Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 6 augusti 2011

Av Kvasthilda - 6 augusti 2011 20:10


Känner mig lite sliten. Har varit en rätt bra vecka arbetstidsmässigt, men tid-på-dygnet-mässigt har det varit desto jobbigare. O den är inte slut än.

Hade avgång strax efter tre inatt men min kollega kom tidigt från Narvik så jag kom iväg strax före tre. Dimmigt värre. Slirigt var det också. Ställde kosan mot Boden i morse. Dimmorna låg übertäta över Malmbanans högsta punkt o en del platser däromkring. Strax intill nämnda högsta punkt blev det dimfritt - o där i en glänta stod det en stor jävla älg. Tur nog vände han snoken från banan när han flyttade på sig. Förutsätter att det var en "han", tack vare storleken. Fanns inga horn att studera. En stund senare sprang en älgko med sin mycket unga kalv - på andra sidan viltstänglset. Håll dig du där med din kalv! Om jag får tro Maken är det ingen fara för kalven, då det finns staket på en lång sträcka just där de var. Korna går visst inte så långt - så hon skulle inte komma till nån plats där det var öppet - eller inget staket alls, med sin kalv. Ensam kan hon flyga över stängslet. Kalven fixar det inte.

Men en tjäderhöna fick sätta livet till idag. Hon fattade aldrig att flytta på sig när jag kom.

Annars har jag under mina två Bodensvängar sett en massa djur. Mest fåglar av olika slag. Ugglor - en stor en jag inte hunnit söka än. Kan ha varit en lappuggla men tror inte den var SÅ stor. Dock S-T-O-R. Nån annan ugglesort. Också. En o annan falk o mindre spännare. Nån räv o hare förstås.

I morse tog jag en promenad när jag kom till Boden. Det var en sån fantastisk morgon o jag förmådde inte gå o lägga mig o sova bort den! Eller ens gå till frukosten - som inte hade öppnat när jag kom. Men jäklar i snuset vad magen knorrade innan jag kom in i matsalen o fick mig frukost - bland trehundra pensionärer o annat löst folk som just denna helgen bestämt sig för att boka en plats på Hotell Nivå... O alla skulle äta frukost samtidigt - som jag. Äh. Tre-hundra var de inte. Kanske tre-tio... Eller så. Finns inte så många stolar i matsalen/ loungen, whatever they call it. 

Men som sagt. En promenad blev det. Med kamera. Tänkte försöka få mig en dimbild vid kyrkan. Av detta blev intet. Solen hade hunnit för högt. När jag gick från mitt tåg till hotellet - och in för att lämna väskan låg dimmorna fortfarande kvar över gatorna. Fem minuter senare hade de lättat... Men en regnbåge vid fontänen i Brännan, eller vad nu stadsviken i sjön heter, blev det. Med ett, av höga träd, dolt kyrktorn i fonden.

Inatt får jag sova o vakna på morgonsidan snarare än i ottan. Börjar inte förrän strax före ett efter tre i morrn. På dagen! Får se hur länge jag pallar vara vaken ikväll.

Go'Afton!

PS, Tom Jones står snart på scenen i Luleå.... Buhäää.


Av Kvasthilda - 6 augusti 2011 11:18


Jag befinner mig i Boden - på jobb som mången lördag förut. Sov mig igenom krysset men drog till slut igång datorn o löste krysset i snabbgenomgången - nästan helt. Ett par uppgifter jag fick dubbelkolla men i det stora hela kändes det rätt lätt... Nu har jag om möjligt, en ännu sämre anslutning än jag hade under semestern (hotellanslutningar är inte alltid så mycket bredband de borde vara). Jag tror min bästa anslutning var i stugan i Härjedalen - där vi inte ens har ström! Nåja, parenteser åt sidan så tar jag mina svar o det eventuella sidosvammel jag kan bidra med såhär långt idag.


Första uppgiften gällde en låttitel. Vem som spelade har jag inte fått fram men om jag minns rätt var det i alla fall på nån form av blåsinstrument. Annars har mången artist spelat in denna låt men jag förknippar den mest med Cat Stevens:

Morning has broken, like the first morning
blackbird has spoken, like the first bird
Praise for the singing, praise for the morning
Praise for the springing fresh from the world


Zarah Leander tar oss sedan med på en operett. Nu uppfattade jag inte vilken melodi det var, Viljasången? Tyckte hon sjöng nåt om vilja oooh, vilja... Operettens svenska namn är Glada Änkan. Jo, det var det. Viljasången alltså.


Tredje uppgiften fick jag inte fram alls under snabben men antar att det var Maj på Malö som spelades? Igen?? Struntsamma. Jag har skrivit Malö på kryssadressen. En plats med fyra bokstäver som slutar på ALÖ? Jepps igen.


Sen blev det tevedrama. En amerikansk serie jag följde slaviskt när den gick första gången. Tyckte skådisarna var så snygga, Harry Hamlin, Corbin Bernsen, Jimmy Smits... Åsså älskade jag byråns alltiallo "Roxanne". Lagens änglar. Det svenska namnet på serien var ju givetvis en lek med originalets namn o smeknamnet på staden, där det hela utspelade sig. LA Law.


Advokaterna på den byrån hjälpte nog mången att ta sig ur mörkret.... Mowahahahaa... Nä, det var inte kul. Förlåt. De levde upp efter arbetsdagen slut... Nä, det var inte heller kul. Då skippar vi det o säger istället att nästa uppgift handlade om en grupp. Christer Lindarw o Lasse Flinckman i deras Mellobidrag från 2004, La Dolce Vita. After Dark är gruppnamnet.


Nästa uppgift handlar om en dam... En tjej som snubblar över brödet (såldes det bröd i mjölkaffären förr?). Vi tar väl namnet direkt från textförfattaren Owe Thörnqvist, i Lennart Palms första illustration idag:

Hon hette Gun (ja, ja) från dragarbrunn (O, ja)
hon föll på tvär´n (ja, ja) i mjölkaffär´n ( o, ja)
fast hon var ganska söt när hon med franska brö´t
på golvet satt (ja, ja) och sade att (o, ja)
ni kan väl hjälpa mej bära dé é rätt så nära
hem till Gun från från dragarbrunn


En lagom tjock man i sina bästa år. Just en sån sjöng nästa bidrag för oss. Astrid Lindgrens omöjliga o underbara Karlsson taket. Musiken skrevs av Georg Riedel.


Karlsson var något av en udda person och nästa uppgift handlade också om det. Åtminstone kände han sig ensam, en Outcast. Timo Räisänen.

o who's it gonna be, what am I gonna do as an outcast?
and how am I gonna know, is someone gonna show me the outcast?
and though I may seem confident the plain truth is that I'm scared,
yeah, shitless, ooo I'm losing sight


Nästa uppgift tog jag bara på bokstäverna efter snabben. Medan jag sitter o skriver det här har jag dragit igång krysset och då det handlar om en "aktuell delikatess" kan väl ingen missta sig på att det är kräftor. Vilken melodin är som ska leda oss till kräftkalaset... om den har jag inte en... klo....


Om nu Timo inte såg var han satte fötterna hade han väl kunnat lånat en kristall av nästa tjej? Björk sjöng sin nya Crystalline där hon också känner sig lite instängd. Kvartsen i jorden blir kristaller som gnistrar o glimmar.

Underneath our feet
Crystals grow like plants
(listen how they grow)
I'm blinded by the lights
(listen how they grow)
In the core of the earth
(listen how they grow)

För krysset ska vi även ha hennes modersmål. Ja, hon är ju de'samma, isländska. ;)


Sen tar vi med oss alla o går till Engelska Parken. Owe Thörnqvist igen... Utan text - igen. Inte ett dansband, men Stig-Roland spelade...!


Helene Sjöholm sjunger det bidrag jag ramlade in i idag, när jag drog igång datorn. Tänk vilken jättenyhet det är att hon väntar tvillingar. Ja, jisses... Sommaren du fick skrevs av Björn o Benny som givetvis var medlemmar i gruppen ABBA en gång i tiden. Ja, jisses igen då...


Åsså till dagens sista uppgift. Det allra senaste på CD av.... Lennart Palm.... Igen.... Men nu blev det Povel o inte Owe. Vi söker nåt ätbart o även om jag tyckte låten var helt oigenkännlig, söker vi väl Povels Blommiga falukorv?

Nej, Anita o Lasse gav mig rätt låttitel, En fattig falukorv:

Vi gick där i skogen, båd du och båd jag.
Vi hade gått vilse en sommardag.
Den enda mat vi hade med oss – var en fattig falukorv.

Falukorv var det hur som helst :)


O jag har löst krysset. Att skriva det här tar betyyyydligt mycket längre tid. Ha en Skön Lördag därute! Själv önskar jag att jag fick åka på Lulekalaset ikväll o lyssna på Tom Jones. Tyvärr vänder jag hemåt med ett tåg så det går inte...


Av Kvasthilda - 6 augusti 2011 09:00


Tema nr 78 Gaffel
220/365

*-*


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards