Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 19 februari 2012

Av Kvasthilda - 19 februari 2012 12:43


Love Generation anno 2012 vs Barbie Original Teenager anno 1959 (reproduktion från 2009)

Av Kvasthilda - 19 februari 2012 11:57


Jag undrar vad som pågår. La inte en röst själv igår så jag kan ju inte direkt klaga på resultatet. Men än en gång förundras jag över hur folk röstar. Det var dessutom minst antal röster i denna veckans deltävling om jag hörde rätt. Molly Sandén var väl självskriven till Globen, vad man än må tänka o tycka om hennes sirapssång. Hjärta o smärta ja. Uppbrottet med Eric Saade satte sina spår i texten. Sen trodde jag mer på grabbarna i Youngblood. Andreas (eller... njae kanske inte, hans fantastiska genombrottslåt, Glorious var ett mästerverk och jag älskar den men nu låter allt likadant). De svenska Lady Gagatjejerna i Love Generation med deras Barbiebaddräkter med arm o ben. Mattias. Fast hans låt var nog lite för underlig. Som en kompis skrev, han får nog revansch på Svensktoppen vad tiden lider. Ett tag i alla fall. Men mannen som badat i skokräm? Orange sådan dessutom. Vad var det? O HUR fan gick han vidare? Jag tror att det sitter folk ute i stugorna - eller i storstan o saboterar genom att rösta in sån där skit. På allvar. Som samma kompis skrev. Andra Chansen. Dit hade de kunnat skicka honom. Så hade kostymerna kunnat mötas i en match. Den ene barfota o den andre med skokräm. Eller helst inte skickat alls. Nån unge hade kommenterat "Varför pratar den där gubben o förstör för hon som sjunger?


Jag har lite svårt att förstå hur de tänker, Christer o gänget som plockar ut all denna underliga ehhhh... musik?? till festivalen. Schlagern är borta - o kanske med rätta. Musiken har väl förhoppningsvis utvecklats o gått framåt på nåt sätt. Schlagerns tid är förbi, liksom stärkta underkjolar och brylcrème. Mångfald är välkommet. Men lixom?? Äh, kanske jag är dubbelmoralist i det här. Fram för mångfald men inte vad skit som helst? Så är det nog. Får nog erkänna att jag har en massa fördomar. Jag fattar ändå inget. Kan då säga så mycket som att jag ALDRIG skulle köpa en skiva med den där krämsnubben. Never. Ever. En bok kanske. Vet inte. 

Underligt är det i alla fall. Kanske - KANSKE - det funkar ute i Europa. Har kommit mycket underligt där också. Men vi har för få svågerländer för att det skulle funka. Tror jag. 

vov

Av Kvasthilda - 19 februari 2012 09:35


Vaknade av ljud och stöveltramp. Vem fan trampar runt i vår lägenhet en söndagmorgon?? SvågerTvå? Drog snabbt på mig en tröja o klev upp. Tittade ut genom hallfönstret, då personen gick ut genom dörren strax innan o jag hörde tunga steg på yttertrappen. 

Hmmm, vem är det där? Nån stolpade iväg med soppåsarna o kartongskräp. Lillkullen?! Nä, stämmer inte. Min trötta hjärna registrerade inte riktigt vad ögonen såg men till slut fick jag ihop det. Tioöringen, eller blir det enkronan nu då kanske? Tjugofemöringen har ju försvunnit för länge sen. Likaså den lilla med 10 på. Fast den med 50 finns ju än. Eller? Nä. Jo. Kanske. Näförfan... Den försvann ju i fjol. Nej, 2010. Ojojoj. Hjärnan. Vakna!! 

Nåväl. Tillbaks till klompet. Det var ju Junior. Storfot. Guldklimpen. Sonen. Han ska ju jobba idag! Hade jag helt förträngt. Satt uppe så länge inatt o tittade på film. Först The underbara Bodyguard, sen såg de eehhhh... Babas Bilar var det ju. Missade Törnman där han kom med flyttbilen. Jag kikade på Blue Bloods. Junior går under cover. Gaaahhh... hur ska det sluta? Inte min Junior. Han ska over cover. Över snötäcket. Jobb i backen idag. Hoppas han har klätt sig ordentligt nu då. Det är cirkus fyra grader under strecket och snön faller. Men idag kommer den mer rakt ner. Igår var det både på härsen o tvärsen. 


Tyra går o gråter. Neo är med matte i källaren och nu är hon helt övergiven igen. 


Idag har min moster namnsdag. En av mina mostrar. Har ingen kvar. MosterTre. Hon var den senaste att lämna oss. I cancer. Mammas tvilling. Undrar hur mycket hon fattas henne?  MosterEtt fick en stroke. MosterTvå söp, trillade i en trapp o slog ihjäl sig. Tragiskt. Min vackra moster. Den glamorösa. Den elaka. Mamma till en av mina favvokusiner. Som bott i Afganistan, Kenya och på Kuba o dog i lilla Hede. MosterTvå alltså. Kussen bor i hög välmåga i Kanada. Hennes far lever än och är väl fortfarande bosatt i Havanna. Jag minns breven med de röda o blå ränderna o vykorten från MosterTvå. Mamma hade dem på en vägg i köket. Ovanför den gamla diskmaskinen av rund bänkmodell. Måste ha varit en av Husqvarnas första diskmaskiner. När jag tänker efter är det rätt fascinerande att vi faktiskt HADE en diskmaskin. De kan inte ha varit billiga och med en familj om åtta personer kan det inte ha varit alltför mycket pengar över varje månad. Å andra sidan kanske det var anledningen till att mamma behövde en maskin in the first place. Litet kök. Undrar om vi köpte den efter att vi flyttade till femman mina yngre syskon och jag är uppväxta i? Vi bodde i en fyra innan - på samma gård. Bytte trappuppgång. Fina lägenheter med öppen spis. Fungerande öppen spis. Pappa eldade alltid på julafton så vardagsrummet blev som en bakugn. I alla fall närmast spisen. O stor balkong. Med två, nej tre dörrar. Från kök, vardagsrum och ett sovrum. Drömmer om den där balkongen nu och då. 


En kompis till mig som fick sitt andra barn i samma veva som vi fick Kråkan, bodde i fyran under den tiden. Pojken var Kråkans bästa kompis när hon var baby. Baby o baby. Ett år. Innan vi flyttade. 


I femman flyttade en klasskompis till mig in en massa år senare. Med sina barn. Tre? Tror hon har tre grabbar. Idag bor ingen av dem kvar där. 


De lägenheterna hade en varsin stor walk-in-closet. De drömmer jag också om ibland. Önskar att jag hade en sån. Vi hade en liten i tvåan vi bodde i när vi precis flyttade till Kiruna. Den hade Maken sina skogskläder i. 

Pappa brukade gå in i garderoben när han skulle ladda film i framkallningsburken. Måste vara helt mörkt. Jag gjorde det också så småningom, när jag började fotografera. Bara svartvitt på den tiden. Fotade med en gammal Yashica. Som så småningom slutade fungera. Eller slutaren slutade funka. Man gjorde en specialare o vred bort linsen o petade på slutaren så den klickade till o man kunde fotografera ett tag till. Helt mekanisk kamera. Inte ett batteri nånstans. O fast brännvidd. Fotade mina friidrottsvänner. Fotade på kollo. Fotade hästar. Måste ha haft den med mig till England i nian. Kan inte ha varit nån liten skitkamera. Med en film. EN FILM?!??????? Jisses. Idag skulle inte ett minneskort på fyra gig räcka. Det fyller jag på Kirunafestivalen en kväll. Å andra sidan fotar man på ett annat sätt idag. Just för att det inte "kostar" nåt tar man en massa fler foton att rensa bort i stället. Då, med film o foton på papper tog man kanske en bild i ett sammanhang. Men EN RULLE i ENGLAND?!??? Madre mia. Kanske jag hade två. På sin höjd. Ändå har jag x antal pärmar med negativ från mina första år som fotograf. 

Köpte en Konica, till vilken jag kunde använda objektiven från Makens kamera. Nej, fan. Det var före hans tid. Eller? Hmmm. Nu blev jag osäker. Nä, det MÅSTE ha varit långt före hans tid. Jo... Sen blev det ju en Canon flera hundra. För film. Just det. Till vilken vi köpte zoomen jag använder än idag till min (andra) digitala Canon. 

Himmel, vilken nostalgitripp det här blev då. 


Nä, Tyra gnäller. Snart väcker hon E-pigan igen. En kall nospuss. 

Av Kvasthilda - 19 februari 2012 09:00


Tema nr 123 Insekt

50/365


Fotade den här för gårdagens tema men nu får den bli insekt istället. Snyggare insekter har man väl fångat på bild - o mer levande än så här men malen såg så "läcker" ut där den låg på det skitiga betonggolvet ('läcker' kanske inte är rätt ord i sammanhanget men dock) - bland en hiskelig massa andra malar. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards