Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 17 september 2011

Av Kvasthilda - 17 september 2011 12:30


Just det ja.... Klev upp i ottan. Tidigt tidigt tidigt. Väckte Kråkan o hon körde mig till jobbet. Kom ihåg att jag skulle ringa Op - innan jag klev genom grinden till LKs område. Öppnade grinden men gick inte in. Givetvis är mina tåg inställda idag.... Ååååh sån otur. Då kan jag ta löneförlusten för att jag inte sa åt Psf att jag skulle behålla min grundtur - o med den kvälls-Obn. 

Kråkan hann givetvis fara iväg men hon hade siktet inställt på att hämta upp sina nattvakande partysyskon nånstans på stan före hemvändningen så jag fick tag i henne o hon kom tillbaks innan vi hämtade rumlarna. Junior var lite bladig... ;) Han somnade nog så fort han la huvudet på kudden. Bara världen stod still. Nu sover de så sött hela högen. Lillkullen för att han jobbar natt o rumlarna sover bort ruset. Kråkan är vaken - o jävlar. Jag tvättar.... Kanske måste ta mig ner i tvättstugan innan vår likaledes nattrumlande granne får för sig att klampa ner o förpesta hela källaren med sitt rakvatten - o sno tvättmaskinen. Äh, han tvättar mest på söndagseftermiddagarna innan det är dags att ta på rena kläder o jobba på måndag morgon igen. Vissa har ju helgledigt under helgen. 

O jag med. Just nu. Slutade mitt skift för en stund sen. Fast jag egentligen skulle ha promenerat i solskenet runt Boden just nu. 

Så kan det gå. 

Nio grader varmt just nu. I morse var det fan så mycket kallare. Eller kanske det attributet är fel. Isandes svinkallt var det. Två grader o nordvästvindar. HURRBURR!  

Av Kvasthilda - 17 september 2011 12:11


Tur att man har trevliga kollegor. Tur i o-turen igen... En belgisk kvinna på tur fick ingen tågtur hem - men lift med en av mina kollegor.

Nyhet på NSD: "Tåget kom aldrig". 

Av Kvasthilda - 17 september 2011 12:01


Som sagt, fastnade för en nyhet i halvslaget. Det har varit inbrott i ett hus i Långträsk inatt. Strax före halvsex kom larmet till polisen. Ett par hade blivit bakbundna i sitt hus med buntband (kattstrypare?) och rånade på mobiler, smycken o datorer. Telefonerna hade rånarna slagit sönder så de inte skulle kunna larma.

Fy för den lede!  

Ringde Maken o han hade mött poliser i morse o han funderade vad de gjorde där. Hundpatruller o sökningar. Hoppas de hittar förövarna! 

Nyheten i NSD

Av Kvasthilda - 17 september 2011 10:48


Hmm... Fastnade i en av nyheterna i halvslaget o har lite svårt att koncentrera mig. Nåja. 


Dagens kryss är livesänt från Kristinehamn o Honungskarnevalen där. Han fick till den Eldeman när han pratade med karnevalsgeneralen. "Bidrottningen" kallade han henne, Kristina Stenmark. Det handlar lite om bin idag - även i krysset. Bi=Två. 


Vi börjar med dagens första bi. En duo. (She's Got) The Look. Roxette som ju bi... eh... be-stod av Per Gessle o Marie Fredriksson


Efter den hör vi nåt helt annat. Bland biltutor o signaler står han stadigt, farbror blå. 

Här är polisen, som mitt i gatan står.
Han visar hur man kör,
han visar hur man går.
Ibland blir det stopp och då är gatan fri.
Då kilar alla bilarna så kvickt förbi.
Tu tu tu tu tu tu tu tu tu tu.


Åsså veckans första mello. Tommy Körberg tävlade o vann en gång i tiden med sin Judy, min vän. Detta var år 1969. Vi skriver in sista två siffrorna. 


Så blev det en "bi"-uppgift till. Tommy Körberg en gång till. Han gjorde även nästa bidrag i Melodifestivalen, nästan två decennier senare, 1988. 

Stad i ljus, ett land utan namn, 

Ge mig liv, där allting förds på nytt.

Stad i ljus, i ett land utan namn, 

Ge, ge mig liv, där allting föds på nytt. 

Fast idag fick vi inte höra Tommy igen utan det var en instrumental version med Thorleifs. Ibland går det med. 


Sveriges svar på Justin Bi-eber? Ja, han beskrivs som det, unge Ulrik Munther. Letade texten till hans egenskrivna låt, Boys Don't Cry och, se på attan, där fanns det bin också. Hahahaa!  "You try to bee proud of who you are....". Folk kan inte alltid stava. O nej, det var inte Ulriks egenskrivna text utan en som någon tolkat och skrivit ner. Ibland blir det inte riktigt rätt... 


I pausen pratar Eldeman med publiken igen o kör en eldemansk vits... "Visste ni att ansjovis är den enda fisk som ligger på ägg?"


Vi går på bi-o efter det. Vi ser Kärleksfeber, eller Mermaids. En av huvudrollerna spelades av Cher - som också gjorde temasången till filmen. Låten har varit med på en massa av hennes Best Of-album sedan 1990 när hennes cover kom av The Shoop Shoop Song (It's in His Kiss). Den har varit temasång till en annan "maid-film 1987, Maid to Order (Rika tjejer jobbar inte). Jaa.... Många bin är det. Mycker surr i alla fall.... 


Det var fullmåne häromdagen. I morse såg jag den - eller det som var kvar av den. Den har ju börjat minska i omfång. Ted Gärdestad, han ville ha en alldeles egen måne, han... Jag vill ha en egen måne, som jag kan flyga till


Den räknar ner om man säger så, månen. Så småningom är den ny o växer om igen. Den lyser över hela Europa och nästa uppgift handlar om det. En grupp som spelade live i London. The Final Countdown. Svenska är de. Europe


Lillebror Söderlund var från Kristinehamn o Eldeman tar alltid (minst) en ortens son - eller dotter för den delen - i sina livekryss. Lillebror var tonsättare bakom den melodi Sven-Bertil Taube sjöng för oss, När skönheten kom till byn. Texten är dock en dikt som skrevs av Nils Ferlin


I byn träffade skönheten kanske Den tredje mannen? På bi-o hette han Harry Lime. Anton Karas spelade musiken, Harry Lime Theme och Orson Welles spelade Harry Lime själv. 


Stjärnor i parti o minut. Men en kaxig kvinna från Värmland framhöll att "Vill ni se en stjärna, se på mig". Divornas diva. Zarah Leander. Hon var inte från Kristinehamn men väl en annan kunglig K-stad. Karlstad. Hasse Tellemar spelade Zarahs paradlåt för oss på dragspel idag. 


I nästa paus var det dags för lite publiksnack igen. Eldeman ställde den dumma frågan "Hur många kupor har ni?" till en odlare. Det är som att fråga en lapp hur många renar han har. Eller vem som helst, hur mycket pengar de har på banken. Sån't gör man inte. 


Vi slutade som vi började. I bi-form. "En duo som tävlat i..... ja, en tävling får man väl säga" var en av Eldemans kryptiska ledtrådar. Jessica Andersson och Kristinehamnfödde Magnus Bäcklund tävlade mot varann i Fame Factory, där Magnus vann det året och tillsammans i Melodifestivalen 2003 där de vann med låten Give me Your Love. Gruppnamnet kapade de från musiksåpan de tävlade i, Fame. Heja Bert. Han vet han. 

Av Kvasthilda - 17 september 2011 09:32


Vi människor är olika och ibland lite svåra.
Men det är tur att vi inte är stöpta i samma form allihop.
Så trist det hade varit.


Så sant som det är skrivet, Gubbfan :)) 

Det finns en grupp på Facebook som heter "Vi gillar olika". Nu handlar den om nåt helt annat än att var o en person är olika till sätt o sån't. Det handlar om mer grundläggande olikheter - kontinenttillhörighet - eller snarare ursprung. Idag är man ju inte asiat bara för att man ser asiatisk ut... Ta min gamla arbetsplats som exempel.
Jag skrattar än :) 

Filmen Solstorm skulle spelas in i Kiruna och det förbereddes med att hitta statister av olika slag. För en scen behövdes det "utländska" personer. Mestadels asiater.
Thomas, som hade hand om statisterna ringde till min dåvarande arbetsplats och pratade med tjejen som för tillfället satt i telefonväxeln. "Hmmm..... tänkte hon. Nä, vi har inga utlänningar hos oss". Såg liksom inga framför sig. Något senare var vi i köket o jag kikade ut genom dörren till restaurangen o småflinade för mig själv och ropade till mig henne. I restaurangen satt det ett femtontal personer. INGEN var svensk. Jo, en kille, men han är ASIAT.... De andra var en mix av tyskar, schweizare, japaner, ryssar, nya zealändare o en skotte. Ibland är det indier där. O en kvinna från Irland. Lika rödhårig som man tror att irländskor är. Vi ser dem inte som nåt annat än arbetskamrater, varifrån de än kommer. Vissa pratar svenska, andra inte, en del något knaggligt men försöker. De flesta förstår svenska men föredrar engelskan när de pratar själva. Ibland blir det en salig mix av svengelska. Svårast var en av japanerna för några år sedan. Man visste inte om han pratade engelska eller japanska.... Hans brytning var fruktansvärd och han var väldigt svår att förstå. Idag kan han svenska men föredrar engelskan. 

De har fått gå nån kraschkurs i SFI (Svenska för invandrare) - eller liknande. Som Mark Levengood. Han fick också gå SFI när han kom till Sverige för att jobba som sjuksköterska på ett lasarett i mellansverige. Hans överordnade var väldigt förvirrad när han försökte förklara att "Svenska är mitt modersmål" - på sin underbara muminfinlandssvenska. Nädå. Han var invandrare och skulle gå SFI o därmed jämnt. Så han fick sitta där i skolbänken och lära sig lampa, stol, bord.... 


 

Finlandssvenske Mark i en vacker asiatisk sidenkaftan


Som på beställning intervjuas Molly Sandén i Junior i P4 av en ung tjej och pratar om sin favoritlåt, vilket var ett svårt val men hon plockade Samma himmel som handlar om att var man än bor i världen har man samma himmel över huvudet. 
Eller samma sol, vilket vi även har fast den kallas Midnattssol ibland. En turist ställde frågan en gång. "När midnattssolen kommer, var tar då den andra vägen?". Ja, nog är vi alla olika på mer än ett sätt :) 

Av Kvasthilda - 17 september 2011 09:00


Tema nr 50 Element
262/365

Det har verkligen varit en sommar för element i år. Kiruna har varit fantastiskt säger de som varit hemma men där jag befunnit mig, har vädergudarna spelat spratt för oss, oavbrutet. Här sitter SysterYster o jag på en pizzeria, tryggt innanför fönstren mot gatan. Normalt sitter man utomhus o äter här men vi skippade det den här dagen....



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards