Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 2 juni 2011

Av Kvasthilda - 2 juni 2011 09:00


Tema nr 169 M
155/365

När M-aj Månad gått över i juni M-ed liten M-arginal lägger jag in ett M. M i Mitt fall betyder att spåret leder till System M. Det är ett spår som inte (i det här fallet) har kontaktledning. Det betyder att bara diesellok kan gå där. Inga av våra ellok. Men det är ju inte vad M-et står för. Spåret till vänster leder till Inlandsbanan söderut ifrån Gällivare och det är inte helt automatiskt styrt av signaler som vårt system som kallas H. Man har en närmare kontakt med fjärren. Vi kan kalla det för ett "Manuellt" system. Tkl styr signaler och det får bara finnas en rörelse (tåg) mellan varje station (driftplats).


 


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Av Kvasthilda - 2 juni 2011 08:19


Solförmörkelsen. Såg ni den? Två av ganeserna o jag traskade upp mot vägen för att få en eventuellt bättre blick av solen och dess dolda strålar. Dolda var de.

1, av en sjujäkla massa grenar o

2, kanske mest, av en molnremsa som prompt bestämt sig för att ligga i horisonten o ge solen en extra slöja.

Men solförmörkelsen. Johan (en av fd forskareleverna på IRF o tillika min granne) stod beredd med kamera o innerpåsen till ett nyponsoppepaket o såg inte heller han nåt fast hans kamera var sjutusen gånger bättre än min. Typ. 60 procent. Det är vad den skulle vara enligt Johan. I Japan var det tydligen upphaussat till max - o där var den bara fem procent. O dagtid. Hos oss var väl solen maxad vid 23.32 sades det.

Ja du, ska man fota himlafenomen så bör man ha ett bättre objektiv än min fjantiga zoom. Men vi gjorde ett tappert försök i alla fall.


Tjena hyena. Nånstans där är det en solFÖRMÖRKelse


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards