Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 7 februari 2012

framåt mars

Av Kvasthilda - 7 februari 2012 12:07


Ja, vad säger man? Ska vi jobba till 75? Vi som ändå jobbar till 65 redan. Kollegorna börjar sluta, de som fortfarande har 60. Det var en av anledningarna till att de inte ville gå över till MTAB en gång i tiden när det skapades och SJ så småningom upplöstes. Pensionsåldern. Det är svårt att lära gamla hundar sitta. Gamla rotade invanda mönster är svåra att rucka på. Förändringar. Idag är det mer flyktigt även om jag tillhör ett bolag som en gång var statens. Men att som lokförare jobba till 75? Det funkar bara i kontorslandskap. Vet inte vilken planet de lever på, de där herrarna - o till viss del damer, som bestämmer sånt här. Gruvisar o verkstadsarbetare. Ja, sitter du vid en maskin på en verkstad - eller industri är väl inte jobbet sådär överhängande jobbigt men så fort du är ute på golvet o jobbar fysiskt.... då blir det nåt annat.


Väntar på schemat för nästa vecka. Eller två nästa veckor. Hade ju hoppats få köra ensam med nån handledare men det är väl omöjligt när vi är sex stycken som ska ha praktik. Vi har inte nog många handledare. Alltid lika jävla besvärligt. Önskar ju att man kunde få nån man kommer överens med. Dvs kan snacka med. Babbla med. Nån som inte sitter moltyst. Eller som instruerar om saker man redan kan. Eller på fel ställe. Nån som pekar på viktiga saker o inte ovidkommade strunt. Nån som fattar vad JAG behöver. Det finns såna. Det är i dagsläget åtminstone tre handledare/insar jag kan tänka mig att åka med. Men de får inte jag åka med. Inte med min vanliga tur. Man kan inte påverka de där Psfarna. Försöker men det brukar inte gå igenom. Teflon.

Nog för att jag brukar kunna komma överens med de flesta och är rätt formbar... anpassningsbar, men det är ju ändå långt från det man önskar sig. Tyvärr får man inte alltid det man önskar sig. Sällan. Eller aldrig.


Idag är vädret mer åt det moderata hållet. I positiv mening. Något varmare. "varmare". Vi har bara minus 22 idag. Men det går knappt några tåg. Kylan bråkar med våra lok. O vagnar. Inte en broms funkade på oljan igår. Tåget blev kvar. Tjorv o bängel. Det skulle vara förbud att köra tåg i kallare temperaturer än tjugo grader under fryspunkten.

Maken är på hemväg. När kommer flyget in? Runt lunch. Han har stängt av mobilen så han befinner sig nog endera i luften eller i direkt närhet av planet.

Nåja, några timmars TJN nu för återstoden av den här arbetsdagen. Rätt skönt att sitta på skolbänken den här veckan!

 
 
T

T

7 februari 2012 12:57

Har också läst detta om pensionsåldern. Det beror absolut på vilken typ av arbete man har och det är ju också som så mycket annat något högst individuellt. Det ska vara ett val, inte något krav, då kan det bli fel i alla fall./ Här är det just nu molnigt och -1, "rena värmeböljan" med andra ord!!!

http://mina-ord-och-bilder.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Fredag 29 mars 09:00


  Eget tema nr 15 Stup 89/366   Järnvägen ligger bokstavligen på bergets kant. Det stupar 300 meter ner mot fjorden på sina håll. "Men vi har i alla fall ett staket" är en stående kommentar.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~...

Av Kvasthilda - Torsdag 28 mars 09:00


  Tema nr 22 Blank-is 88/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 27 mars 09:00


  Tema nr 183 Ledande linjer 87/366   Skönt att trafiken är igång igen. De två malmbolag som trafikerar Malmbanan/Ofotbanen. LKAB tv, Kaunis th.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte...

Av Kvasthilda - Tisdag 26 mars 09:00


  Tema nr 258 Samlingsplats 86/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 25 mars 09:00


  Tema nr 135 Ihopkopplade 85/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards