Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 9 juli 2011

virrpanna

Av Kvasthilda - 9 juli 2011 15:28


Kan inte riktigt smälta det där... Lillklimpen arton år. Tänk vad tiden går! Ibland tycks den stå still men så plötsligt har fyra år passerat! De två senaste har rasat förbi. Jag tyckte han fyllde sexton alldeles nyss. Att det gått längre tid sen han föddes är dock ett jag inte kan förneka. Han mor har aldrig varit så smal o smäcker som veckorna efter hans födelse! Idag är det lite annat :)


Har inte kunnat blogg på "riktigt" på ett par dagar med bara lite strötid över och sedan noll o ingen tillgång till elekricitet vilket är en nödvändighet för att Lapptoppen alls ska fungera.


Gårdagen blev ett äventyr o en massa extra mil på däck o motor. Onödiga jävla mil....


Vi vaknade i Dorotea på det som en gång tydligen hetat Björnens camping, sedermera Doro Camping, åt frukost o packade bilen. For upp till kyrkan o jag fotograferade ut- o invändigt...

Vi for vidare mot sydligare destinationer och stannade här o där. Ett par samhällen senare, i Strömsund parkerade Maken bilen o jag gick mot kyrkan. Kom på att jag kanske skulle ha tagit börsen med mig in ifall det var öppet o nåt vykort kunde finnas att köpa.... Jag stannade till o skulle precis vända mig om när det small till.... Inte en klick utan en rejäl fyrverkerismäll.... #!%&!!&%#&!!! Eller utskrivet: FAN SHIT FAN JÄVLAHELETESJÄVLAFÖRBANNADESKIT SATANS FÖRBANNDE JÄVLA SKIIIIIT!!!!!!! Gick med tårar i ögonen o väntan på utskällning utan like när jag meddelade Maken att "Vi måste vända bilen. Jag har glömt börsen... O den ligger i DOROTEA!!!"

Jag har en liten sketen väska med dragkedja i vilken jag brukar ha lite extra småpengar och några småsedlar. Just nu låg dessutom ett par läppstift o lite mensskydd i den. Inget viktigt... Det var bara det att dagen innan skulle vi göra nåt o nåt skulle betalas för o jag stoppade ner leget (det splitternya) och VISAKORTET i denna lilla sketna väska..... Som nu låg nånstans på en kyrkbänk i Dorotea, lite drygt sju mil tillbaks. Annars hade den fått ligga kvar där....

Hur fan beter man sig nu då?? 118 118.... Numret till Dorotea församling... En jäkla tur att den heter Dorotea församling (plus nåt mer men Dorotea finns med där, Rödbäck kanske? Ah minns inte, ointressant). Jag blev kopplad o GUDSKELOV får man väl säga i sammanhanget, svarade en man... Han skulle genast gå upp till kyrkan o titta efter och återkomma så snart han varit där. Det dröjde. O dröjde. O dröjde... Den var den semestern det, hann vi tänka både gubben o jag.... Jag ringde banken o flyttade alla pengarna till ett annat konto för säkerhets skull... Sedan ringde han. "Jag hittade en nätt liten väska här" TACK O TACK O TACK O TACK! Hur får vi tag i dig? Han skulle nämligen stänga o gå hem klockan tolv. Vilken jävla tur att jag kom på alltihop före klockan elva då!!

"O förresten, när jag ändå har dig på tråden.. Har du några kyrkobeskrivningar på svenska? Det fanns bara tyska o engelska i kyrkan". Hahahhahaaaa! Han stannade kvar o kopierade upp nya i väntan på vår ankomst :)

Han hade precis fått besök när han skulle gå upp till kyrkan, därav det långa dröjsmålet innan han ringde upp.... Mycket trevlig man!


Visserligen tappade vi ett par timmar på resan fram o tillbaks (eller är det "tillbaks o fram igen"?) men jag fick en extra kyrka jag inte fick gubben att köra upp till första svängen :) O den stod dessutom öppen. De hade precis avslutat en begravning där....

Har annars varit mitt stora aber under denna resa. Kyrkorna må ha varit öppna men att komma till en kyrka vid tolv, eller två... Det har varit begravningar i flera! Norsjös vackra träkyrka till exempel. Skit vare med er. Nej, förlåt. Skit vare med DET.

"Det är lika åt helvete" är ett av Makens stående uttryck och det kom väl till pass idag. Det är lika åt helvete. Vi är sena så vi kan lika gärna fara upp de två milen dit. Så våra sju gånger två mil blev totalt dryga tjugo innan vi var tillbaks vid Strömsunds stängda kyrka....


O för att återknyta till första stycket ovan. Vi stannade till vid macken i Dorotea o tankade o framför bilen gick en kvinna, kanske några år äldre än jag.... hon hade kunnat vara stöpt i samma form som jag. TA EN BILD sa SysterYster som jag precis hade på tråden... Hann inte men det var himla kul att se. Hon var något blondare än mitt rödblonda o hade inte en fräken så långt ögonen nådde men annars var hon baske mig en kopia av mig med glasögon o allt. Fast inte lika snygg som jag... Mwahahahahaaa! Eller kanske jag var en något bättre kopia av henne. Tror hon kunde vara strax över femtio. Svårt att avgöra. Hennes make såg ut att vara runt 55 eller så.


 
 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

11 juli 2011 12:28

Jo, visst kan det bli riktigt ordentligt snurrigt ibland.../Kan också uppleva det som att tiden ibland står stilla men så "vips har det gått flera år". Jag börjar ju på något sätt ett "nytt" liv och det KÄNNS verkligen att det är något annat "på gång" nu. Så småningom ska det väl kunna bli en resa också.

http://elisannw.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Fredag 19 april 09:00


  Tema nr 208 Nästan borta 110/366   ... eller kanske tvärtom. Den är väldigt ny och på väg fram igen.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adres...

Av Kvasthilda - Torsdag 18 april 09:00


  Tema nr 240 På väg 109/366   373 för att vara exakt.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 17 april 09:00


  Eget tema nr 19 Takdropp 108/366   Förklaringen på gårdagens "skål". En isgrop i snön, formad av ihärdigt takdropp.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om ...

Av Kvasthilda - Tisdag 16 april 09:00


  Tema nr 274 Skålformad 107/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 15 april 09:00

  Tema nr 279 Solen lyser även på liten stuga 106/366   Vincents gulliga stuga i norrbottenslademodell får lite varmt ljus av vårsolens sena strålar.     Några dagar har gått och snön har gått ihop sig lite:    Temalista    ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards