Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 14 mars 2012

Av Kvasthilda - 14 mars 2012 21:21


Har varit en lång dag idag. Vaknade i ottan så det har känts som kväll, sen kväll sen klockan sju. Blev nästan förvånad när jag tittade på klockan o insåg att den inte var mer än sju. Har sett en film sedan dess o fördrivit lite tid. Känns lite för panschit att krypa i säng före åtta om man inte ska upp o jobba i ottan dagen efter. Snarare tvärtom. Har jour i morrn natt. Såg att Psf har ringt mig nån gång idag. Nåja. Han hör väl av sig igen om det är viktigt. Kan inte ha varit det med ett enda samtal? Får ju inte åka till Narvik i morrn som jag egentligen skulle. Mike fick turen o jag jour. Kul byte. Han får alla trakten o jag kanske inte behöver jobba. Tror jag hellre hade farit till Narvik. Eller inte. Det har ju varit ett jävla väder däruppe. På Bjørnfjell. Vet inte om det har varvat ner sen dess. 


O apropå lång dag. Eller snarare tid. Filmen jag såg var In Time. Justin Timberlake o Amanda Seyfried. Tjejen med de stora ögonen. Hon o Dakota Fanning. Hon som spelade dottern i Mamma Mia. Alltså Amanda. Dakota spelar überelak vampyr i Twilight. Som jag också sett idag. Twilight Breaking Dawn del 1 (av två, om det nu lyckats undgått någon). Fast Dakota är inte med i den filmen. De tre Volturi är dock med. I en dröm. Men jaja. In Time. En science fictiontid. Man föds med tretton nollor på armen. Tretton gröna o självlysande nollor. Nej, tolv nollor o en etta. 0000.001.00.00.00. I samma ögonblick man fyller tjugofem år börjar sifforna röra på sig o ettan förvandlas till nåt annat: 0000.000.23.59.59 Dvs en klocka. Man börjar året med en dag. Man lever en dag i taget. Eller nä. Det är meningen att man har en dag på sig. Men lever endast denna enda dag. När klockan räknat ner till tretton nollor dör man. Knall o fall. Om man inte lyckas få tag i mer tid på något sätt. Will Salas (Timberlake) som fyllt 25 för tredje året träffar en underlig man en dag som sitter i en bar o viftar med sin klocka. Han bjuder laget runt o verkar inte alls orolig över att bli rånad. För det kan man bli. Tid är pengar. Bokstavligen. Mannen har över hundra ÅR på sin klocka. När han självklart är på väg att bli rånad tar Will honom med sig ut från baren de varit på o de gömmer sig över natten. Han får veta att mannen är över hundra år gammal. När Will vaknar är Henry Hamilton, som mannen heter, borta och han tittar till sin klocka o ser att han fått alla Henry's hundra år. Nästan. Tittar ut o Henry sitter på en bro o väntar. Tiden tickar ner o slår om till noll o Henry trillar ner från bron. Han hittas av TimeKeepers och jakten tar sin början när de inser vem som sist sett Henry vid liv med sina hundra år. 

Kanske inte en av de bästa filmerna jag sett men klart värd tiden jag spenderade på den.... 

Av Kvasthilda - 14 mars 2012 09:00


Tema nr 239 Reklam

74/365


Norsk sådan.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 14 mars 2012 08:32


Hej hopp i min kalsopp. Kalsipp? Äh. En strålande vacker onsdagsmorgon. I min del av världen. Dock blåser det. Det blåser så mycket att de stängt vägen norr om Björkliden. Där råder kolonnkörnng. Eller nä. De har öppnat vägen på svensk sida o kör kolonn från Bjørnfjell neröver, längs E10. Här i stan ser man att det blåser - ja på det uppenbara. Grenverken. Grenar o kvistar snor runt i vinden. Men ingen yrsnö vad det verkar. Häromdagen for den också runt som vettvillingar runt husknutar o snöhögar. Den / vettvillingar?? De? Men yrsnö är EN - dock är det tillsammans en stor jäkla massa av de. Snöflingor. All yrsnö. Punkt. 

Har letat böcker att läsa. Igår när jag skulle till Gällivare sökte jag mig nåt att syssla med på persontåget ner. Hittade inget. Lekte med iPhönen i stället. Spelade wf med Kråkan, surfade lite. Tog förvisso med mig Babbens bok men öppnade den aldrig. På hemvägen hade det kanske varit bra att ha en fängslande bok men jag hade så kul med mina mobilappar o det underbara solskenet - o den fototidning jag köpte så en roman behövdes inte. Det überlånga uppehållet till trots. När vi hade de där långa uppehållen i Stenbacken o Bergfors för ett par somrar sen, efter att transformatorn i Torneträsk brann, hade jag datorn med mig o satt o lekte med den. Hade jag kunnat göra nu med, men strömmen var lite nyckfull så, lika bra var det att jag inte hade den. Den har ju fortfarande ett urkasst batteri som inte laddar. Eller ja. Batteriets fel är det ju inte. Även om det är kasst. Det är kontakten mellan just kontakten och batteriet som glappar. Så till den milda grad att den är obefintlig. Kontakten alltså. Varför batteriet inte får laddningsström. 

Böckerna då. Har ju köpt böcker på loppis. Ett par pocket för en femma stycket. Nora Roberts o Sidney Sheldon. Tog Nora med mig till sängen i förrgår kväll  o började läsa o insåg efter en halv sida att - hoppsan... Det här måste vara minst andra boken. Vände på den o jodå. Den andra i en av hennes signumkoncept. Trilogierna. Attans. Jaha... Ska man nu kliva upp o söka den första på internet? Föga troligt att man hittar den. Gammal Månpocket. Men kanske. Kanske Harlequin har den? Äh. Letade fram Sidney Sheldon i stället. Tog den o började läsa. Insåg återigen att nä... den här är tråkig. Längesen jag läst Sheldon. Tar väl en stund att komma in i stämningen. Bläddrade lite i boken. Insåg att den handlade om en tjej förföljd av någon. Vem? Visar sig vara hon själv. I en annan person. O en tredje. Vilket man alltså egentligen inte fattar förrän i slutat av boken men jag kände inte alls för att läsa om en knasig schizofren brud med omgivningar man bara blir förbannad av. 

Den lades åt sidan i en kanskenäråskanslårnernåndagoingetannatfinnsattläsa
hög. 

(O VARFÖR KAN JAG INTE SKRIVA DET DÄR I ETT ORD?!???)

måste vara nåt antal-tecken-per-radskit. 


Nä, mer lättsmält ska det vara om det ska funka på en trött hjärna som ska upp i ottan o jobba. Tantsnusk. Fick alltså bli Babben. Mowahahahahaa... NÅN av alla de böckerna jag köpte på rean borde ju funka som ströläsning. Eller hur? Men man tar nog inte med sig sångboken med Everts melodier eller biografin om Gösta Ekman. Fast å andra sidan har kompisen sällskap av Zlatan så Gösta kanske funkar. Jan Guillous självbiografi då? Den jag köpte för en femma när bokhandeln invigdes? Funkar ju. O det är en pocket. Började faktiskt läsa den o hans språk flyter på så bra. Vilket också påminner mig att jag inte läst ut hans Arn-böcker. Har läst den första o en stor del av den andra. Vet inte var de är. På vinden antagligen. Stoppades nog undan i nån av de där pocketrensarpåsarna/väskorna. Lagerhausmodell. Som faktiskt säljs på ICA också. "armerad" plast. Finns som tygkassar också. Fast de jag har är plast. Faktiskt. 

Skulle behöva gå igenom de där kassarna igen. Alla mina fantasyböcker är där. Sherrilyn Kenyon, Kresley Cole, Gena Showalter, PC Cast, o alla Nora Roberts-pocket jag inte har spridda runt lägenheten. En o annan finns det kvar. 

Har ju Liza Marklunds nyaste intill mig. En trilogi av PC Cast. Eller åtmninstone tre böcker som hör ihop. Kan ju finnas fler. Men jag väntar hem en ny Kenyon. Nej för fan. Showalter. Måste ju få veta hur det går för überförförarkrigaren Paris. Mannen vars inre demon (bokstavligen) gör att han inte kan ha sex med samma kvinna två gånger. Eller man för den delen. O som behöver det för att över huvud taget överleva. Demonen är inte så noga vem som tillför sexet, dvs energin, även om Paris är det. Just nu vill han inget alls o struntar i vad demonen gör, vilket gör hans liv lite besvärligt. Den satans guden har snott hans stora kärlek - Paris??? Som aldrig haft nån?? Nu letar han efter henne o försöker hitta henne i underjorden. Eller himlen. Eller var hon nu är. Osynlig med en egen demon intryckt under huden. Vill ha min bok!! 


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards