Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 28 juni 2011

sommartider

Av Kvasthilda - 28 juni 2011 12:40


hej hej.... Sommmartider. Nej det var ju inte Gyllene Tiders låt jag skulle skriva om :)

Vi har sommartider här. Nattljust. Solen skiner mer på nätterna än dagarna. E-pigan o jag lever nattliv. Vi sitter båda uppe till ottan o somnar sen i det som borde vara gryningen. Vi har ju ingen gryning. Sover halva dagen. Jag har vaknat före lunch dag. Fast det är klart. Det är ju också ett relativt begrepp. Målarlunch? Eller snickarlunch. Nej, den kan vara klockan nio på morgonen o då sov jag som ett barn. Vaknade vid middag. Fast det blir också fel. Midnatt är midnatt o klockan är tolv. Middag är nåt helt annat. Den intar man på eftemiddagen. Eller kanske nämnda målare intar sin middag under tidig eftermiddag? Det som för oss andra är lunchtid? Men det heter ju förmiddag och eftermiddag men man säger aldrig middag.

Hmmm...

Efter arton är det ju kväll. Och senare blir det afton, o tidigkväll, o natt, o eftermid-natten, o gryningen, o morgonkulan/morgonkvisten o vad mer? Inte förmidnatt o eftermidnatt. Efter midnatt. Särskriv det så blir det vanligare folkmunsord.

Det hände efter midnatt. Det hände på eftermiddagen. Konstigt.

Men nu är jag vaken o det är definitivt eftermiddag.

Goddag!


 
 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

28 juni 2011 19:44

Du är då för roligt du, men visst kan jag också hålla med. När jag skriver ordet kväll som ämne i ett mail är det efter kl. 18. Men vilka kontraster det är mot vinter. En kvinna i Sydney i Australien har ju också skrivit att en stor skillnad mellan vårt land och Australien är just längden på dagen och natten. Hos henne varierar det inte så mycket under året. De har inte de mörka vintrarna men inte heller långa soliga dagar.

http://elisannw.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Fredag 29 mars 09:00


  Eget tema nr 15 Stup 89/366   Järnvägen ligger bokstavligen på bergets kant. Det stupar 300 meter ner mot fjorden på sina håll. "Men vi har i alla fall ett staket" är en stående kommentar.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~...

Av Kvasthilda - Torsdag 28 mars 09:00


  Tema nr 22 Blank-is 88/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 27 mars 09:00


  Tema nr 183 Ledande linjer 87/366   Skönt att trafiken är igång igen. De två malmbolag som trafikerar Malmbanan/Ofotbanen. LKAB tv, Kaunis th.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte...

Av Kvasthilda - Tisdag 26 mars 09:00


  Tema nr 258 Samlingsplats 86/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 25 mars 09:00


  Tema nr 135 Ihopkopplade 85/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards