Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 10 augusti 2011

Av Kvasthilda - 10 augusti 2011 15:56


▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Det är min vecka och ingen annans så ge fan i att kopiera!!!
▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬


Av Kvasthilda - 10 augusti 2011 09:48


Ett par minuter innan de rullar in i Boden får de veta att de ska sitta kvar på tåget. Så skönt! Alltid bättre att få åka tåg - än buss. Du har tillgång till en förhoppningsvis fungerande toalett - eller flera på tåget. På en buss får man vara glad om den enda som ibland brukar finnas, fungerar. Du KAN ta tig till restaurangvagnen o köpa nåt att äta. Ibland bjuder de på nånting, men det beror ju på hur det sett ut under natten. När jag åkte pass hem senast från Boden tög all varm mat slut! Tåget var ju knökfullt med folk. De flesta skulle till fjällen för att deltaga i Fjällräven Classic. Hungriga fjällvandrare. Tror fan det, med den livräddarmat de har i ryggsäcken. Å andra sidan fick ombordpersonalen också ta fram nödmat för att kunna förse folk med lunch. Den är visst god sa de. Men hur i fridens tider den är bevarad vete fåglarna för den kan förvaras i rumstemperatur! Nån form av frystorkning antagligen, även om den inte ser sån ut (som hon sa småländskan när hon träffade en norrbottnisk kvinna i formen av svärmor för första gången, "Ser de sånna ut?" på värsta Krösa-Maja-manér).


Av Kvasthilda - 10 augusti 2011 09:22


Tur att man är i järnvägsbranschen själv. Man har lite förståelse för stackars persontågsförare i alla fall. Många resenärer och en stor del av svenska folket har det inte. Junior är på hemväg.

Han blir, liksom jag var på min hemresa, tre timmar sen till Boden. De får ersättningsbuss, alla som ska till stationerna mellan Boden o Kiruna. De som ska till fjällstationerna får fortsätta med tåget sa han nyss. Tåget ska ju dit i alla fall. Föraren har avbyte i Kiruna och ombordpersonalen i Riksgränsen. Tåget måste ju upp hur som helst. De måste ju ha nåt som, går hem i morgon igen. Eller ikväll... Delar av det här tåget vänder i Kiruna.

Inatt har de haft problem med strömförsörjningen. Viktigt om man ska kunna klara av att över huvud taget kunna framföra tåget. De hade visst problem med batteriladdningen eller nåt. Kan inte vara kul att sitta i den förarstolen. Man har ansvar för ett tåg fullt av folk. Det jag har i mina vagnar säger inte så mycket :) Desto mer skulle nog de som äger vagnarna säga, men å andra sidan brukar de ha egen strömförsörjning. Nån form av aggregat som förser kylar o frysar med ström. Värre är det med levande gods.

Junior kommer då hem i alla fall, även om han säkert är hungrig som en nyvaken björn när han kliver ur bussen om några timmar. Han skulle ha anlänt Kiruna 10.22 men de kommer från Boden strax innan tio och sedan följer väl cirkus fyra timmars bussresa på det.

Synd att inte jag var i Boden idag då. Hade kunnat förse gossebarnet (nåja, min unge man till son) med mat eller mackor av nåt slag. Kan ju köpa mackor på Äntligen - vilket var räddningen för mig när mitt tåg var sent sist. Gick in till vårt orderrum i Boden o köpte en macka o hämtade kaffe :) En klar fördel med att jobba vid järnvägen... Tog kaffet i en porslinsmugg för det är ont om pappmuggar där. Den återbördades senare vid nästa tur jag hade ner. All is well.


O apropå det så vill jag se Harry Potter igen! Det hade jag kunnat göra om jag vore kvar i Falun - eller på annan, lite större ort. I Kiruna gick den några dagar som vanligt innan den slutade igen... Nackdelen med får biostolar - eller biosalar.


Av Kvasthilda - 10 augusti 2011 09:00


Tema nr 267 Solitär
224/365

Från en galet stor flock skränande kråkfåglar igår, till ett ensamt träd, mitt ute på en åker idag. Solitär. Alldeles ensam står den därute, den lövlösa björken.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards