Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 13 januari 2012

Av Kvasthilda - 13 januari 2012 23:14


VAR ÄR DEN DÄR JÄVLA APPEN??? 

Av Kvasthilda - 13 januari 2012 16:41


Min älskade dotter reagerade som jag o jag fick en sur kommentar på mitt übertrötta o griniga inlägg ;)

Mamma älskar er - allahopa.

Faktiskt. 

Inklusive Mågämnet. 

Sådeså. 


Däremot behöver vuxna människor en egen vrå - ett eget hem. En dörr att låsa. 

O gör de inte det kan de mycket väl hjälpa till där de bor. 

Pöss. 

Av Kvasthilda - 13 januari 2012 12:24


...igen. O faktiskt Fredag den 13e idag. En av kollegorna som läser norskakursen samtidigt som jag, berättade om en gång han körde bilen med bilradion på. Hela dan hade varit bra, no mishaps. Så säger de i radion att det är fredag den 13e... Vad händer då? Han krockar i nästa korsning. Hade han inte vetat att det var just fredag den 13e hade han säkert klarat sig igenom korsningen o ända fram dit han skulle utan problem... Jinx.


Vi har kallt. Kallt som fasen. Klar vinterdag men en blå himmel idag. Mestadels i alla fall. Det har varit mulet några dagar med sådär en femton-arton-tjugo grader kallt. I morse var det elva o sviiinkallt. Mycket kallare än gårdagens femton. Det blåste i morse. Kallt Kallt Kallt. Nu säger min skärmtemp att det är tolv grader och solsken. Det där med solsken får man ta med en nypa salt. Har sett spåren av sol idag. Faktiskt. Den hängde bakom bergväggen vid raskanten men jag kan inte svära på att jag faktiskt såg själva himlakroppen. Det var en gul båge där - så kanske. 

O det är vitt. Vitt Vitt Vitt. Kallt o vitt. Frostig snö i träden. Ser att det blåser lite ännu. Det rör sig i grenverket. Men inte så mycket att snön faller av. Än. 


Fredag. Vi hade halvdag. Insen (T3) flyger hem snart. Lämnade en halv kardemummakaka o några saffransbullar på jobbet. De går nog åt. Upprätthöll traditionen med fredagsfika idag. Jaha, sa Ins T3, då vet jag vad du gjorde igår

Mnjaaaeee svarade jag. Öppnade frysen o tog ut två påsar ;) 

Snabbakat. 

Har fortfarande smaken av en solros på tungroten. Dvs saffran. 


Nu är det helg o man ska väl försöka få nån form av vila före 04.50 på måndag morgon när vi börjar med praktiken. T3 sa att vi gärna skulle sitta vid sidan första dagarna o koncentrera oss på signaler från parkett medan föraren/handledaren sköter tågföringen. Får se vad han säger om det då, Stefan. Men vi har en bra tur. Börjar med en godstur. Vi har ju pratat växling o annat o med tåget vi kör ner till Narvik ska vi växla undan loket. Vet inte hur det blir med tåget vi kör hem. Tror de loken står i andra stallet men vet inte säkert. Eller så står de alla på Tomta. Hur som helst ingår det växling av lok från stall till tåget i hamnen. Perfekt. Synd att vi inte alla kan prata med togleder bara. Andra tåget är malm. Bra att göra bägge delarna den här veckan när man har allt fräscht efter teorin. Speciellt att få börja med en godstur. Vi sysslar inte så mycket med växling normalt sett då vi kör tåg från punkt ett till punkt två där nån annan tar över. På andra platser kör de tåg med vagnar som ska växlas ur både här och där. 

Tja, vi har ju vår Gällivaretur. Men inget i Norge, förutom lokväxlingen. 


Jaha.... Ska man kanske fundera på maten då. Nej, just ja. Har ju redan plockat ut ett paket fläsk ur frysen. Får se om det är vad det blir idag. Det är så "lite" fläsk i ett sånt paket men det räcker nog till midda'n. Får se om det blir potatis eller pasta till då. Sen får de äta om de vill. Dritter jag i. (T3 är värmlänning). 


Nåväl. Fredag. Norskarna har en regel som säger att man inte får ta sig en hutt förrän efter en viss tid gått sen man kommit hem efter oregelmässighet. Fast det gäller inte idag. Kanske man skulle ta en virre för att värma sig? Eller bara tända några värmeljus? Kan ju vänta NÅN timme till. Det är ju lunchtid ännu - även om klockan faktiskt passerat tolv. 

Äh. Kanske ska förbereda bortplock av julen? Nä..... Inte idag. Fast det är svårare att komma igång när man sovit bort förmidda'n. Lättare när man redan varit igång en stund. I morrn är det ju lördag o den innebär kryssdag. 

Men det är då det. 

Av Kvasthilda - 13 januari 2012 09:00


Tema nr 241 Repris

13/365


Vi tar en snabb repris. Tomtenissarna som visade sockarna för några dagar sen. En annan sida av dem :) Idag är det Tjugondag Knut o alla julsaker ska bort, enligt tradition. Jag känner många som tar bort sina julsaker redan på juldagen... Det gör inte jag. Det blir helgens jobb. Kanske. 



Temalista

  

~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards