Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 9 april 2011

Melodikrysset v14, 2011

Av Kvasthilda - 9 april 2011 10:53


Det blev faktiskt ett enkelt kryss idag :) Hade några jag fastnade på men hjärnan tråcklade fram några svar i alla fall och de enda googlingarna jag behövde göra idag var att leta texter och ursprung.


Vi började med Tjuren från Wales, Tom Jones och hans gröna ängar där i västra Storbritannien, Green Green Grass of Home. I Farmville är jag på jakt efter tjurar.... Har hittat en stray bull men den ger jag ju bort. Jag måste få tag i en - eller två att stoppa i lagårdarna på engelska farmen så alla roliga kor får kalvar....


Eftersom jag vill ha kalvar råder jag inte kastrering av dessa.... Men i nästa uppgift söker vi efter oxar. Kastrerade tjurar. Några fler än två. Allt bakom oxar tio skrev o sjöng han, Evert där han satt på Pampas vidder o drack sina cervezas eler Vino Tinto eller vad det nu var han fuktade strupen med under Spaniens heta sol. Eller Peru. Eller Mexiko. Eller var han nu var nånstans. Argentina! Så var det. Spanskt var det i alla fall.


Nästa bidrag sjöngs just på spanska. Melodin var hämtad från nåt av albumen Gracias Por La Música eller Mas Oro. De som hette just guld i original. ABBA Gold. Ett av deras Greatest Hits-album. Just Thank you for the Music var det vi hörde idag, fast på spanska som sagt. De gjorde flera album med spansk text.


Efter det tog Anders Dahl och hans Sami Light Orchestra över etern och spelade ett gammalt örhänge från Anno Dazumal.... Sune Waldimir gjorde en del filmmusik under första halvan av förra seklet och från filmen Fröken Vildkatt (som på sin tid, 1941 och kanske än idag, var barnförbjuden) fick vi idag höra Allt detta och himlen därtill. Det tog mig en stund att hitta texten. Såg bara "lotta" framför mig med de där "_-_-t-t-a" jag hade... Så plötsligt trillade poletten ner. Enligt wikipedia är den baserad på en operett vid namn Budapest-Wien.


Vi studsar vidare i krysset o hoppar till ruta ett. Jump. En av Van Halens största låtar. Kul med lite hårdrock i krysset!


Så hoppar vi vidare mot tallegren och in i skogen. Skrattade högt när låten kom. Efter låten presenterade Eldeman den med ett leende som "En Disneymelodi". Jag spelade den för Kråkan o hon skakade på huvudet - till refrängstroferna dök upp. Då log hon också.... Vem ser inte tre små grisar studsa runt o tralla när de hör den här? Ingen rädder för vargen här, vargen här, vargen här....


Mer barnvisor. Från teve hämtar vi ännu fler djur. Fem myror ÄR fler än fyra elefanter. Sådeså. Även om de är mycket mycket mycket mindre.


I nyhetspausen spetsade jag öronen, liksom djuret det talades om. Tyckte hon sa "flyttade en varg från Borlänge"... SAY WHAT??? Åsså pratade hon vidare om att den "rivit renar i området"... Av BORLÄNGE???? Sen kom det, "flytta den 46 kilo tunga hannen från trakten av Malmberget"... Ahaaa... Men vaddå till Borlänge? Inte så jäkla långt till Värmland o vargrädda värmlänningar. För DÄR är det ingen som dansar o trallar "ingen rädder för vargen här".


Näste sångare har påbrå. Båda två i duetten. Han är son till en av våra giganter. De fyra stora. En björn... Hahahhaa. 'Han', dvs Cornelis må ha sett ut som en stor teddybjörn men kunde nog bli sur som en grizzly emellanåt. Äh, nu blev det lite löjligt.... Försökte bara hålla i djurtemat här. Hur som haver. Vår sång skrevs av CajsaStina Åkerström och på skivan Sånger om mej och dej från 2009 tog hon med sig Jack Vreeswijk för att sjunga duett. Melodin slog på Svensktoppen o ramlade rakt in på listans femteplats när den kom. Eldeman är så förtjust i den att han tänker använda den en annan gång, för hennes skull. Bara så ni vet. Lägg den bakom örat ;)


Sen far vi ut i skärgården. Stefan Nilsson spelade Wilmas tema (antar jag) ur Skärgårdsdoktorn och den unga flickans namn vi ska ha är just Wilma, doktorns dotter, spelad av Ebba Hultqvist.


Från en doktor till en annan. Bosse Bildoktorn var - och är - himla populär i teve. Signaturmelodin till programmet, som nu går i P4 riks varannan vecka heter Jalopy och spelas av Kermit Leslie and his Orchestra. Vill ni höra Bosse babbla bilar oftare får ni slå på Radio Småland... För krysset vill vi veta vad den gode doktorn eller "bubblande entusiastiske programprofilen är en mästare på" att göra. Ja men meka förstås!


I nästa uppgift lyssnar vi till att vara vildmarken inlåst i en bur, eller I am the wilderness locked in a cage.... Release me heter melodin med Laura Sweden, eller Oh Laura.


Sen tar vi Gamle Svarten och rider in i solnedgången. Eller så. Med Roland Cedermark... Tja, kanske går det med?


Efter att solen gått ner kanske vi ser stjärnorna - o speciellt en liten stjärna.... Blinka lilla stjärna där, hur jag undrar var du är...


Och med det har jag fyllt hela krysset!

Ha en skön lördag!


 
 
Ingen bild

Gunnar

9 april 2011 17:43

Stefan Nilsson spelade Wilmas tema (antar jag) ur Skärgårdsdoktorn

Jag har inte sett den serien (heller) men tror att stycket heter Mot skärgården. Har inte orkat googla.

/Gunnar

Kvasthilda

9 april 2011 22:04

Inte helt omöjligt. Jag såg att det finns en melodi som heter "Wilmas tema" :-) Har inte dubbelkollat heller.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 28 mars 09:00


  Tema nr 22 Blank-is 88/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 27 mars 09:00


  Tema nr 183 Ledande linjer 87/366   Skönt att trafiken är igång igen. De två malmbolag som trafikerar Malmbanan/Ofotbanen. LKAB tv, Kaunis th.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte...

Av Kvasthilda - Tisdag 26 mars 09:00


  Tema nr 258 Samlingsplats 86/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 25 mars 09:00


  Tema nr 135 Ihopkopplade 85/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 24 mars 09:00


  Tema nr 124 I hatten 84/366   PoP Day to Night Barbie.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards