Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 12 maj 2011

Av Kvasthilda - 12 maj 2011 12:50


Jag lyckades putsa fönstret i vardagsrummet. Det stora tredelade. Bestämde mig för att ta itu med det en ledig förmiddag. Maken ville att vi skulle fara o handla. Men jaha.....

Jaja, fick väl bli så då.

Satte Storpigan på att dammsuga efter att vi lyckats dra fram det där åbäket till soffskrälle.

Medan vi var på butiken började det blåsa. Typiskt. Skulle jag inte kunna göra rent fönstret nu då? Med stormvindar rakt in genom rutan. För de kom rakt från söder.

Ah. Nåja, det var bara att hålla andan o sätta igång. Jisses vad rena fönstren är. Jämförelsevis. Med hur det såg ut innan. Det är ett par ränder på fönstret som jag inte iddes ta bort. En skvättrand från rengöringen av "mellanrutorna" och några från skrapan. Den har legat i en nätkasse o fått skador. Typiskt. De syns inte med blotta ögat men när man drar skrapan syns det övertydligt. Blir en lång rand. Nåja, skitsamma.

I Boden häromdagen tittade jag in på ett par affärer. En som säljer bara inredningstyger, dvs gardiner o kuddöverdrag o dukar osv. Men nej. Hittade inget kul där. P A N E L G A R D I N E R. Jag kan inte HA PANELER!

Gick på Olssons tyger i stället. Mumma. Ska köpa metervara där nästa gång jag kommer ner o har några kronor över. Några kronor innebär närmare åttahundra pix. Men av det ska jag få gardiner till tre fönster o eventuellt kuddöverdrag också. 200 spänn metern. Ja, o tyget är skapat så att jag delar det på bredden o gör kappor. Det enda som funkar i våra fönster. O det blir kappor i två mönster.

Ett urläckert tyg med vit botten o blomblad (vi snackar rosenstänglar med blad här) i svart. Några blad"klasar" i silver och sen är det strött rosaröda rosenknoppar med kort skaft i silvertryck över hela tyget. Nej, inte hela. Det var ju det. Längs den sida som jag tänkt ha i vardagsrummet är det större rosor som dominerar mönstret.



Jag som gnällde hejvilt över jättestora blommor på de gardiner jag har. Nu funderar jag alltså på att köpa ett nytt tyg med just stora blommor. Men skillnaden är att det är färger o mönster som passar bättre idag än kladdiga pasteller av regnbågens alla färger. Ja, vi får väl se vad det blir i slutänden. Nåt nytt måste jag i alla fall ha!


O nu är alltså de flesta av fönstren rena o fina. Men mina glasögon...
DET är ett annat kapitel....


Av Kvasthilda - 12 maj 2011 09:00


Tema nr 270 Spannmål
134/365

En jättesilo som ska fyllas med utsäde så småningom. Massor av spannmål blir det :) Än ser det lite tunnsått ut i åkrarna. Det är ju lite tidgt på såddsäsongen ännu ;) Snart nog böljar fälten av allehanda sädesslag. Eller bara ett. Vem vet?



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Av Kvasthilda - 12 maj 2011 08:18


Sitter i husvagnen i svappis igen. Trött som fan. Har försökt sova en stund men det var omöjligt. Har inte avgång hem förrän om två o en halv timme. Typ. Ute är det grått o trist. Har sett ett klocktorn en bit bort så jag har funderingar på att gå o se om det är kapellet jag blev tillfrågad om för ett tag sen. Kyrkan ligger uppe i samhället men det ska finnas ett kapell också tydligen. Man vet ju inte om det faktiskt är ett kyrktorn förrän man kommer nära. Det kan ju vara nåt helt annat även om min magkänsla säger kyrka.

I morgon har jag ett extra skift. Psf ringde o svamlade häromdagen. O vi är för lite folk?!?? Det sägs så i högre led. Men då är det konstigt att vi inte har folk till alla tåg.

Sen har jag en nattjour  i helgen. Isch. Gillar inte jour alls. Speciellt inte nattjourer. O de ringer från Psf lite hipp som happ. De har ju ingen koll på vilka tåg vi kan köra. De har jagat mina kollegor som kör på Narvik för att köra nåt ARE-tåg till Boden.

"Men jag har inte Rc!! Vem hade ni ringt mer?"

"XX."

"Ja men hon har inte heller Rc."

O en annan gång ringde de en av mina kurskompisar för att ta persontåget till Narvik o hämta hem ett godståg.

"Ja, men hallååå.... Jag har inte SIRen" (norska säkerhetsföreskrifterna).

Stenkoll.

Eller inte.

Nä, om man ska försöka få sig lite sömn?

Go'Morron!


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards