Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 4 maj 2011

Av Kvasthilda - 4 maj 2011 21:55


*suck*

*suck*

*dubbbelsuck*


Ibland funderar man hur det tänks i högre led.


Hade tomburkar hem idag med. Tror ni jag får gå tidigare? Nå inte. Pratade med fjärren o han sa

"Jag fick så mycket skit igår för att du fick gå tidigare så jag släpper inte en minut tidigare. Men vad du kan göra är att

1. prata med din arbetsledare o få bort det här jävla påhittet.

2 mer akut, prata med din op o de ringer min oc o fixar en tidig avgång".

Jaha. Ringde Op o de i sin tur ringde tågledaren. Där blev det stopp.

Paragrafryttare.

Jodå.

Om min "Op hade läst gångordningen ordentligt är det inga problem" sa TL så småningom.

Fick ett nytt tågnummer i tungvrickarklassen.

JÄVLA PÅHITT! Bannade skit.

Helt sinnesjukt hur fan de INTE kan tillåta tidig avgång när tkl själva ser att det fungerar HUR BRA SOM HELST. Nä, bara jävla byråkrati.

Kan tänka mig att det kan fungera på andra ställen i landet där det går M A S S O R med tåg. Men här?!???

Nä. Fattar inget.


Av Kvasthilda - 4 maj 2011 21:33


Vi har just tittat på en repris av Per Morbergs program, Vad blir det för mat?, där han är på Gotland o lagar lammbringa i sin stora wokpanna (eller muurikka), laxtartar och saffranspannkaka - med sambasylt.... :) Dotra gjorde en google-sökning - o hittade min blogg (HAHAHA) från 2009 där jag ställer frågan Vad fan är sambasylt?? Nu gjorde jag en check på recept.nu o hittade vad det handlar om. Blåhallon - eller salmbär. SALMBÄRSsylt. På gotländska låter det som sambasylt :) Så kan det gå.

Jag måste göra saffranspannkaka nån gång. Risgrynsgröt med ägg socker o saffran hälls i långpanna o gräddas i 200 grader. Serveras med vispad grädde o SALMBÄRSsylt. Fast sambasylt låter roligare :)

I brist på blåhallon kan man ta björnbär eller i värsta fall drottningsylt. Ja, varför inte?

Hur fan får man tag i blåhallon om man inte bor i våra sydliga landskap? Dvs allt söder om VÄRMLAND för jesse namn.


4 portioner enligt Per:


2 dl grötris
4 dl vatten
0.5 tsk salt
1 l mjölk

Ja, men vanlig jävla risgrynsgröt då!!!


2 st ägg (eller ett halvt per portion...)
1 dl hackad mandel (hmmm, såg jag inget av i programmet men det är säkert skitagott!)
1 dl strösocker  (på en höft)
1 pkt saffran


Salmbärssylt
Grädde - vispad


1. Koka riset i saltat vatten ca 10 minuter.

2. Tillsätt mjölk och koka ytterligare i 45 minuter under omrörning på svag värme. Låt gröten svalna något.

3. Blanda i ägg, saffran, socker och mandel.

4. Blanda runt och häll upp i en cirka 20 cm stor ugnsfast form.

5. Grädda i 200 gr i 20-30 minuter.

6. Servera med vispad grädde och salmbärsylt.


Per lagade mat åt en tio-tolv personer o hällde i långpanna.

Av Kvasthilda - 4 maj 2011 12:12


Vad härligt att få vakna o solen skiner från blå himmel. Det ser ut som om våren är på väg. Än har vi många bakslag kvar men idag är det härligt :)

Ska strax iväg ner till svappis igen för en eftermiddag o kanske kväll där. Igår fick jag ju gå tidigt hem men det finns inget som säger detsamma idag.Ska höra med op senare. Slipper ju ta datorn med mig om jag har tomburkar hem o får gå tidigt. Fast det vet man inte iofs innan man går. Beror ju på om de har plats att ta emot på sjöbangår'n. Inte alltid det är så.... O vilken surfjärris som sitter för Kiruna C. Igår blev det en lång väntan - på INGENTING bara för att KIRCfjärrisen "tar inte emot NÅT".... Persontåg på ingång. Ett som skulle stanna på plats o gå runt med lok för morgondagens tripp norrut igen. Jag hade ju redan klart med CTC att få komma ut med mitt tåg. K O M M U N I K A T I O N. Eller den totala bristen därpå.

Nåja, idag är en ny dag o håller bara solskenet i sig ska det nog bli en bra sådan också :)


Av Kvasthilda - 4 maj 2011 09:00


Tema nr 183 Musikinstrument
126/365

.-.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards