Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 18 februari 2012

Melodikrysset v7, 2012

Av Kvasthilda - 18 februari 2012 10:53


Så va're lördag igen. Tror världen utanför är grå. Vaknade så sent så jag har inte hunnit notera detta och persiennerna är nerdragna då Sonen halvligger o tittar på film. Han har inte sovit alls inatt - kanske nån stund i fåtöljen. Vakar så han kommer i säng tidigt ikväll. Vampyrer! 

Några vampyrer var det inte med i krysset idag, hur populära de än är i dessa tider. Filmer. En stor artist har ju lämnat oss för gott i veckan. Detta har nog inte undgått någon. Tjejen med Rösten. Whitney Houston. De visar hennes (enda?) film ikväll - slåss med Melodifestivalen. The Bodyguard


En annan saknad artist är Monica Zetterlund. Hon sjöng om alla fantastiska män i melodin från filmen med samma namn, Att angöra en brygga

Åh, ni fantastiska män
som vet hur man angör en brygga
Ni som med solbarkad hand
håller skotet i spänn
Ni starka, ni tysta, ni lugna, ni trygga


Ludwig van Beethoven skrev Nionde symfonin och ur den plockar vi en hymn som adopterats av hela Europa. Sedan 1972 representerar Hymn till glädjen vår världsdel, och sedan 1985 EU.  


Det är ju som sagt var Mellolördag! Veckans bidrag kommer från Måns - Cara Mia. Ja, Zelmerlöw förstås. Han sjöng om brinnande insidor "It's burning inside, burning inside" - tror sjutton det, han är het den där gossen. Måns. 

Come clo-ser, cara cara mia
Cara cara mia, love is all we need
I swear I'll never gonna leave you
Cara cara mia, you're the one for me
When someone loves like I do
Dreams can come true
So tell me, tell me now
Oh, cara cara mia
Can you leave me now
Cara cara mia
Can you leave me now

Melodifestivalen 2007. Tiden går! 

En annan som hade det hett om öronen var näste figur. Evert Taube skrev Eldarevalsen. Charlie Barr höll på att bli levande kokt i ångpannorna på en båt. Ajajaaaaaj (kapten). Hans kompisar hade börjat elda igen. 

Ja, jag vakna när vattnet blev påsläppt, you see,
och kamraterna eldade under,
det var kolmörkt i kitteln och vattnet det steg,
så jag flydde ju högst uppinunder,
men där var det ju stopp, där var manluckan på
och jag tänkte, nu är det nog klokt,
Charlie Barr, att du kvickt läser upp fader vår,
för här, blir du ju levande kokt!

Bernsorkestern spelade. 


Charlie besökte nog aldrig sjukan men hade kanske behövt det. Peter Holm blev kär i Syster Jane när han råkat ut för en olycka efter jobbet o låg på sjukhussalen. Där ser man säkert en o annan läkarrock, bland annat på Janes överordnade. 

Syster Jane, vad du var söt o fin
när du kom in till mig o rulla upp gardin
o när du tog min hand då börja pulsen slå
o hjärtat börja gå - att en man kan känna så


Syster Jane vad du var rar o mjuk
jag tror jag alltid skulle vilja vara sjuk
när du tog hand om mig så blev jag kär i dig
sån tur att det var du,
ja sån tur att det var du, Syster Jane


Söt o fin. I feel pretty, det sjöng Maria i West Side Story

I feel pretty
Oh so pretty
I feel pretty and witty and bright
And I pity
Any girl who isn't me tonight

Dame Kiri Te Kanawa sjöng Marias melodi under ledning av kompositören själv, Leonard Bernstein.  


Lätt om foten dansade hon runt, Maria. Hon nästan flög fram på scengolvet.  John Denver var också ute o flög. Lämnade stan i ett jetplan. Leaving on a jetplane. Krysset ska ha ett speciellt dito, det planet. Vilket? Ingen aning. Men just det är det. 


Professor Balthazar... Ja, jisses. Lennart Palm i Lerum fick sätta sig o spela in en låt som inte finns utan text. Ugglas låtar göre sig ju bäst med text. Annars går liksom hans ironi oss förbi. Maria må ha dansat på moln men han, Uggla, han Dansar inte nykter så jag betvivlar att det var så svansjölikt. 

Jag dansar aldrig nykter någonstans
aldrig inte en chans
att jag dansar nykter
kalla't undanflykter
om du vill
Utan minsta promill
står jag still


Kanske så illa att polarna försvann? Vi tar tåget ut i Europa

jag skulle sitta på ett tåg mot Paris
och låta Stockholm va
jag skulle få den tiden över för mig själv
som jag sagt att jag vill ha
jag skulle unna mig att drömma
hundra mil genom Europa
om en främling
lika tillitsfull som du
jag skulle pröva mina läppar mot nån annan
om du lämnade mig nu

Åtminstone sjöng Lars Winnerbäck och Miss Li om vad som kanske händer om deras kärlek försvinner ut genom dörren. Om du lämnar mig nu


Men ibland är allt en dans på rosor :) o rätt vad det är så händer det, Se då tittar lilla solen in igen. Åke Wassing skrev den och bland annat Olle Bergman sjöng in den - på en snabbsnurrskiva 1955. Ja, en 78-varvare. Idag hörde vi den utan text med Töreboda Brassensemble. 


Inte Maria, men väl Mary. Poppins. En låt från filmen där vi söker en komiker. Uncle Albert spelades av Ed Wynn. Han sjunger medan han skrattande flyger runt i rummet. I love to laugh

I love to laugh
Loud and long and clear
I love to laugh
It's getting worse ev'ry year


The more I laugh
The more I fill with glee
And the more the glee
The more I'm a merrier me
It's embarrassing!
The more I'm a merrier me!


Mary och Bert pratar och sjunger om olika typer av skratt o Mary håller sig för sitt. Skratt alltså. Andra fnittrar o en del porlar friskt. Som en vårbäck. O den bäcken ska vi svalka fötterna i nu, tillsammans med - ja vem som nu skrivit den. En bäck alltså. Wolmar Sandell spelade i alla fall. Som jag sagt förut, klassiskt musik är inte min forte men kanske det var nåt av Chopin? 


O apropå bränder. Vi slutar svenskt. Än har de inte varit med i Melodifestivalen men med tanke på vilka som tävlat nu och då dyker de kanske upp nån gång. Hämtat från senaste albumet Burning Heart, hörde vi idag You Learn. Takida


Hjärta, smärta, bränder o kärlek. Det som kallas livet. Ser ni The Bodyguard ikväll eller lyssnar ni till Melodi-festivalens tredje deltävling? Eller kanske varken eller? 

Jag vet då vad jag ska göra! 

Proppa skålen med ostkrokar och ladda vinglaset. Mello is ON! 

 
 
B

B

18 februari 2012 13:18

Blir alltid så imponerad när Du skriver så pass mycket och varje vecka om Melodikrysset. Det återstår att se om det blir Melodifestivalen för mig i kväll, men ska försöka i alla fall./ Du skriver om en del "godbitar" här. Även om just Whitney inte var en storfavorit var hennes öde verkligen tragiskt./På tal om eld så brann väl Monica Z. inne för några år sedan. Hon hade visst något fysiskt handikapp, ev. med ryggen så hon hann inte komma iväg som hon väl kanske skulle ha gjort annars. Ja, självklart kan man överraskas i sömnen men hon skulle nog ha svårt att hinna undan mer allmänt kan jag tänka mig.

http://alltinget9.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 18 april 09:00


  Tema nr 240 På väg 109/366   373 för att vara exakt.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 17 april 09:00


  Eget tema nr 19 Takdropp 108/366   Förklaringen på gårdagens "skål". En isgrop i snön, formad av ihärdigt takdropp.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om ...

Av Kvasthilda - Tisdag 16 april 09:00


  Tema nr 274 Skålformad 107/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 15 april 09:00

  Tema nr 279 Solen lyser även på liten stuga 106/366   Vincents gulliga stuga i norrbottenslademodell får lite varmt ljus av vårsolens sena strålar.     Några dagar har gått och snön har gått ihop sig lite:    Temalista    ...

Av Kvasthilda - Söndag 14 april 09:00


  Tema nr 350 Vårvinterljus 105/366   Och ett jaktplan passerade på realtivt låg höjd. Lite svårt att se det mot vårsolens sken, men det är där, lite nedanför solens vita ljus.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards