Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 13 maj 2011

Av Kvasthilda - 13 maj 2011 21:21


Tja,. inte hockeysäsongen även om den kanske också lider mot sitt slut med VM-slutspel i teven. Visst? Nä, det blev att se sista avsnittet av Vampire Diaries.... Buhäääää.... Nu är det bara att vänta in nästa säsong. När sjutton då den dyker upp..... Tack o lov börjar True Blood i slutet av juni. De har lagt upp en riktigt retfull trailer på hemsidan. Så länge den finns uppe hittar du den här.

Undrar om det är säsongen där Erik tappar minnet? Såg lite så ut.... ;)


 

The New Season


Av Kvasthilda - 13 maj 2011 16:40


Ja, så var det ju. Sitter i Vitåfors o väntar på att få åka hem igen. Får se om jag får med mig en massa skrotvagnar också idag. Normalt är det här tåget halvt. 26 vagnar med tillsatsmedel. Idag blev det mer än fullångt. 48 vagnar.... O hem skulle jag få med mig en jäkla Dm3 på kroken o eventuellt extra vagnar. HÄCKVÄCK 70. Om det nu inte är fanoo-vagnar. *blech*


Schlagern igår då. Vilken hemsk rysare. Sista kuvertet!? Nån som vet var han låg till egentligen unge herr Saade? De öppnades ju utan inbördes ordning. Lottdragning i lottdragningen sas. *isch*

Lyssnade på Nanne o hennes gäster där de har hyllat o hånat bidrag till höger o vänster. Har varit ett underligt startfält i år. Konstiga struthattar o sandmålare. Duracellkaniner och långsamma tråååååååkiga låtar. Underliga låtar. Mycket konstigt. Ja, får se hur det går på lördag då. De tävlar igen ikväll. Faktiskt. För juryerna. De ska ju avlämna sina röster före folket runt världen. Nanne sjunger i Norge på lördag o röstar på Erik! Kan man ju inte göra annars.


Nu sitter jag i valet o kvalet om jag ska titta på mitt sista VD-avsnitt.... Vampire Diaries säsongsavlsutning. Tänk om jag blir störd?? Nä, får nog spara det. Men när fan ska jag hinna se det då? Kanske tar datorn i morrn då?

Fick en Bodensväng i morrn i stället för nattjouren. Fast det blir inte många timmar. Kanske. Eller jo. Tar nog datorn med mig trots allt. Hotellrummet får jag ta. Psf skickade nån annan att köra tåget ner till Boden o jag ska ta persontåget ner o hämta upp det sena ARE-tåget.

Idel pusslande för att få ihop tiderna. VILAN!


Får se om hon kommer ihåg att skicka mig en biljett nu då. Än har det inte blippat i telefonen. Får väl ringa Vännäs i morgon bitti annars.


Glömde kaffetermosen på jobbet. Den stod kvar i automaten när jag lämnade sjb. Hade glömt handskarna hemma o Helena kom. Hon gav mig ett par handskar, vi pratade en stund o hon körde mig sen till KMB för att hämta tåget -som givetvis stod på den bangår'n... O termosen blev kvar på Örrnästet - eller vad sjutton de nu kallar kontoret. Äntligen heter det i Boden. Äntligen är man hemma säger Bodensarna. Äntligen får vi åka säger vi.

Dricker lite kaffe perklat i en minibryggare. Med bryggkaffe. Blir så knepigt. Vi använder kokkaffe o andra gillar inte det. Blir så jävla mycket sump om man använder vanligt brygg. El-Brygg är väl kanske det ultimata? Lite grövre än vanligt brygg men finare än kok? Politik o religion.


Av Kvasthilda - 13 maj 2011 10:00


Överhogdals kyrka


Den här veckan får ni bara en bild - ett collage av foton. Överhogdals lilla träkyrka i ett hörn av Härjedalen. Här är jag döpt, liksom mina syskon och många av mina kusiner. Min mormor och morfar ligger begravda här intill en av mina mostrar, mammas tvillingsyster som gick bort för några år sedan.

I ett av härbrena på bilden nere till höger hittades en bit tyg som efter många turer blev daterad till närapå ettusen år tillbaks. Kan ni fatta det? Tusen år? Ett av världens få bevarade tyger sedan medeltiden. Den var illa åtgången av tidens tand där den hade lämnats intryckt under en massa bråte i hundratalet år efter att ha tagits ur en vedlår i kyrkan! Den blev då nästan ratad som skräp och bortslängd! Idag återfinns den att skåda på Jämtlands länsmuseum och i Överhogdal har ett bygdemuseum byggts där man återskapat en kopia av väven för allmänhetens beskådan. Man har använt samma typer av naturliga färgmedel som användes på den tiden, liksom den typ av ull man tror användes.
Väven kallas för Överhogdalstapeten.

Kyrkan är av betydligt yngre datum än så, daterad 1746 och en större renovering under senare hälften av 1800-talet då kyrkan fick det utseende den har idag. Det tros ha funnits kyrkor på området så tidigt som under 1400-talet, då Härjedalen hörde till Norge.

~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Veckans ABC



Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 13 maj 2011 09:00


Tema nr 150 Kyrktorn
135/365

En kyrktornstyp som du ofta kan se i norra Sverige. Det är en fristående klockstapel av sk bottnisk typ, dvs vanlig i Norr- och Österbotten. Ett fristående torn i klockad modell. Just det här finns vid kyrkan i Hietaniemi, eller Hedenäset i Tornedalen och det stod färdigt med sina 37 meter år 1773. Runt bågarna över portarna och dekorationsportarna (endast målade) är det skrivet något som jag antar kan vara på meänkieli, eller tornedalsfinska. Jag har lite svårt att tyda bokstäverna och det skulle lika gärna kunna vara latin.... ;) Nä, skämt åsido, jag tror det är finska. Kyrkan i Hietaniemi tjänade både finnar o svenskar vid gränsälvens by(ar).



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards