Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 6 juli 2011

Av Kvasthilda - 6 juli 2011 22:17


Vov Voj. Mätta-i-magen. Vi har varit hos grannarna o ätit en rejäl räkfrossa. MYCKET räkor blev det. O varenda en var en hona. Alla var sprängfyllda med rom.

Nu ligger gubben o snusar sött. Jag har foton att kopiera. Eller snarare, precis avslutat kopieringen o omdöpningen av. Dagens kyrkfotoskörd. Ytterligare cirkus femhundra bilder blev det. "Du blir så intensiv när du börjar med nåt nytt". Jamenjahaaa??? Om jag får besöka en kyrka EN gång kan jag ju inte missa en enda liten ynka detalj... Vem vet när nästa besök sker?


Idag blev det en konfirmationskyrka på en ungdomsgård med fantastiskt läge vid vatten, Fagervik, där ett konfirmationsläger just pågick, in till vilken jag fick låna nyckeln för att komma in o fota. Kyrkan alltså.

Havsbadskyrkan, som tyvärr var stängd...

Piteå stadskyrka - som stod öppen fast jag fått uppgift om att den så inte skulle. Nej då, den är öppen 12-19 med närvarande guide.

Öjebyns kyrka som fyller 600 år i år! Fantastisk gammal medeltida landsortskyrka i sten. Mycket trevlig guide jobbade där. O precis när jag kom satt en kille o stämde flygeln. De skulle tydligen ha en spelning där senare för det dök upp ytterligare musikanter när jag var klar o skulle till att gå.

Kyrkan där vår mellanpiga döptes en gång i tiden och där hennes kusin gifte sig, Strömnäskyrkan som idag tillhör Pingskyrkan. Den såg ut exakt som den gjorde när E-pigan döptes, med den saknade detaljen av just dopskålen. Däremot fanns inne i samlingssalen ett stort jävla badkar. Pingstvännerna döper sig i vuxen ålder, liksom Jehovas Vittnen och sänker sig då ner i detta badkar i stället för lite vigvatten på huvudet.

Norrfjärdens kyrka från 1969, helt byggd i tegel .Urläcker i sin kubistiska form. Tyvärr också stängd. Hade säkert kunnat ringa nån som kunnat komma o öppna men jag fick nöja mig med ett par foton genom fönstret. Missade annars en urläcker skapelse i tegel vid koret.

Hortlax kyrka var stängd före renovering o inhängnad med höga kravallstaket o omgärdad av diverse containrar. Kikade in genom fönstren o gick sedan ner till Skogskapellet. Också stängt.

O just ja, ännu en kvarterskyrka, Furubergskyrkan. En låg byggnad i vitt tegel. Också stängd.

Däremot stannade vi INTE vid sjukhuskapellet fast det stod en stor skylt vid en av infarterna. Hade nog inte varit så svårt att hitta dit. Får bli en annan gång. Ska ju till Hortlax igen också.


I morgon far vi söderut. Mot Härjedalen. Får se vad det blir efter vägen. Har försökt slå in i huvudet på tjurskallen att vi ska ta det lugnt o stanna till i nån stuga men det verkar OMÖJLIGT..... Nåja, vi får väl se...


Nu är klockan 22.42 och det började precis regna. Vi har väntat åska hela dagen. Det har varit varmt o ulliga o bulliga moln hopades vid horisonten innan vi for "hemåt" men inte så mycket regn. Förrän nu... Undrar om jag behöver uppsöka hemlighuset en gång till idag?? Får nog banne mig hålla mig.


Tills jag kommer åt ström nästa gång blir det sms-uppdateringar.


Höres!


Av Kvasthilda - 6 juli 2011 09:14


Maken satt o läste på NSDs hemsida där en av rubrikerna var nåt i stil med "IKEA öppnar i Umeå". Därräkt skramlade han in på artikeln o läste läsarkommentarerna till den något korta artikeln. Läsarstorm. Luleborna får totalfnatt.

"Stäng IKEA i Haparanda o öppna i Luleå i stället. I Umeå bor bara studenter o de har inte råd att handla på IKEA"

Ehhh, jahaa. Lika kul varje gång.


Här på Ryggen hör vi storlommen skräna i Storlångträsket. Jag har fått lära mig att sjön på nedre sidan heter Ryggträsket och övre Storlångträsket. Byn heter Långträsk. Så är det.


O Carola, du har så rätt :) Det är övre Norrbotten (o norra Lappland som landskap) som har midnattssol - fast inte så länge till. Men några dagar till lyser den dygnet runt. Norra polcirkeln är väl gränsen för total midnattssol. Ungefär. Här försvann solen bakom alla berg o moln vid elvasnåret igårkväll.


O broms. Jäklar anåda vad broms det är. Eller nja. Har sett EN. Hahahhahaaa. Otäcka monster.

Vi ska till Härjedalen o där finns det broms.

O renarna springer på vägarna i sina försök att komma undan kormen i skogen, lika jäkliga de, som bromsen. Lite lönt om man säger så.

"Detta styng förföljer under Juli och Augusti renhjordarna, som af dess angrepp blifva såsom om de voro besatta, i det hela hjorden skakar hufvudena och slår med fram-fötterna i luften och mot marken." (Nordisk Familjebok)

*isch*


Nä, nu blir det frukost o en dag i bilen igen. Vi kajkar runt Pitetrakten idag i vår (nåja min) jakt på fotolyckan i kommunens kyrkor. Ska ringa Pite o se om jag får komma in i stadskyrkan. Den står normalt stängd.


Av Kvasthilda - 6 juli 2011 09:00


Tema nr 324 Ur fokus
189/365

Det är inte alltid så enkelt att fotografera det som händer på scenen :-)

O det är alldeles Säkert!



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards