Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 15 april 2011

ABC Scandinavia - X

Av Kvasthilda - 15 april 2011 08:45


Har flyttat inlägget till rätt vecka...
Det blev en mix av bokstäver denna veckan. W finns inte i danska alfabetet? Hur som haver. Jag får flytta mitt X-inlägg en vecka då :)

Nu är X inte världens enklaste att hitta nåt på så det får bli ännu en mix av olika tolkningar. Visserligen finns ett X även i veckans W-kyrka men nu blir det annat....

~ X är vad vi sätter före utlandsorter på våra tågturer så Narvik heter i våra papper exempelvis XNK.
~ Vi har X-län, vilket är Gävleborgs län (Gästrikland o större delen av Hälsingland o en liten del av Dalarna) där jag fotat väldigt många kyrkor.
~ Det finns fler kyrkor med X i namnet.

~~~~~~~~~~~~~~~~


X-län



Hofors kyrka


Hofors församling hör till Gävleborgs län även om större delen av kommunen ligger i Dalarnas län.


 O se där, ljuskronan i taket har ett X-stag :-)


~~~~~~~~~~~~~~~~



Spraxkya


Västertuna kapell i Spraxkya utanför Borlänge. Samhället som definitivt inte uttalas som det stavas. Man säger "sprascha". Med tungrots-sje-ljud.

Den lilla kyrkan sattes upp 1888. Klockstapeln sattes upp 1970 med en klocka som gjöts redan 1927. Tidigare användes antagligen bara den lilla 'välling'-klockan på taket.


~~~~~~~~~~~~~~~~



Xnk - Narvik


Narviks stora kyrka i mörk skiffersten byggdes 1925 och stod sig genom kriget.

Ännu en kyrka jag vill se insidan av. Jag har sett bilder och vet att dess inre är mycket varmare än det grå yttre.



 

~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Veckans ABC



Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.


 
 
Jørgen

Jørgen

8 april 2011 14:28

Jo, dansk findes som selvstændigt bogstav i danske ordbøger, men jeg tror det tidligere var blandet med V i nogle leksika.
Det er lidt vanskeligt - så jeg har først skrevet med X i dag og siden med W.
Det er smart at sætte X foran, som du beretter. Flotte kirker som vanligt.

http://psykologisk.com

 
Inge

Inge

9 april 2011 07:02

Jo W findes skam i det danske alfabet, men hun havde vist lige glemt det.. Det er et meget fint X indlæg God weekend :-)

http://bymarken68.blogspot.com

Kvasthilda

9 april 2011 10:10

Hhahaa, jo, jag har förstått det men har inte ändrat i inlägget än :-))
Tack Inge :-)

 
Ingen bild

Malys Krok

10 april 2011 21:14

Flotte kirker! Jeg er helt imponert over alle du viser! Narvik kirke ligger ikke så langt fra her jeg bor! Ca. 11 mil bare! -Margit-

Kvasthilda

11 april 2011 10:30

Fick just veta att ett x-inlägg följer nästa vecka i alla fall så jag får väl flytta det här till dess :)

Så du bor i nord-Norge? Se där :) Jag har ungefär sexton mil till Narviks kirke!

 
Ilhja

Ilhja

15 april 2011 09:57

Selvom jeg ikke er særlig kristen, elsker jeg kirke. Detaljerne, de store rum og alt det andet. Du fanger meget godt alt det på billederne og det er nogle rigtig flotte kirker

http://ilhja.wordpress.com

Kvasthilda

15 april 2011 10:54

Jag är inte heller speciellt "kyrksam" men gillar arkitekturen och historien när det gäller kyrkor :-)

 
Mona

Mona

15 april 2011 20:48

Oj, vilket kreatvit X-inlägg. Fina kyrkor du visar här.

http://fotoentusiastenfotoblogg.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Fredag 19 april 09:00


  Tema nr 208 Nästan borta 110/366   ... eller kanske tvärtom. Den är väldigt ny och på väg fram igen.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adres...

Av Kvasthilda - Torsdag 18 april 09:00


  Tema nr 240 På väg 109/366   373 för att vara exakt.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 17 april 09:00


  Eget tema nr 19 Takdropp 108/366   Förklaringen på gårdagens "skål". En isgrop i snön, formad av ihärdigt takdropp.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om ...

Av Kvasthilda - Tisdag 16 april 09:00


  Tema nr 274 Skålformad 107/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 15 april 09:00

  Tema nr 279 Solen lyser även på liten stuga 106/366   Vincents gulliga stuga i norrbottenslademodell får lite varmt ljus av vårsolens sena strålar.     Några dagar har gått och snön har gått ihop sig lite:    Temalista    ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards