Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 28 januari 2012

Av Kvasthilda - 28 januari 2012 13:30



Tror det är min första glimt av solen i år. Har haft den bakom berg o moln tidigare. 

Av Kvasthilda - 28 januari 2012 11:24


Jahaa. Vad har denna lördag att erbjuda då? Det får vi se. I stan är det Vinterfestival har jag hört. Man är lite vilse i planeten med det jobb jag har och hänger inte riktigt med i det som händer runt omkring. Ah, kan ju skylla på det i alla fall. Krysset då? Det avbröts fyra, nej fem gånger av Trafiken med meddelanden om ett par trafiksituationer i Norrbotten. Missade flera ledtrådar. De försöker ju lägga in meddelandena i musiken men det var så korta snuttar idag o långa meddelanden så vid ett par tillfällen hann musiken ta slut o musiken i nästa uppgift ta över innan meddelandena hade ebbat ut. Dock löste jag krysset utan snabben. Nåväl, kryssa kan man alltid göra även om det ligger lastbilar o blockerar vägar. Sååå. vi kör väl då! 


Gråt inte över spilld mjölk... eller omkullkörda lastbilar. No Woman no Cry. Bob Marley förstås. Svårt att sitta helt still till det gunget! 


De röker sin braja, de där reggaekillarna... Högtflygande emellanåt... Näste lille kille ville fly från stål o betong. Ut på landet till morfar. Eller var det farfar? Småkillar drömmer om omöjliga yrken och i originalet till den melodin ville killen ut bland stjärnor o planeter. Eller åtminstone rymdkroppar. Jag är en astronaut. En av Wahlgrens ungar brukade sjunga den som barn. Var det Linus? (inte Anna Ws även om deras gräl säkert hörs ut i rymden också) 


Näste kryssadress är mer jordad. I alla fall står han staty utanför Louvren. En stor gladiator. Spelades på film av Kirk Douglas en gång i tiden. Ja, 1960. Regi av Stanley Kubrick. Letade vår DVD men hittar den inte. Vet att den finns här nånstans. Filmen om Spartacus


Sen återgår vi till skalbaggarna igen. The Beatles. Två veckor på raken. Fast idag spelades det på klassisk gitarr. Manuel Barruecos dito. Jag hittade inte riktigt melodin i den musiken jag hörde men antar att det var Lucy in the Sky with Diamonds. Lucy var flickan i alla fall. 


En annan tjej var Anna. O inte Wahlgren nu heller. Nej Boten Anna. Hon som rensar upp i alla kanaler o kickar ass, nej kastar ut bråkiga surfare från olika forum. Basshunters enda(?) hit. Tja, han har ju gjort den på engelska också ett bra tag senare och den slog igen. 


Internet är ju allmänt tillgängligt idag. Tänk när vi fick vår första dator o hade uppringt internet? Blipp blipp blipp blopp blipp blipp.... Pip o skrik innan det blev tyst o man kunde surfa. Var ett evinnerligt väntande på detta ringande. Som sen ledde till en långsam och ibland nyckfull anslutning...  ABBornA väntade också på en signal. Ring Ring (bara du slog en signal). Givetvis satt hon/de o väntade på att få svara i telefonen. Med internet är det nästan borta. Tänk alla ungars evinnerliga telefonsamtal i timtal efter att de nyss lämnat varann för att gå hem o äta - eller sova. Idag är det bara SMS och andra forum som gäller. Oftast. Hot Lips Big Band spelade ABBAs dänga idag. 


För nästa uppgift söker vi ett ytte pytte litet "vedertaget" ord, eller förkortning. Som man alltid skrev i brev för det var alltid något som skulle tilläggas efter att man skrivit klart. PS. Från filmen PS sista sommaren hörde vi Tommy Nilsson och Tone Norum med Allt som jag känner


Han kände en hel del herr Rönnerdahl också. Mest lycka, där han valsade runt på Sjösalas ängar. Lyssnade till den spanska texten som Katia Cardinal sjöng. Danza en la pradera. Texten följde Taubes original rätt bra hörde jag, min sparsamma spanskakunskap till trots. Nåt snappade man väl upp under lektionerna i högstadiet?  

Rönnerdahl han skuttar med ett skratt ur sin säng.
Solen står på Orrberget. Sunnanvind brusar.
Rönnerdahl han valsar över Sjösala äng.
- Hör min vackra visa, kom sjung min refräng!
Tärnan har fått ungar och dyker i min vik,
ur alla gröna dungar hörs finkarnas musik,
och se, så många blommor som redan slagit ut på ängen!
Gullviva, mandelblom, kattfot och blå viol.

Å andra sidan var han väl spansktalande själv, Evert, efter alla år på haciendan - i plural. 

Sen fick vi fylla i närapå en hel titel. Fyra av fem små ord. Nu ska vi vara, nu ska vi vara snälla. Karl Gerhard sjöng den för en herrans massa år sen och sen har väl Agnetha Fältskog gjort en version av den med ett annat regeringshugg än vad den gamle ståupparen Gerhard sjöng. Han har för övrigt namnsdag idag.
Grattis alla Karl! 


Solen i maj. Om denna sjöng Svante Turesson och Lisa Nilsson. 


Sen hängde jag inte med vilken melodi som spelades eller av vem men jag anar att det var om en häst o den travar. 


Missade mellansnacket igen men anade vad svaret skulle vara då det bara fanns två adresser kvar. Dubbla negationer. Eller nåt annat grammatiskt underligt. Yes, vi have no bananas. Ja, vi har inga bananer?? Fast de svarade väl på frågan "Antar att ni inte har någa bananer kvar?" Ja du har rätt, vi har inga kvar. 

(Oh, yes), we have no bananas,
We have no bananas today.
We've got string beans, and onions,
And big juicy lemons,
And all kinds of fruit, and say,
We've got an old fashioned tomato.
A Long Island potato,
(Oh, yes), we have no bananas,
We have no bananas today.

Åsså i o med att jag missade att Eldeman körde en sån där konstig dubbel som hade frukt o bär gemensamt trodde jag han än en gång skulle köra en Paris Hilton-låt för sista adressen. Nä. Det var smurfdags.

Saft Saft Hallonsaft... Bättre saft har ingen haft. Så det blev hallon i stället för hotelldottern. Ingen aning om vem som spelade vare sig det ena eller det andra. Mer trafikmeddelanden. 


Ta det lugnt i helgtrafiken nu så hörs vi nästa vecka igen! Kryssa lugnt. I morrn ska jag ut o kryssa. Eller krysse. Det är vad man gör på järnvägen om man möter ett tåg. På norska. Du må krysse med... vad det nu kan tänkas vara. 

Av Kvasthilda - 28 januari 2012 09:00


Tema nr 201 Nybakat

28/365


Fredagsfika. Det hade vi igår. Jag snodde ihop några muffins som här är precis nygräddade. Direkt ur ugnen äter man dem inte. De måste kallna lite o stelna till, men sen...! Nybakat är gott :) 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards