Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 3 februari 2012

Av Kvasthilda - 3 februari 2012 16:10


Det är kallt idag. Jävligt kallt. Kallt som i helvete pratade vi om på loket men det stämmer ju inte. Inte alls. When Hell freezes over. Det finns en plats i USA som heter Hell o där kan det vara kallt. Kallt som fan. Vi har just nu runt tjugo minus. Kompisen fick nästan inte igång sin bil. Dieselvärmaren ville inte vara med. Efter en stunds kyligt väntande gick den igång i alla fall o han kunde köra hem mig. Stelfrusna fingrar o isiga tår. Kalla knän. Inga täckbyxor. Det blåser riktiga isvindar idag. Backis stod längst bak på en vagn i ett tåg som backades ut o inte fan hade jag velat byta med honom. *burr* O det är en underdrift. Mer hutter. Tandskaller. 


Gårdagen började ju bra. Kullen körde mig till jobbet. Ett osynligt sådant. Hela sjöbangår'n var becksvart. Inte en lampa nånstans. Jo, i ett av kontoren i LK-skrapan lyste det. Bilen stod o skakade i vinden. Drog inte på mig täckbyxor. Idioti. Pratade med handledaren. Vårt tåg var inställt. For hem igen. Väntade på besked om när vi skulle åka, då även nästa tåg var inställt. 20-22-24-02.... 20 o 22 inställt. O 24an likaså. Blir 2an alltså. Vilket blir det? Godståget? Malmtåget hade nästan samma avgångstid. Nej, vi tar malmen. Helst! Känns tryggare i den här jävla kylan. O lika bra var det för två av mina kollegor o klasskompisar var redan med på godståget för att få platskännedom i Tomtastallet.

Stefan hämtade upp mig när 2ans skift började o vi for ut till sjb. Kallt Kallt Kallt. Polaren som körde. Han dök upp. Föraren som egentligen skulle ha tåget hade tagit ut order o allt kompisen gjorde var att ringa tågleder för eventuella nya order. Ringde fjärren. "Kan vi gå tidigare? De går bromsen just nu". Inga problem. Vi traskade ut till loket... Fem förare i orange varselvästar. 


(fan, katten satte på teven!! - ingen bakom ryggen o plötsligt är de vidriga figurerna i Family Guy i teverutan o sjunger... *ryyys* - Neo trampade på fjärrkontrollen när han klev över till pallen från fåtöljen....)


Fem förare ja. Norsken som skulle haft, tja vilket? 24an? kom också med. En trevlig kille jag åkt med några gånger när de körde linjekännedom före Kra-Nk-Kra-körningarna. Minns inte vad han heter. Trond? Äh. 

De satte sig i bakhytten o kompisen ringde fjärren.... Hmm.... Blankett 21?? Jaha.... Vi fick gå på Blankett 21 o dvärgsignal mot KMB o "passera en dvärg i stopp".... Vilken då??? Första höger. Andra höger. Tredje hade grön huvudsignallampa o stod i lodrätt. Kontrollera växlarna. Givetvis. Första motväxeln i högerläge. Andra växeln i vänsterläge. Eller tvärtom. OK. Första växeln låg i det läge det var sagt, men sen då?? Samma växel har flera tungor åt alla jävla håll. Nästa växeln låg rätt för oss men den emellan låg helt fel.... Det var bara att kliva ut o sopa o blåsa ur den o försöka lägga om den. Spett o borste. Tryckluft. Mer spett. Så småningom såg den ut att ligga o fjärren kontaktades. Jodå, den är i kontroll nu. Inte en jävla lampa lyste på hela bangår'n. Växlingslampa. Men den var i kontroll o vi kunde gå mot vår huvudsignal som nu stod klart för kör. Det som skulle ha varit tjugo minuter tidigt blev fyrtio minuter sent. Kul när man åker fyra tåg senare.... Får vi nån vila till morgonskiftet? 

Kom upp en halvtimme efter rätt tid på det tåget vi körde. Dvs x antal timmar övertid från vårt eget skift. 


Fick ett rum, dubbelrum. Varmt som fan. Öppnade fönstret o gick på tossi. Kröp under täcket o slängde huvet på kudden. Sov fem minuter senare. Max. Vaknade något vilse när klockan ringde. Var är jag? Vad gör jag? Just ja. Narvik. Frukost. 

Intog morgonens frukost o tiggde åt mig en Fremover från onsdagen där det enligt uppgift skulle finnas en ritad plan äver hur Narvik ska se ut framledes. I alla fall hur nån vill att Narvik ska se ut med nya tunnlar, flygfält, broar o annat. 


Vi tog oss ner till terminalen o vårt tåg var klart nästan direkt. De skulle precis bromsa tåget när vi tog ut ordern. 

Gick mot loket efter sedvanligt ringande till togleder. Mötte växlarna i dörren till silotunneln. Ahaa. Den mannen känner jag igen. Mannen med cigarillerna. Snygg-Ole. Var ett tag sen jag såg honom. Kompisen uppfattade nånting med "...bra..." i förbifarten genom dundret i fläkthallen så vi antog att bremseprovet hade gått bra. Upp på loket... Mmmmmmmmm... Luktade gott av cigarill. Enda rökresterna jag gillar. Kanske piprökrester då. Men Snygg-Oles cigariller är nåt för sig. 


Kallt som fan igen. Vad var det? Elva grader i Narvik? Nåt sånt. For norröver o rackarns vad kallt det blev. Fick ett varmgångslarm på axel 230 o 233. Mamma mia?!?? "Tycker synd om dig. Är det kallt?" frågade fjärrisen. Tja... 22 grader. Det var bara att knata iväg o räkna vagnar. Kompisen o jag tog en prommis på sjuhundra meter. Nästan. Kollade med pistoliten. Inget konstigt. Lågnivårlarm. Vi knatade tillbaks. Nästan en o en halv kilometer i vare-sig-bära-eller-brista-snö. Rött i båda ändar. Gick i andra spåret. Ändå genomslag vartenda steg. Frostig i håret tog jag mig upp på loket igen. Stefan hade kokat kaffe. Mmmmm.... Vi for vidare efter avlagd rapport. 

Kallt. 22 grader. 23 grader. 22,8 grader. 21 grader. Det gick upp o ner men i samma überkalla region. 


Tillbaks till stan igen (efter ett halvlångt stopp då traktorn stod i vägen för ett annat tåg som skulle flyttas på innan vi fick komma in till Kiruna). Parkerade tåget på sjb o klev ur loket. MEN FYYYY FAAAAAAAANNNN!!! Jävlar vad kallt!!! Hugaligen. Blåste isvindar i stan. I 22-gradig kyla. 


Men nu är jag hemma o har nästan tinat. Ska ta en tur till bolaget o köpa en go' whisky. O nån öl. 

Det är ju fredag! 

Av Kvasthilda - 3 februari 2012 13:19



Hotellfrukost - tidigare idag. 

Av Kvasthilda - 3 februari 2012 09:00


Tema nr 125 Inuti

34/365


Lite från insidan. Hos lokleder. Från och med onsdag, dvs första februari heter hela firman LKAB - med tilläggsnamn. Inte min firma. Men allt jag har att göra med. Vi kör ju deras malm. O just malmen handlar det om här. Loggan är omgjord. Tidigare var det en stor ring med en pil snett upp till höger med två fjäll på - så ser den förvisso ut ännu men i uppdaterad version. Pilen är ju tecknet för järnmalm (eller hanne i djurens värld). Loggan är fortfarande blå-vit o svart men det svarta har fått en annan betydelse, eller plats. Fjällen är givetvis Loussavaara och Kirunavaara och det svarta den stora järnmalmskroppen i Kirunavaaras inre. Inuti gruvberget. Tjusigt. 


- 


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards