De fyra stora. En björn... Hahahhaa. 'Han', dvs Cornelis må ha sett ut som en stor teddybjörn men kunde nog bli sur som en grizzly emellanåt. Äh, nu blev det lite löjligt.... Försökte bara hålla i djurtemat här. Hur som haver. Vår sång skrevs av CajsaStina Åkerström och på skivan Sånger om mej och dej från 2009 tog hon med sig Jack Vreeswijk för att sjunga duett. Melodin slog på Svensktoppen o ramlade rakt in på listans femteplats när den kom. Eldeman är så förtjust i den att han tänker använda den en annan gång, för hennes skull. Bara så ni vet. Lägg den bakom örat ;)


Sen far vi ut i skärgården. Stefan Nilsson spelade Wilmas tema (antar jag) ur Skärgårdsdoktorn och den unga flickans namn vi ska ha är just Wilma, doktorns dotter, spelad av Ebba Hultqvist.


Från en doktor till en annan. Bosse Bildoktorn var - och är - himla populär i teve. Signaturmelodin till programmet, som nu går i P4 riks varannan vecka heter Jalopy och spelas av Kermit Leslie and his Orchestra. Vill ni höra Bosse babbla bilar oftare får ni slå på Radio Småland... För krysset vill vi veta vad den gode doktorn eller "bubblande entusiastiske programprofilen är en mästare på" att göra. Ja men meka förstås!


I nästa uppgift lyssnar vi till att vara vildmarken inlåst i en bur, eller I am the wilderness locked in a cage.... Release me heter melodin med Laura Sweden, eller Oh Laura.


Sen tar vi Gamle Svarten och rider in i solnedgången. Eller så. Med Roland Cedermark... Tja, kanske går det med?


Efter att solen gått ner kanske vi ser stjärnorna - o speciellt en liten stjärna.... Blinka lilla stjärna där, hur jag undrar var du är...


Och med det har jag fyllt hela krysset!

Ha en skön lördag!


Av Kvasthilda - 9 april 2011 09:33


Det ökar lite. Vaknade tidigt op bestämde mig direkt att kliva upp o ta en promenad före melodikrysset. Lite smålat gick jag längs E10 norrut. Världens smalaste europaväg. Maken skulle får en hjärtattack om han visste att jag gick där - utan varselväst. Blåste lite grann norrifrån o jag vände ganska snart. Gick lite längre åt andra hållet i stället innan jag vände o skramlade hemåt igen.

Nu äter jag en frukostgröt. Säkert INTE sankionerad av Anna Skipper, but who cares? Tog ett par glas vin igår kväll också o DET kan man ju inte göra om man ska träna. Äh. Men dryga sextusen steg blev det i alla fall på morgonen. Tusen till så har jag fyllt dagens nyttokvot. Resten är bara bonus.

Iddes inte ta jycken med mig ut. Tarzan fick ligga hemma o snarka i stället med Gubben.

Usch.... Skapade en ny kategori....

Nä, får nog ta o skippa det för den kommer inte att få många inlägg.... Men det är i alla fall en början!

Go'Morron!


Av Kvasthilda - 9 april 2011 09:00


Tema nr 3 Allvar
101/365 

Ja, nu är det allvar. Stegtävlingen är igång. Många företag har hoppat på tävlingen och så har vi. Jag för min del tävlar för mig själv - om än den sammanlagda steglängden slås ihop och delas för hela vårt lag. Får se hur många steg man ids få ihop under april.
Tema 101. Stegtävlingens one-o-one är väl att ta sig ut!



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards