Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under april 2011

Av Kvasthilda - 18 april 2011 15:44


Maken o kompisen är uppe till fjälls på en av sina vårliga fiskebevakningsturer. Kan inte vara så jävla kul just nu. De har valt värsta veckan att fara ut. Persontåget som kom ner från Narvik för några timmar sen var täckt av snö. Hela fronten var vit. E10an har varit avstängd inatt pga hårt väder. Snön yr. Här blåser det rätt hårda vindar och fan vet hur det ser ut i fjällen då.

Vaknade i morse av att fönsterrutan stod o skallrade. Vi sover med öppet fönster igen. Öppnar det nån gång under april o stänger det i oktober. Eller så.

Snön på gården är svart av malmdamm.

Skitigt.

Solen skiner idag i alla fall. Igår gjorde den inte det. Ett tag. Men när solen väl kom skingrades molnen som av ett trolleri. Poff sa det så var molnen o snön bortblåst o himlen klarblå med strålande vårsol.

Nu har Junior o jag sorterat tvätt. Fy fan vilka mängder det är. Vi har så ont om garderober i huset så kläder, lakan o handdukar vandrar mest runt runt runt i ett evigt omlopp mellan påklädning, avklädning, tvättmaskin o tork-rum/tumlare.

Tvätten har varit hemskt eftersatt. Knöliga lakan o ostrukna skjortor. Usch.

Nu gäller det att knöla in kläderna i garderober. Inte så lätt....

Behöver fler. MEN VI HAR INTE PLATS!!!!!!!!

Idag äter vi älgstek med pottiklyftor. Har tagit fram en lagom stor stek åt ärdena o mig.


Av Kvasthilda - 18 april 2011 09:00


Tema nr 6 April

110/365


Fotat igår. Sonen är där nånstans. Jobbar i slalombacken. Som man inte ens ser! April visar verkligen alla sina sidor och igår vräkte snön ner. På alla ledder.


April April!



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Av Kvasthilda - 17 april 2011 12:55


... o vi med den.

Isch vad det snöar.


Av Kvasthilda - 17 april 2011 09:37


Vaknade långsamt idag. Tänkte kliva upp när jag vaknade till första gången men kroppen behövde en stund till. O egentligen ännu en. Är lite mosig i kroppen - o knoppen. Har en svappissväng idag. Den sena. Får hoppas att den inte blir lika sen som sist.

Tyra väckte Neo också. Tvångstvättning. Svansen piskade på Neo. Å andra sidan går den nästan jämt. Det är kul med en katt som pratar. Neo säger (nästan) aldrig något men Tyra pratar mycket. O speciellt om man säger till henne när hon gör nåt hon inte får. Man får ett oerhört förnärmat pip tillbaks. De busar o jagar varann just nu. Tyra bubblar o pratar. Eller Skräp som blivit hennes namn. Storpigan o Barnafadern. Ja, de där två.

Får se om unga fröken flyttar in här. De har enorm glädje av varann och två katter är inte mer jobb än en. Problemet ligger i frånvaro. Semester. Hur gör man då? Om vi inte tar bilen vill säga. Dotras hela menageri... Mycket djur är det!

Men Tyra blir väl allas katt. Fast mest sin egen.

Nåja. Vi har en surgubbe att övertala först. Hur nu det ska gå....

Utanför väggarna lyser solen med sin frånvaro. Det finns inte tillstymmelse till blå himmel nånstans.

Aprilväder.


Av Kvasthilda - 17 april 2011 09:00

Tema nr 218 Porträtt
109/365

Tarzan, 12 år fyllda

Temalista

~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Av Kvasthilda - 16 april 2011 20:22


Sådär. Hemma igen och med en pizzaslice i magen ska jag nu fixa till kryssinlägget... :)


Smidig start sa Eldeman. Inte vet jag om han är såååå smidig? Samma pose har han haft i alla de femtio år han stått på scenen. Nåja, kanske inte riktigt. Men musiken han gillar är så gammal :) Erik Fernström. Eller ja. Så var det ju inte.  Did I tell you (that I love you) frågar han, Jerka. Jerry Williams.


Jerka har sina boots. Jämt. De dog med stövlarna på :-) I andra kryssbidraget fick vi inte höra uppmaningen de gav oss... Ta av dig skorna! Jag körde hem mitt tåg utan skor idag. Satt i strumplästen. Går det med... Mikael Neumann var en av musikanterna men jag missade den andra. Tack Gunnar. Döm om min förvåning när han meddelade mig att det var det pappsen, Ulrik. Vet inte hur jag missade det! Vaxpropp.


Jag var ofantligt trött idag. Kunde inte riktigt sitta still där vid förarastolen utan var tvungen att kliva upp ibland. Upp o hoppa blev vi uppmanade till i nästa bidrag. På skönaste skånska. Frida heter tjejen som inte tycker att man ska ligga o dra sig. Melodifestivalen 2008.. Va? Var det så länge sen?? Fånga dagen. Men den slank visst ur näven. Eller var det räven?


Hemvärnets musikkår i Borås gav oss illustrationen till Carl Antons visa. Ordlöst för omväxlings skull. Vad hette melodin nu då? Från Söder har Stockholm fått färgen. Jaha.


Oasis var med i krysset igen. Händer inte så ofta men frågorna handlar ofta om detsamma. Vad heter brodern som skrev den mesta av deras texter? Inte Liam men väl Noel Gallagher. Stand by Me sjöng de idag.


Sen kom ännu en ordlös illustration framförd av Jerry Högstedt och Berns orkester. Veckans Taube. Melodin "berättar om en man som under förfärliga former hanterar detta"..... I Eldarevalsen berättar Evert bland annat följande:

Båtens namn var Bermudas på fem tusen ton,
med sex fyrar och trångt mellan skott'na,
och jag sa när jag stod där med släjsen igång:
"Det är syndastraff, boys att vi fått'na!"
Vårat kol var som snus eller finmalet krut,
vi fick släjsa och raka i ett.
Vi fick slagga två gånger på vakten till slut,
och vi levde i aska och svett.

Så de svettiga sjömänenn skyfflade kol.


Svart som natten... Det var det säkert där, bland koldammet! O apropå nattsvart. Vi fick höra ett klassiskt stycke och skulle ha en del av dess populärnamn. Det var Mozart's Serenade nr 13, eller Eine Kleine Nachtmusik. Eldeman överträffade sig själv i vinklar o vrår. "Dubbelvinkel o tvådelat".


Om vi nu trasslade oss ur de vinkelorden kom ännu en - med en dam som gärna trasslar in sig - i fjädrar o dun o glitter. Babsan. Som jag missade i Boden förra gången jag var där. Hon bodde på samma hotell som jag! Hon efterlyste en spanjor idag. Bakom fjädrar o paljetter finns Lars-Åke Wilhelmsson. Arrrrrriiiiba! Från årets Melodifestival kom den, Ge mig en spanjor.


Om nu Babsan fick sin spanjor förtäljer icke historien men i nästa uppgift hade de fått varann, eller inte. Wagners brudmarsch, eller brudkören. Världens mest kända och mest spelade stycke på bröllop. Den kommer ursprungligen ur en opera, Lohengrin. Idag spelades den på trumpet.


Povel Ramel undrade Är det nån som har en våning åt mej? för han blir så galen att han får huvudvärk i den han bor. Han hörde allt grannarna sysslade med och han ville ha en ny våning. Där det förhoppningsvis var mindre lyhört


Sen över till nåt heeelt annat.... Thorleifs massakrerade Simon o Garfunkels låtar i ett potpurri. Bland annat hördes Cecilia, Mrs Robinson, The Boxer o Bye Bye Love. För krysset skulle vi ha ett förnamn på en av herrarna. Paul och Art heter de.


Nä, vi vandrar ut i naturen istället, hellre med originalen i öronen.... Men om inte kan vi alltid tralla till det vi ser. Röda stugor tåga vi förbi.


Vi slutar med en tillbakablick. Eller ett försök därtill. På Melodifestivalen 2005 där Marie Lindberg tävlade med sin Trying to recall.


Och med det var dagens kryssblogg klart. Bättre sent än aldrig ;)


Av Kvasthilda - 16 april 2011 10:03


Må vara att jag befinner mig i Boden men det är ändå Familjelördag i radion :)

Sitter just o lyssnar på genomgången av förra veckans kryss. Ska lyssna på veckans bara det kommer igång... sen får vi se om jag ids sätta mig o skriva kryssblogg direkt eller om jag tar det när jag kommer hem ikväll. Har tänkt ta en promenad för att lägga några steg på räknaren. Blev lite dåligt med det igår.

Så ni får härda ut. Det kommer!


Av Kvasthilda - 16 april 2011 09:00

Tema nr 190 Nos
108/365


Nyfiket nosande. Finns det nåt gott däruppe? Även om han är gammal så funkar nosen utmärkt ännu.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards