Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 18 juni 2011

Av Kvasthilda - 18 juni 2011 11:04


Det har varit lite turbulent här på morgonen men jag fick till slut lyssna på krysset. Jag tyckte det var svårt idag. Mycket låtar man aldrig hört och en del jag inte kunde placera vid första genomlyssningen. Lyssnar dock om igen lite här o där o har nog fått det mesta på plats.


Dagens kryss började med Leslie Gore's It's my party (and I cry if I want to, I cry if I want to...). På svenska hörde vi den bland annat med Lill-Babs. Stikkan Anderson översatte den till Leva livet.


För andra adressen söker vi en dansshow och vi hörde ett stycke ur Riverdance. Oj, vad jag skulle vilja se irländsk linjedans nån gång!!


Sen påpekade Eldeman att det är midsommar nästa vecka men kryss först på lördag (förvisso midsommardagen) men han ville fira lite i förväg. Han spelade Tango i Ladängsviken för oss och den som sjöng sin text "till dragspel och en gitarr" var förstås Carl-Anton.


En perfekt dag kanske man har vid Ladängsviken. Hos oss är det lite mulet idag. Om en annan perfekt dag i en jordgubbsgunga.... sjöng Coldplay. Strawberry Swing heter låten.

I remember we were walking
Up to strawberry swing
I can't wait 'til the morning
Wouldn't wanna change a thing
People moving all the time
Inside a perfect straight line
Don't you wanna curve away?
And it's such, it's such a perfect day
It's such a perfect day

O se där, lite Riverdance också.... Kunde-ha-vart.


Sen far vi ut o reser för två kryssadresser, illustrerad av två melodier. Spanska gruppen Sinestro Total sjöng om en karibisk ö, men originalet var Sweet Home Alabama och på Rolf Backes dragspel kom toner från I Rio de Janeiro.


"Jag beklagar men jag söker titeln" sa Eldeman i snabben till nästa kryssadress...

Don't wonder if you wanna come back
just come running home to me and let me feel the thrill.
Cos I'm the one who told you
I would love you here forever and I will, I will.

Det vi söker är svenska översättningen och det var ju Tyvärr en låt med Gunnar Wiklund. :p


Nästa låt har jag ingen aning om vad det är men den handlar om dans och personen i låten uppmanar en annan person att byta partner. Har fått en läsarkommentar att melodin heter "Change Partners". Tack!


Ännu en låt om evig kärlek. Jag ska älska dig i "Tusen och en natt" sjöng Charlotte Nilsson i Melodifestivalen 1999. Hon vann hela balunsen med den låten. Nittionio för krysset då.


Charlotte flög till Jerusalem för att tävla och vinna även Eurovisionen med sin Take me to your Heaven och vårt nästa uppdrag är att fundera på var Eldeman skulle kunna tänkas börja och sluta sin resa ut i världen. Arlanda får man förmoda. Vad låten heter har jag ingen aning om.... Måste handla om att flyga i alla fall. Ricke Löws orkester spelade. Jules Sylvains Flygarevalsen är det:

Ty hemåt på stolta vingar,
under himmel blå.
Hans aeroplan sej svingar
Svenska tös hallå.
Min lilla hjärtevän,
Är du mej trogen än?
Härligt! Härligt!
Då kommer jag igen


Ikväll har vi Another Saturday Night. Det var även en låttitel som sjöngs in av Cat Stevens. Han föddes en gång i tiden på Cypern och hette då Stephen Demetre Georgiou. Sedan sjuttiotalet kallar han sig Yusuf Islam då han blev muslim. Han är tremänning eller liknande med Sissela Kyle :-)


Förra veckan tillfrågades Anna Anakonda om hon kunde stanna. Idag hörde vi en melodi om Rara söta Anna som också skulle stanna. Ronny o Ragge tyckte hon var ett riktigt pök. Ja, dessa pojkar. Bakom gällivarehänget, brylcrèmen o polisongerna fanns Fredde Granberg och Peter Settman.


Lite fel säsong men fick höra en melodi av Evert Taube, Knalle Juls vals. Han sålde julgranar

Mi lella gran, så grön å fin, du luktar gott som terpentin
Vell ingen ha dej får ja la ta dej som rövat bort dej ur skogen din.
Mi lella gran, så smal å ful, kom ta en vals med Knalle Jul!
Här har du knallen mä glada trallen å han har penningar å häst i skjul!


Folk som letar granar har alltid nåt att anmärka, Den är för tanig, den är för smal, den är för hög, den är för grov... Vi avslutade dagens kryss med en tungvrivckande låt. Jädrar anåda vad mycket text hon har i den här låten, Veronica. Hon är inte heller riktigt Nöjd.

Nej, jag hittar ingenting
Ingen groda som blir min prins
Bara genomsnittsskräp, inte tillräckligt tät
Varför ska jag nöja mig med nåt mindre,
när jag vet jag kan fixa vem jag vill?


Aldrig nöjd, jag blir aldrig nöjd

För lång eller kort eller smal eller bred
Jag vill hitta rätt men jag ser bara fel
Aldrig nöjd, jag blir aldrig nöjd
Ingen kan vara perfekt, det kan jag förstå
Men herregud, jag kan få bättre än så

Veronica Maggio.


Ha en skön lördag!


Av Kvasthilda - 18 juni 2011 09:00


Tema nr 309 Träd
171/365

Några står kvar i alla fall...



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards