Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 5 maj 2011

Av Kvasthilda - 5 maj 2011 20:16


Frånochmedidag minskas inte stående foton ner utan de håller sig i full bloggvidd. Det innebär att om man som jag ofta gör, blandar stående och liggande foton ser de plötsligt enooooorma ut i jämförelse med de liggande. *suck*

Gjorde just klart 365an för #143 och den är mycket större än alla tidigare bilder hittills (eller dittills) varit. Bra eller dåligt? Tja, det är väl bra att bilden är i-nära-rätt storlek redan i bloggen men det finns ju en klicka-på-fotot-funktion som öppnar bilden i rätt storlek.... Se bara fototrissen nedan....

Aldrig ska man vara nöjd ;)


Av Kvasthilda - 5 maj 2011 19:36


Ännu ett fototema/utmaning jag inte haft tid med eller inspiration till på eviga tider. Helena har varit hemma med sin nyfödda son och inte heller haft tid med trissen :) Denna veckan är det enkelt o jag kan hänga på. Ser att det också är det senaste trisstemat jag medverkade i, i höstas ;)

 

Så här ser det ut där jag är idag, del 11.


Vi bor i ett avlångt land. Hos oss, i landets nordligaste kommun har inte snön smält bort alldeles ännu. Inte ett spår av vårblommor men jag vet att folk har sett tussilago här o var i Kiruna med omnejd.

Själv har jag haft två tågturer till Svappavaara den här veckan och har ytterligare en inatt/morgon bitti så min triss kommer från svappalinjen den gångna veckan.




Jag skrämde en pinntjur som gick längs spåret - på rätt sida om viltstängslet. Han sprang iväg över en liten myr, bort från det bullrande tåget.



Tjädertuppen å andra sidan spatserade i maklig takt av spåret och ut i riset. Han hade inte speciellt bråttom att ta sig undan.


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

 Kika in här för veckans fototriss



Av Kvasthilda - 5 maj 2011 18:00


Fick just solen rakt i ögat :-) Himlen är lite smågrå men precis nu tittade en solstråle in genom våra enormt skitiga förnster. Ett under att den ens kom igenom ;)

Har varit till frissan. Det är kort. Undrar vad surgubben säger nu då? Han som helst vill att jag klipper mitt hår längre när jag går till frisören. "Nu igen?" frågade han när jag nämnde att jag tänkte beställa en ny klipptid. "Du har ju nyss klippt dig?"

Har ett tidigt skift till svappis i morron bitti. Med tomvagnar hem. Jojo. Tar datorn med mig o kör nåt teveseriemaraton tror jag. Vilket påminner mig att jag måste fixa över Vampire Diaries till USBn....

Har även fått hem senaste Potterfilmen. Känner nog för att se den. Kanske redan ikväll. Kan det vara en bra avslutning på kvällen? Kan man sova gott sen till tre i morron bitti? Eller så. Beror ju lite på om jag ska promenera till jobbet.... Kanske kan ringa sjb-folket o tigga hämtning? Vore ju smidigt.... Vet inte vilket skiftlag som har natten.

Fy sjutton vad mina händer är nariga. Måste leta fram nån av alla salvor o krämer jag har, Nån smidig lotion. Ser ut som en gammal kärring på händerna. Torrt o skrynkligt.

Neoponken hade ont i magen idag. Storpigan kom hem från en arbetsintervju o såg att han gick konstigt. Satt en bra stund på kattlådan så nåt knas var det med hans mage. Tror det gick över. Kan ju inte ha honom sjuk, lille vännen. Magknip hos katter är inte bra.

Arbetsintervju ja. På LK. Tack vare Pernilla. Får se om det leder till något sen då. En början i alla fall.

Jaja, måste avsluta. Kråkan klagar att hon inte hör sin dator när jag knapprar :-)


Av Kvasthilda - 5 maj 2011 16:39


Jag har varit lite upptagen o inte hunnit med ens Veckans Hus på ett tag... Den här veckan har jag bestämt mig för att haka på o utmanade klockan o gjorde en djupdykning i arkiven för lite trapphusbilder.


Den gamla filtfabriken i Sågmyra i Dalarna. Se där, bland alla fönster finns ett gäng som tydligt visar att innanför tegelväggen finns ett trapphus!


Lite osäker på vad som finns i byggnaden men jag vet att den bakom är Bodens kommun. Eventuellt hör den "gröna" byggnaden också dit.


Falanbiografen i Falun. En läcker svängd trappa syns innanför den rundade fönstertäckta väggen.


Lite bilder från Narvik:


  

De två bilderna till höger visar samma trapphus, i ett hyreshus.


Polishuset i Narvik.



Fotat på lite längre håll, från ett hotellfönster. Minst ett till trapphus syns, förutom polishusets längst bort. Fotat mest för den härliga bakgrunden.


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Veckans Husutmaning


Av Kvasthilda - 5 maj 2011 09:00


Tema nr 235 Resväska
127/365

Ett par väskor i minimodell. De här småväskorna är populära bland docksamlare. De är i rätt storlek för Barbie att använda som kabinväska. De gavs ut som presenter på flygen under sextio- o sjuttiotalet. Tror jag :) Satt väl en kedja som "nyckelring" på dem? Barbie hade en väska till en av sina outfits på sextiotalet. Ken som flyg-kapten och Barbie som stewardess eller flygvärdinna. Förstås.

På senare år har Barbie varit pilot själv. I rosa uniform...



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards