Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 23 april 2011

Av Kvasthilda - 23 april 2011 19:41


Har fotat lite i veckan. "Lite" är en sanning med modifikation, ett par tusen bilder är det nog. Nedan följer några foton från min senaste Bodensväng.


Soluppgång

Solnedgång


~~~~~~~~~~~~~~~~~


Smådimmigt :)


Av Kvasthilda - 23 april 2011 19:30


Det har varit en kopiöst varm dag idag. Mitt huvud tål inte solskenet. Det är inte kul att befinna sig bland goda vänner på ett fantastiskt ställe o så kan man inte umgås pga en molande huvudvärk. Har sovit en stund på eftermiddagen men inget hjälper. Fan vad jag hatar det här.

Har suttit några timmar på Don Pedros altan o mått gott. Vi har ätit renskav i gräddsås med pottimos (ja, Felix stod för den, smidigt en dag utomhus).

Långträsk har i mina ögon varit fullknökad med folk, men enligt säkra källor har det varit lite folk idag... Folk vid varenda stuga. Mycket folk. Många skotrar. Ungar har cyklat ryggen upp o ryggen ner. Hundar har skällt. Folk har gått med bara överkroppar. Folk har kört skoter med bar överkropp.... Mycket vatten på sjön. PÅ sjön. På isen alltså. Vattnet har stått som fontäner bakom skotrarna där de farit fram. Himlen har varit blå. Himlen ÄR blå. Otroligt blå. Inte ett moln så långt ögat kan se.... Inte en droppe regn på hela da'n. Men ingen glass. Fantastiskt.

Det enda som stört det blå har varit flygplan som passerat på destinationer mot Tomteland eller andra delar av världen. Undrar vad den här piloten hade i lunchglaset?


Känns lika snurrigt som mitt huvud.


Av Kvasthilda - 23 april 2011 11:45


Eldeman inledde dagens program med att kackla vilt... Ja, det är ju påskafton. Sitter o lyssnar om igen o det är inte så jäkla enkelt då Lapptoppen inte har världens bästa anslutning här i skogen.


Vi börjar i en skog i en annan del av landet. Gitarrgruppen El Halcons bjöd oss på Flickorna från Småland. Jisses, var hittar han alla gitarrgrupper?


Efter det fick vi en svensk poplåt serverad på finska med Isto Hiltunen. Alla pinnan. På svenska heter den ju Under ytan och det var Uno Svenningsson som gjorde den.


Covers har även gjorts på Tomas Ledins Inatt är jag din. I februari släppte Nanne Grönvall den på singel.


Sen går vi på bio. På duken visas Lejonkungen. Eller the Lion King då det är originalet vi är ute efter. Melodin gjordes av Elton John, Sir Elton John, Can you feel the love tonight, idag framförd på klarinett av Richard Stoltzman.


Åsså genrebyte. Ut i skogen igen. Eller till landet. Amerikanska vischan. Fast på svenska. Hillbilly o rednecks, fast här heter de Rednex. Mama, won't you take me home? Melodifestivalen 2006.


Till nästa uppgift sparar vi för omväxlings skull X-et.... Vi ska ha ett fortskaffnings-medel. Mats Henriks trumpetar ut Tijuana Taxi i etern.


I Tijuana är nog mycket Mucho Gusto och här är den melodin mer känd som signatur till Sportradions program, eller med text av After Shave o Galenskaparna då den kallas Mera Sport. Vad vi vill ha i krysset, vad folk sysslar med i programmet är att tävla.


En ung tjej som slagit ordentligt sedan hennes dagar i IDOL då hon åkte ut på tredje plats mot Erik Grönwall och Calle Kristiansson 2009. White light moments sjöng hon idag, Tove Styrke.


Så blev det film igen. Ett par låtar för två kryssadresser. I första filmen, Happy feet (antar jag) tittar på vi en massa pingviner som dansar o har sig. I den andra filmen för vi krig bland stjärnor o galaxer. Star Wars, eller Stjärnornas krig.


Nästa melodi var instrumental. Edvard Persson gjorde den en gång i tiden men vi har nog mest hört den med Cornelis. Han var ju det också, En fattig trubadur.

Du kan ingenting ta med dig dit du går
Nej du kan ingenting ta med dig dit du går
Du behöver inga penningar
När du vid porten står
Och du kan ingenting ta med dig dit du går


Bröderna Sherman skrev Ramblin' Rose och Nat King Cole spelade in den.


Så blev det mer dansband. Kents underbara Utan dina andetag i dansbandstakt. Elisa's heter gruppen. (dagens enda rena svarsgoogling.... kan inte mycket om nya dansband). O jag tror jag föredrar originalet framför dansbandet med medlemmar i samma åldrar som mina barn... Jisses. Tror de blir yngre o yngre! (eller?)


Efter det körde herr Eldeman en ny variant. Eller nygammal. Två illustrationer som ger samma svar. Vi fick det långa introt till Smoke on the Water av o med Deep Purple så jag förutsätter att andra låten heter just det, Deep Purple. Ids inte googla för att hitta urprunget till den för alla hittar, jaja träffar då, jag får upp är gruppen som var ett av mina favoritband när jag växte upp. Ärvde Live in Japan-dubbeln av Golfbror när han flyttade hemifrån. Han fyllde år häromdagen förresten. Grattis i efterskott då :-)


"Jag vet då vilken jag skulle välja att dansa till" säger Eldeman. Nån som har för ont för att kunna dansa alls, är Duffy.

If they call it heartache
If they call it heartache
Why is the rest of my body aching
Why is the rest of my body shaking
Please Mr DJ won't you turn the music down
Why can't you understand
I'm too hurt to dance tonight


O det avslutar dagens kryss. Nu ska jag gå o rädda Maken från solskenet. Han efterlyste sina glasögonförhängen för en timme sen....


GLAD PÅSK!

Av Kvasthilda - 23 april 2011 11:28


Jag vaknade med en sjuhelvetisk huvudvärk. Sonen drog igånr krysset på datorn o började lösa åt mig. Gullevännen. Vi löste det ihop o behövde bara googla på ett namn. Jag har nämlisch inte stenkoll på våra dansband o hade ingen aning om vad de hette, dansbandet med ett tjejnamn. Men nu vet jag.

Befinner mig i Långträsk o en av grannarna, som hjälpt Gubben med bastun ville att vi skulle komma över o sitta en stund. Eventuellt promenrar jag dit senare för att göra kryssinlägg först, eller så blir det tvärtom. Ni ser ju.

Men det kommer.


Av Kvasthilda - 23 april 2011 09:00


Tema nr 226 Påsk
113/365

O julen varar än till påska! Sådeså. Man KAN faktiskt använda julröda dukar till påsk. Passar alldeles utmärkt till den trio höns eller tuppar som står på soffbordet.

GLAD PÅSK!


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards