Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 2 mars 2012

Av Kvasthilda - 2 mars 2012 13:51


Jaha.... Ikväll går tredje andra helgens första party av stapeln. LKAB bjuder alla sina anställda på middag o underhållning i den stora flyghangaren. E-pigan o Lillkullen ska dit. Kråkan ska det inte. Träffade halva personalen från LKAB Malmtrafikk i Narvik, inklusive D-A o de ska dit ikväll. En kollega till mig ska dit ikväll. Ålen o TT ska dit. Undrar vad de får för underhållning? Förra helgen var MZW där hörde jag ryktas. Hade varit kul att få gå. Minns mitt senaste försök till att ha en trevlig kväll. Den slutade med fyra timmar på akuten i Boden. Roligare har man haft. Hoppas norrmännen inte får roligt. Det hade inte varit kul. För dem. 

Har sovit - nästan ingenting det senaste dygnet. Fy för den lede. Kom ju hem i ottan i onsdags. La mig o sov o vaknade rätt tidigt. I säng sent som fan på onsdag kväll. Upp tidigt på torsdag morgon. Hade ju en frissatid att passa. Som visade sig vara med en halvtimme tillgodo. Attans. Hade kunnat sova en bra stund till alltså. Pratade bort en timme med Maria innan Kråkan o jag for hem igen. Synd att hon inte kom in. Hon hade kunnat underhålla Gimli. Fast han klarar sig rätt bra på egen hand. De har ju flyttat från huset men har kvar salongen i garaget. De bytte hus med äldsta dotra o hennes växande familj. Gimli följer med matte på jobbet. En liten krullig vitpälsad trasselsudd. Kelig som fasen. Sätter du dig o klappar honom kommer du aldrig loss igen. 

Gjorde mig klar för kvällens jobb när det närmade sig o tittade till tfören. Var fan är mitt tåg? Har tfören kraschat? Ingen kontakt. Bokstavligen. Kontaktledningsfel. Infon hade fastnat på en station. Hände inget o ingenting. O ingenting. Gick i säng med en bok när mobilen ringde. De är 275 minuter sena sa AM.... Jamenjahaaa. Kröp i säng o försökte få nån timmes sömn. Ställde klockan nån timme bort. Vaknade. Kollade tflren. Ahaa, det har rört på sig. Klev upp. Trött. TRÖÖÖÖÖTT. Hur fan ska jag göra? Krypa i säng o sova en timme till? Koka kaffe? Sova? Vaka? Gäspa?? 

Ringde fjärren.

~ Förare Kvasthilda Kiruna.

~ Men då har du ringt fel. (olika fjärrisar för olika sträckor)

~ Nej då. Vänta ska du få höra. Var är mitt tåg? Vad händer? 

~ Tja, det har passerat Lakaträsk (tror jag det var)

~ Jo, det såg jag (till slut). Inga problem norr om Boden? 

~ Nej, nu är det raka spåret. 

Fint. 

Fyra o en halv timme sent dyker det så upp.... O jag har sovit en o en halv av de fyra o en halv. Hade kunnat sova tre till. Minst. Trött som faaaan. Kokade en balja kaffe. Tog en mugg., O en halv till. Hällde resten i termosen o stoppade i ryggan o for på jobbet. Trött Trött Trött. O jag skulle köra.  

Men hör o häpna. Jag var knappt trött under resan. Tänkte på föraren som kom som skulle hem med nästa tåg. Normalt hade han fått fem timmars vila. Nu blev det väl en eller två. Mötte hans tåg i Torneträsk... 

Tog oss till Narvik o med loket in i stall utan messyrer. Vi vandrade upp mot centrum (sentrum) o kastade en blick mot RICA. Undrar om det är tjyvinvigt nu? Såg halvbebott ut. Kom till hotellet - inte RICA - o fortfarande fyra o en halv timme sena. Låst. Ringde på klockan. Ingen kontakt. Ringde igen. Då kom det upp en trött kille med täckjacka på o låste upp. De låser nämligen dörren - MED NYCKEL på nätterna. Fick våra rumsnycklar o ramlade i säng. Nej. Av med tempen o öppna fönstret först. Var sjuhundra grader varmt i rummet. Typ. Sov i en o en halv timme. Ungefär. Eller knappt för jag vaknade en timme innan klockan ringde. KOOOOKOOO. SOV NU!!!!! Somnade om. Vaknade när väckaren i mobben drog igång. Klev upp o irrade trött ner till frukostbuffén. Mötte Mike. Handledarens son o färdig norgeförare först av "oss". Rättovist. Satte mig o surrade med honom innan AM o Stefan dök upp. Sen var det bara att hämta ryggsäcken o traska till stationen för resan hem igen. Pass med persontåg. Tack-o-lov. Träffade tidigare nämnda LKAB-folk på perrongen.

"Ska du köra" frågade D-A.

Nej du.

"Det är bra, du sinkar oss annars"... Mowahahahhaaaa... Han visste av mina fejjauppdateringar att vi var sena som fan till Narvik. 

Nu är jag hemma o lagom mosig. O ska till Svappavaara i ottan i morron bitti. Hur jag nu ska ta mig ut till sjb inatt. Lillkullen är ju helt oduglig som förare tills dess o Kråkan sover antagligen sin bästigaste prinsesssömn. Får väl lägga dit en ärta då så kanske hon kan kliva upp o skjutsa sin trötta mor. Får se. 

O det har stormat. O stormat. O blåst. O snöat. O stormat. På sina håll såg man inget efter spåret. Iofs pga att lok o vagnar drar upp lössnö som yr omkring längs tåget men det blåste ju som fan. I stan skiner solen men det blåser. O blåser. 

Fredag. Vad jag önskar att jag INTE skulle jobba i morrn. Fast jag får övertid. För min normala arbetshelg. Det är lixom fint. O jag åker ju ner till svappis, sover några timmar o far sen hem igen. Piece of cake. Men melloXet blir sent. Förstås. Kan iofs sitta på loket o lösa det i mobben. Kanske. Har varit lite si o så med anslutningen på sistone. Nå, det visar sig. 

Kanske ska ta o skriva en övertidsrapport nu då. Dumt att glömma det o det är bra om den kommer in före måndag så hinner pengarna komma på nästa lön. Förhoppningsvis. 

O just det. Psf ringde. Hörrudu.... Du har ju lite blankdagar nästa vecka.... 

Å vad det hörs dåligt. Vad sa du? 

Äh. En gälkasväng med malmtåg på måndag. Kan man ju stå ut med. Examination på tisdag-onsdag. Sen ett par blankdagar.

~ Hade ju varit bra om du får en Narvikssväng då.

Ge mig för fan inte gods bara....! Ge mig en lång malmsväng....Pliiiiiizzzz.

~ O sen har du en medåkningstur med gods veckan därefter.

Say what???? Varför det??? Vem åker jag med då? Säg TT. Pliiiizz igen då. Eh nä. Mike. Med MIKE?????? Han som själv vill ha medåkningsturer för att han kört så lite gods. *gaaaaah* 

~ Han blir instruktör o du elev. Mentarejibrasan. Jag får nog instruera honom! Nåja, får se vad det blir av det. Men han får inslönen. Rättovist. Jag BEHÖVER ingen medåkningstur!!! Har kört så mycket dit nu. Framför allt inte på den turen. Gods ner, pass hem. Samma som inatt. Nåja, har sällskap en sväng då. Som säkert blir sen. 

Nä, ska färga håret på Råttisen inför kvällens partaj så det är väl bäst att avsluta det här svamlet. 

Av Kvasthilda - 2 mars 2012 09:00


Tema nr 23 Blå

62/365


Turistsäsongen är redan igång. 23 februari stod Marco Polo vid Fagernes i Narvik. Båten skeppar turister från England till bland annat Norge för att spana på norrsken. Fjorton dagar far den omkring och på dag sju angör båten den isfria hamnen i Narvik innan den far ut på böljan den blå igen. 




Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards