Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 16 januari 2012

Av Kvasthilda - 16 januari 2012 18:42



Det blev tomatsoppa o ett par ostmackor. Kanske man skulle stoppa i sig ett par pepparkakor sen då? Eller? Får se.... 

Av Kvasthilda - 16 januari 2012 17:05


Isch.... Sitter med fönstret öppet för att kyla en burk med mjölk. In genom fönstret har nu letat sig en odör eller doft vilket man nu vill, av fisk. Det luktar torkad fisk. Sån där man ger åt hundarna. Eller vad man nu använder den till. Det var vad Lillebror gjorde åt sin Zita i alla fall. Eller så luktar det bara halstrad torsk. Vet inte. Men fisk av nåt slag är det. 

Väntar på att klockan ska slå osixhundred så jag ska joina mina kollegor o se vad buffén har att erbjuda idag. Korvsoppa som vanligt? Kanske det är härifrån fiskdoften kommer? Fisksoppa? Hotellet bjuder "alltid" på en buffé med nån sorts soppa och smörgås. Lite kvällsvickning på norskt vis. 

Annars har jag strosat runt i butikerna idag igen. Så småningom blir det väl annat att syssla med när jag börjar köra själv o bara har mig själv att rå om men just nu blir det att inventera butikerna. Har dock bara lyckats gå i "nya" köpcentret. Har inhandlat lite lefsor, en kneipplimpa, honung, skivad brunost och HaPå. O en Julebrus. En ljus. Antar att det är nåt liknande Eventyrsbrus. De hade en mörk också som jag antar är julmust. 

Så har jag besökt bokhandeln o de har halva priset på ARK, deras eget märke av scrap- o anteckningsböcker. Funderar på att köpa ett par scrappingböcker o cd-lådor... Har ju massor med scrapmaterial men inga böcker/ark att klistra på. Nån gång ska man väl lyckas komma igång?? Skulle nog behöva en skrivare också. Nåväl... Det kommer bara min lokislön, norsklönen o traktamentena kommer igång....

Det är bara lite jävla rättoskitvist att mina klasskompisar har sådär en tio-femtontusen mer i månaden än jag, när vi började utbildningen samtidigt. De första av mina klassisar har ju kört på Norge i snart ett halvår. O min lön kommer inte förrän i.... april? Då har det med garanti gått ett halvår. O mer. Gånger 3500förarlön+ 1100norgetillägg+(800*varjeNorgetur). Typ. 
..... Per månad. Det kan aaaaaldrig jämna ut sig. Skitförbannatjävla orättvist är vad det är. 

xnk

Av Kvasthilda - 16 januari 2012 11:40


Befinner mig just nu på ett hotell i Narvik. Just på Narvik Hotel. Eller Nye Hotel Narvik AS som det heter på Facebook. Utanför fönstret pågår bygget av det andra, nya hotellet, det rika hotellet. Eller Rica Hotel som det heter. Som jag nämnde häromdagen blir det inte bara Narviks högsta byggnad utan en av Nordnorges dito med sina 75 meter. Fast det är som vanligt via fusk. Själva byggnaden är - idag - 54,5 meter men det tillkommer så småningom en takspira som gör byggnaden 76 meter hög. 

Jag har fått rum mot gatan. Mina kollegor skyr dem som pesten. De vill ha tyst när de ska sova. Jag ville passa på att testa för att se hur mycket vila man får i rum mot gatan kontra de in mot gården. Där är det tystare. Det sägs att när lastbilarna stannar för rött ljus blir det livat. Lastbilar o bussar. Jag har en känsla av det kommer att gå bra i alla fall. O skulle det inte göra det, är den här dagen kanon att prova det, då jag kört till Narvik o min kompis kör hem. Lite svårare att experimentera live när man kommer att köra helt själv så småningom. Nu om nån gång kan det funka. Proppar i öronen borde hjälpa mot det värsta trafikbruset. 


Utsikt från mitt hotellfönster... 

I hamnen kan man ana aktern på en malmfraktare. 

Av Kvasthilda - 16 januari 2012 09:00


Tema nr 283 Stadshus

16/365


Kiruna Stadshus den 10 januari. Snart är det ett minne blott. Stadshuset är en av de byggnader som ryker när stan ska flyttas. Det ligger inom första rasområdet och är byggt i största delen av tegel... O det är ju näst intill omöjligt att plocka ner o sätta upp igen. Framför allt är det oekonomiskt.... Det är med sorg i hjärtat jag ser på vårt häftiga stadshus - som blivit utsett till Sveriges Vackraste Byggnad när det var nybyggt. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards