Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 24 februari 2012

Av Kvasthilda - 24 februari 2012 12:01


Vaknade av att mobilen vibrerade på Makens täcke. Hade satt båda telefonerna på ljudlöst men slängde dem på hans sänghalva innan jag stupade i morse. Det var just nämnde Make som ringde. Han är med Halt i stugan. I Halts stuga. De var ute o körde skoter o han ringde mest för att påminna om att "Jag kommer hem sent i eftermiddag, ungarna måste hämta bilen från Bilhälsan." 

Han fick ett ryck häromdagen o for o bytte in Felician mot en Audi. Inte helt fel. De hämtade mig från tåget i onsdags och Junior klev ut ur bilen med ett fånigt jätteflin. Tror inte han fick övningsköra den den dagen men han flinade i alla fall, likt Cheshirekatten - med den skillnaden att Sonen syntes hela tiden. Den där lila katten blir ju osynlig titt som tätt. Har en sån på en av Farmvillefarmarna o det är ett helsike att hitta den. Det enda man ser är flinet. En vackert smaragdgrön AUDI Quattro. Den hade lite småfel så Maken lämnade in den på Bilhälsan för att ses över. 

Måste leta fram husapoteket. Storpigan är hemma o snorar o hostar o nu verkar det ha satt sig på mig också. Har ont i halsen. En jävelusisk huvudvärk, min första tanke var att den kom sig av min sena hemkomst o ännu senare nedläggning av huvud på kudden o korta sömnpass innan Maken ringde men jag känner att det antagligen är en förkylning på gång. Skönt att man har ledig helg o jour på måndag. På tisdag blir det mer Norge. En vecka till innan examination. Trodde jag hade min första egna tur nästa tisdag men det är examinationsturen. De har tydligen gjort om proceduren lite. Kompisen blir färdig en vecka före mig. Som vanligt är det nåt som stökar. Men saken är den att han har sportlov vecka 10 o kan således inte köra då. O samma lika en av KYarna. Antagligen även en tredje - som inte får köra förrän till sommaren om de inte gör nån abrovinsch för dem. Men de får väl gå på växlingen eller nåt tills dess. 

Så det blir AM o jag en vecka till - med godskörning. Hon har visst aldrig kört godset till Narvik - nu under utbildningen, vill säga. Som elev körde vi en hel del på Narvik med gods men rutinerna är ändrade sedan dess. Ett par fjantsvängar med pass en väg o gods i ena eller andra riktningen. Hon får köra då jag har gjort det några gånger nu. Det ska sättas till ström för att få in loken i eller ut från stall. Lite industrispårskörning med nyckfylla växlar. Speciellt vintertid. Annars ska de nog ligga still. O en jävla lutning. Det var lätt att köra ner ensamt lok till hamnen. Men en multipel... Jisses vad det tryckte på! Men desto mer besvärligt att köra tåget med ensamt lok sen. Det lutar 27 promille från hamnen - på nåt ställe. Nån sa att det var närmast stationen, så överst i backen, men jag vet inte. Kollade inte visarna. Hade fullt upp att hålla slirbromsen o kolla vägsignaler o annat. Inte så jäkla kul om andra vägsignalen inte skulle fungera med 800 ton+ på ensam lokkrok. Stopp i den backen - då måste man backa ner igen för att ha en halv challe att ta sig upp. Fast vi hade wju "bara" 730 ton. 

O vi tog oss upp - o ända hem utan större missöden. Fick ett larm på sista detektorn. Frasse tog över tåget o släpppte ur mig vid stall o när han körde tåget in till stan lyssnade jag. Axel 55. Jodå. Ett litet slag. Noterade vilken vagn det var - eller snarare vilken container men innan jag hade hittat hans telefonnummer hade jag glömt vad det stod. För mycket siffror att hålla reda på. Speciellt då jag slog loknumret till slut för jag blev osäker vilket av de "okända" numren som var hans. *gah*

"slår mig i pannan* (AAJ, huv'et!), Självklart är det andra numret då det första går till Bodensaren, eller Lulebon som kom upp med tåget vi skulle ha dan innan. Nåja, de ordnade nog det där med blåkortningen alldeles på egen hand. Eller tillsammans. Frasse o övertagande förare. 

Men nu ska jag gå o rota genom meducinskåpet. 

En ledig helg väntar. 

Av Kvasthilda - 24 februari 2012 09:00


Eget tema nr 2 Skottår

55/365


Den 24e februari har alltid varit skottdagen och alla namnsdagar som normalt ligger i slutet av februari har fått flytta på sig, en dag framåt. År 1996 ändrades detta och numer infaller Skottdagen alltid den 29e. O det är väl klokt. Fånigt att flytta på namnsdagar. Tycker jag! Min svärfar dog på Mariadagen 1988. Då var det den 29e. Och alltså ingen skottdag. 

Skottår ja.... Det är det verkligen i år! Här är traktorn i full färd med att forsla undan den snö som föll i fjol... nej i januari. Var det inte nån låt som sa nåt sån't? Nånting var det som föll i fjol. Här var det garanterat snö. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards