Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 11 februari 2012

Av Kvasthilda - 11 februari 2012 12:50


Eller tillome plusgrader. De har haft köldrekod i Narvik i veckan som gått. Nitton kalla har det mätts upp. Det brukar sällan vara kallare än femton. De har ju Golfströmmen utanför kusten som påverkar kylan. Vi har just nu plusgrader. Eller en i alla fall. Lite skillnad mot de 35++ vi haft för några dagar sen. Eller man kanske ska säga --. Minus minus. Som i jättekallt. 

Jag kan tänka mig att snön tinat bort och frosten försvunnit från bänken nu. Hotell Frys-i-fast på Loussatoppen är svart igen. För ett par dagar sen var hetla hotellbygget frostigt vitt. Hela Loussavaara var vit men allt som där växte. Eller inte växte. Hotellbygget står still. Än är det bara två utkiksplattformar med staket runt om. Inte tillstymmelse till hotellrum. 

Av Kvasthilda - 11 februari 2012 10:11


Jeeeezzz.... Nåja, det tar vi strax. Krysset är igång. Idag är internationella ett-ett-två-dagen. Ring dem!!! Helst.... 

Feb 11, eller som de skriver på andra sidan vattnet, 11-2. Bakofram. 

Som vanligt skriver jag inget förrän snabben kommer så nu är krysset klart o färdigt. 


Vi börjar som sagt med nåt som kräver ett larm. Karln låter som ett larm. Israels bidrag till Eurovison Song Contest 1987 framfördes av komediduon Datner & Kushnir och handlade om en luffare, The Bum's Song, eller Hoppa hulle som den hette i vardagsmun. Det hebreiska namnet kan jag inte skriva annat än som Shir Habatlanim med eller utan bindestreck. Har sett olika stavningar. Nåväl, det var ju inte det saken gällde idag utan den underliga översättningen till svenska som framfördes av Bert Karlsson

Jag går a'kring och skräpar men har görmycket att göra.
Jag undrar om det händer något spännande idag.
Jag pillar mig i näsan allting är en salig röra.
Man måste koppla av och ge folk va dom vill ha.


Livet ska va roligt och jag skiter i kulturen.
Spriten ska va gratis ne det har a'aldrig sagt.
Men passar man sig inte får man sitta av i buren
Men inget är förspillt varje dag är ny kontakt.


Hoppa hulle hulle hulle
Hoppa hoppa hulle hulle
Hoppa hulle hulle hoppa'pa
Hoppa hulle hulle hulle
Hoppa hoppa hulle hulle
Hoppa hulle hulle hoppa'pa


En av hans adepter sjöng för nästa kryssadress. Hans kanske största fynd. Tom Paxton skrev I give you the morning och sjöng den också en gång i tiden. Fred Åkerström gjorde en översättning till svenska och det var den vi fick höra idag, fast med CarolaJag ger dig min morgon. Rätt skönt att få höra henne i en mer lågmäld melodi, kontra det gap o skrik hon gjort de senare åren. 


Carola läser nog de skrifter han pratade om sen, Eldeman. I en viss skrift finns de ju med. Mantovanis orkester spelade ett klassiskt stycke som handlar om Edens lustgård och de första personerna där (o över allt enligt sagda källor) var ju Adam och Eva


Nästa melodi gav mig lite funderingar. Fick inte ihop nånting förrän alldeles i slutet. Men jisses, Evert Taube har ju varit på sjön o flängt runt världen, klart att han kan skriva en vals om en ritmästare. Tatuerarevalsen. Hade säkert en och annan. Kommer en kommer flera. Så är det. 


Nu tror jag nästan att jag stannar kvar
hemma i Sverige och blir stadig karl!
Jag brukar försörja mig ibland
som tatuerare i land.
Drakar och ormar kring armar och ben,
sol, stjärnor, tron, hoppet och kärleken -
Sån't gör man numera, som fröken vet,
med elektricitet.
.........

I Antwerpen tatuerade jag
tre, fyra kunder så där varje dag -
Här blir det kanske svårt att få
någon att tatuera på.
Men har man bara en söt liten vän,
sol, stjärnor, tron, hoppet och kärleken -
Ja, ni får se, tatuerar man en
så blir det nog fler sen!

Så vi skriver väl in tatuerar då :)  


Han tänkte ju tydligen stanna i Sverige igen. Undrar om han släpade med sig nästa tjej runt världen? Anna, du kan väl stanna, hemma hos mig?  


Är det säkert att du älskar mig? Hör du kärlekens alla toner?
Klingar starkt och underbart, underbart
Är det säkert att du väntat mig? Ser du kärlekens alla färger?
Skimrar starkt och underbart, underbart

Kalle ställde de frågorna. Kalle med Orsa spelmän och Mora i namnet. Moraeus. De är ju från landets vackraste landskap :) Dalarna. Underbart


Han kanske inte har looken men han har Det. Lille Kalle :) "Hon" har looken i alla fall. Vem hon nu är. Anna kanske? She's got the look sjöng Roxette. Inte idag. Nä, dagens illustration gjordes av Lennart Palm i Lerum. Hej o välkommen tillbaks! 


Billie Jean hade nog också the look. Michael Jackson sjöng om den charmiga förförerskan på dansgolvet, till vars barn han INTE var pappa.  


Från King of Pop till King of Rock. Elvis fick ett brev. Eller fick tillbaks ett brev. Return to sender. Viktigt i det fallet är väl att skriva avsändare så det kan hitta tillbaks igen. Inte riktigt vad han ville men så blev det. Las Vegas Philharmoniker Orchestra spelade. Fint ska're va. 


Sen hade vi problem. Han kunde han. Pappa Ramel. Det var väl till honom de vände sig, Mikael o Lotta (förmodar jag), Far jag kan inte få upp min kokosnöt. Inte ens ett tappat piano fick upp den tjuriga nöten. Mikael Ramel ska det stå i krysset. 


Släkten är värst. En annan släkting. En sjungande kusin till en sjungande kusin... Ja, himmel. Snacka om hjärnsläpp i alla fall. Jag fattade inte först att det var förnamnet vi skulle ha. Vet inte hur jag lyssnade. Håkan Hagegårds kusin Erland Hagegård. Så blev det till slut. Vad sjöng han? Det tappade jag bort i förvirringen. Gjorde jag ju inte alls det. Ser? Förvirringen är fullständig! 

Var skog har nog sin källa,
Var äng sin blomma har,
Vart hjärta har sin saga
Från flydda ungdoms dar,
Var skog har nog sin källa,
Var äng sin blomma har,
Vart hjärta har sin saga
Från flydda ungdoms dar.


Skogens källa sinar,
och ängens blomma dör.
Men hjärtats tysta saga
ej någon tid förstör.
Skogens källa sinar,
och ängens blomma dör.
Men hjärtats tysta saga
ej någon tid förstör.

Hjärtats saga heter melodin. 

Ikväll är det del två i Melodifestivalen. DiLeva, unge herr Munter o en massa andra ska slåss om en plats, eller två platser i Globen.

Ha't så hörs vi igen om en vecka. 

Av Kvasthilda - 11 februari 2012 09:22


Det är lite skillnad mot veckan som gått! 

Av Kvasthilda - 11 februari 2012 09:00


Tema nr 17 Bisyssla

42/365


En av mina bisysslor - att fotografera.... ;) O här är en bikupa. Ehhh. Bikupé. Eehhhh.... Bihytt! Lokhytt. Bifrost heter loket i alla fall! 

Maken for just iväg med skotern för en helg på fjället och han lämnade i sedvanlig ordning teven på. På TCM visas en gammal film där det rånades ett posttåg. Lite skillnad mot posttågen hos oss idag. Detta var USA på trettiotalet, kanske fyrtio- och tåget drogs av ett ånglok - något större än detta :) 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards