Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 25 juni 2011

Av Kvasthilda - 25 juni 2011 22:27


Har anmält klimpen till Drogfri Exit 2011. Alla ungdomar i åldern 13-17 år kan anmäla sig till detta. Som tack för att de håller sig nyktra o drogfria får de en premie - i sonens fall en biobiljett per dag han deltar.

Mycket smart.

Hans klasskompisar tror att han är den enda som kommer att vara nykter på Studentbalen nästa år. Själv funderar han på att ta sin första blecka när han fyller arton, dvs en vecka EFTER Kirunafestivalen. Jag tror inte att det blir så.

I fjol fick han två biljetter för att han höll sig drogfri. De har nyttjats glatt under våren. Fast det är klart. Två ynka biobiljetter försvinner rätt snart :)


Av Kvasthilda - 25 juni 2011 22:12


Eller är det ett ogräsdike? Grönt o fint är det. Välklippta gräsmattor på var sida om diket men det får växa fritt till någon obarmhärtigt tar fram röjsågen o rensar bort blommor o blader o alla växter som frodas där.




Av Kvasthilda - 25 juni 2011 20:13


Jahaa... Kanske man ska ta o skriva lite kryssblogg då :) Gjorde halva krysset i direktsändning i morse o löste allt i snabben på loket men har inte haft tid/ork att skriva nåt efter det. Nu kanske jag kan ta itu med det :)


På teven går ett annat musikkryss, årets första Sommarkryzz med Gry och första vinnaren har precis ringt in. STRÖM var det. Jaja, nu var det Melodikrysset det gäller.


Dagens kryss börjar med att vi trampar nerför trappen till de djupa källarvalven. Eller kanske inte så djupa. Pierre Isacsson gick ner i sin källare för att leka med en ångmaskin.


Så kliver vi upp ur källaren o upp i kalenderåren något. Ett popmedley av King of Pop himself, Michael Jacskon. Det var Billie Jean och mycket annat inmixat i den låten.


Han var ju en jäkel på att röra sig på scenen, Michael. Nästa kryssadress handlaar om en annan scendans, balett. Jag tror det var musik ur Svansjön Boston Symphony Orchestra bjöd oss på och det vi kunde se framför oss på scenen är ballerinor.


"När vi ändå rör oss i klassiska musiken" kom det nåt annat. Ingen aning om varifrån musiken hämtades. Jag såg Pippi framför mig. Hahahahhaa! Instrumentet som spelade i fronten var en oboe. Ett inte alltför vanligt blåsinstrument men med en speciell klang.


Gävle symfoniorkester under Hans Eks ledning skulle sedan ge oss en del av en titel. Olle Adolphson och Beppe Wolgers stod bakom musik och text. Beppe har skrivit om barn som bor i ett främmande land men det här var Mitt eget land. Lite googling tog mig dit. Hade inte klarat det på Olle Adolpson allena.


Sen dök en av mina klippdockor upp. Alltid kul att få bakgrunden till dem. Nina Lizell var alltså sångerska och sjöng idag duett med Lee Hazelwood. Mannen som har en röst som sammet. Eller som om han hade rökt hasselträ.... Jaja. Eeeh, låten de sjöng var Vem kan segla förutan vind med Nina på svenska o Lee på engelska däremellan.


Det sista jag hörde i "direktsändning" var Veva Veva Positiv och det är en liten apa som förväntas göra det. Eller åtminstone hoppa runt omkring positivvevaren.


Resten tog jag alltså i snabbgenomgången medan mitt tåg fyllde bromssystemet med luft.


En annan djursort är vargar.... Många springer för livet när de ser en sån. Mowahahahahaaa. Sara Varga sjöng sitt festivalbidrag från årets Mello, Spring för livet.


Sen skulle vi hitta ett land och teveserien M*A*S*H från vilken vi fick signaturen, om även en något omgjord version, utspelade sig under brinnande Korea-krig.


En fantastisk operasångare sjöng ett stycke ur operan Tosca, Andrea Bocelli.


En annan rätt fantastisk sångare och en väldigt ofta spelad låt av honom, Delilah. Givetvis var det Tom Jones.


Just D ja. Ja, det var ju de som gjorde Tre Gringos. De tog sitt gruppnamn efter amerikansk förlaga har jag läst/hört nånstans. Tror det var under en radiointervju med Wille Crafoord. Ett kort o käckt namn i streetstuk. Eller så.


Vi går ut i Happyland tillsammans med Amanda Jenssen.


O med det var dagens kryss klart. Inlägget lika kort det, även om det tog mig lång tid att skriva med Sommarkryzzet som lurade i bakgrunden o Eric Saade o Sahara Hotnights. Den ene kommer på årets Kirunafestivalen, de andra har varit där två gånger.

Av Kvasthilda - 25 juni 2011 09:00


Tema nr 146 Kvarglömd
178/365

Ser ni den? Den lilla kvarglömda ekan. Ensam o övergiven ligger den där, uppkörd på den lilla ön.

(iPhonefoto i kvällsljus)



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Av Kvasthilda - 25 juni 2011 08:04


Fast jag undrar om den rackarn alls sover den här årstiden? Vi har faktiskt en tupp i kvarteret. Har jag hört. Sägas.

Jobbar lite extra idag. Min nattur var inställd så jag fick ta en annan i stället men behålla min tur i grunden. Det innebär lite extra slantar i övertid. Inte helt fel i semestertider. Fast jag hinner väl inte få pengarna förrän efter semestern i alla fall.

Halvligger i husvagnen i svappis o skriver så stavningen blir som den blir - tills vidare. Får väl fixa det senare.

Ringde Vännäs o erbjöd mina tjänster i morrn också. Min tur då är redan inställd men om jag bara får behålla min tur i grunden kan jag ta en sväng till Boden. Det står visst förarlösa tåg lite här o där runt landet. Midsommarhelg o semestertider. Ja, det är inte lätt att få tag i folk.

Har väl sovit sådär totalt två timmar inatt. Var trött igårkväll o stupade i säng. Dock ville sömnen inte infinna sig. Försökte lyssna på en bok - ett gammalt kapitel brukar vara sövande. Icke sa Nicke. Slockande väl så smånngom men sov en väldigt orolig sömn. Är lite halvkomatiserad nu men har inte ro att lägga huv'et på kudden. Tänkte försöka härda ut ifall det blir en ARE-sväng framåt morgonkvisten. Måste ju somna ikväll i stället då.

Kanske.

Förhoppningsvis.

Nä, fylla på koffeinnivåerna lite - o farma lite. Eller se på film. Eller snarare teveavnsitt.

Justifan.... Det är ju faktiskt LÖRDAG idag. Borde jag ha kommit ihåg när jag hörde Eldeman på radion i morse. Melodikryss senare.... Attans. Kanske kliver på loket till klockan tio o lyssnar på det då?

Måste skriva ut en kryssplan i så fall...

Jaja, vi ser ju. Återkommer väl senare då!


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards