Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 15 april 2011

Av Kvasthilda - 15 april 2011 09:22


Idag har jag ett omöjligt uppdrag. Att på 24 timmar hinna sova två nattsömner. Jobbar natt igen. Kom hem sent igår, eller inatt då jag slutade långt efter tolvslaget. Sen lastning ner o sen lastning hem. Eller snarare sen lossning. Fy sjutton vad trött jag var innan jag kom hem. Det är första gången jag varit så kopiöst trött. Ögonen vägrade fungera. Men inga missöden. Eller ens nära missöden.

Kul att titta på klockan och veta att, ja, om 24 timmar börjar jag igen. Inte om tolv, vilket hade varit bättre.

Då hade jag fått sova hela tiden. Idag har jag sovit en kort stund för att tillbringa hela da'n i nån sorts hypnotisk koma för att sedan få några timmar på kvällen igen o vakna, allt utom utvilad vid ettsnåret inatt....

*suck*


Av Kvasthilda - 15 april 2011 09:00


Tema nr 163 Lockig

107/365


Det är hon ju. Lockig. Dockan föreställer Kate Winslett i rollen som Rose DeWitt Bukater. Det ser ni va? Eller kanske anar i alla fall. Vinkeln är inte så avslöjande. För 99 år sedan företog Titanic sin jungfruresa som slutade så tragiskt för större delen av resenärerna. Idag är det årsdagen för dess förlisning. Filmens Rose klarade sig bra även om hennes älskade följde med den stora atlantångaren ner i havets vågskum.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Av Kvasthilda - 15 april 2011 08:50


Bokstavsförvirringen fortsätter... För att ni ska få nåt nytt att titta på har jag lagt upp ett till X den här veckan...



Än en gång ligger X-et sist i namnet.

Kalix kyrka


Man tror att kyrkan byggdes någon gång under andra halvan av 1400-talet. Det typiskt bottniska (Norrbotten-Österbotten) klocktornet sattes upp 1725.
Under kriget med Ryssland 1809 användes kyrkan som stall av ryssarna!



Kyrkan är restaurerad många gånger genom åren och under ett av dessa byggdes kyrkan om invändigt. Om man tittar noga kan man se att övre delen är frostig mot den röda väggen. Man har sänkt takhöjden invändigt och uppvärmningen påverkar således frostbildningen på ytterväggarna :)



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Veckans ABC



Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.


Av Kvasthilda - 15 april 2011 08:45


Har flyttat inlägget till rätt vecka...
Det blev en mix av bokstäver denna veckan. W finns inte i danska alfabetet? Hur som haver. Jag får flytta mitt X-inlägg en vecka då :)

Nu är X inte världens enklaste att hitta nåt på så det får bli ännu en mix av olika tolkningar. Visserligen finns ett X även i veckans W-kyrka men nu blir det annat....

~ X är vad vi sätter före utlandsorter på våra tågturer så Narvik heter i våra papper exempelvis XNK.
~ Vi har X-län, vilket är Gävleborgs län (Gästrikland o större delen av Hälsingland o en liten del av Dalarna) där jag fotat väldigt många kyrkor.
~ Det finns fler kyrkor med X i namnet.

~~~~~~~~~~~~~~~~


X-län



Hofors kyrka


Hofors församling hör till Gävleborgs län även om större delen av kommunen ligger i Dalarnas län.


 O se där, ljuskronan i taket har ett X-stag :-)


~~~~~~~~~~~~~~~~



Spraxkya


Västertuna kapell i Spraxkya utanför Borlänge. Samhället som definitivt inte uttalas som det stavas. Man säger "sprascha". Med tungrots-sje-ljud.

Den lilla kyrkan sattes upp 1888. Klockstapeln sattes upp 1970 med en klocka som gjöts redan 1927. Tidigare användes antagligen bara den lilla 'välling'-klockan på taket.


~~~~~~~~~~~~~~~~



Xnk - Narvik


Narviks stora kyrka i mörk skiffersten byggdes 1925 och stod sig genom kriget.

Ännu en kyrka jag vill se insidan av. Jag har sett bilder och vet att dess inre är mycket varmare än det grå yttre.



 

~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Veckans ABC



Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards