Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 17 mars 2012

Av Kvasthilda - 17 mars 2012 10:47


Oj. Vilken morgon. Nåja, krysset är klart. 


Dagens kryss började med en stor låt i svensk tappning, Loa Falkman sjöng en av Tom Jones signatur-melodier, Delilah

Sen blev det vals. Trodde jag. Lät som Wienervals men det går ju inte in i kryssplanen. Efter lite funderande kom jag slutligen fram till att vi söker ordet barcaroll. Staatskapelle Dresden spelade ur Hoffman's äventyr av Jacques Offenbach. 

Wikipedia: 

Ordet Barcaroll, Barcarolle, Barcarola med flera former avser bland annat en venetiansk gondoljärsång.
Därifrån har termen kommit att användas i den klassiska musiken för en instrumental melodi med liknande stämning - vanligen i böljande 6/8- eller 9/8-takt.

Redigerat: barkaroll ska det vara för svensk stavning. 

Så en programledare... Jaja. Kan man väl nästan kalla henne. Nästan. Hon underhöll i ett par av Mello 12s pauser o pratade mellan låtarna. Men sjöng själv gjorde hon i Livet är en schlager (o just där hör jag snabben med Livet börjar här o nu - en riktig schlager). Nåja, tillbaks till det vi håller på med, Helena Bergström söker vi. Det var hon som sjöng Aldrig ska jag sluta älska dig, men jag kopplar den hellre med text-författaren som sjöng den i en annan Melodifestivalpaus - 2008, Jonas Gardell. 


Så hoppar vi från Melodifestivaler till veckans gitarrgrupp, The Spacemen. De spelade något mindre spejsat, Min älskling du är som en ros... 


Efter det hörde vi Östen me rösten. Nej. Östen me resten. "snart på altaner och uteplatserGrilla grilla


Utan sång kom nästa kryssbidrag. Amelia av o inte med Tommy Nilsson


Virus och bakterier. Ja det florerar den här årstiden o jag är drabbad av nåt av dem. Snorar o nyser. O nyser. O nyser. O snorar. Sven-Ingvars sjöng om eländet... 


Sen blev det mello igen. Ja, på riktigt nu. Ett bidrag ur 2007 års festival. Vågar du vågar jag..., livet börjar här och nu. Ska man lyssna till vad Eldeman sa är det tvärtom för många människor. Mellon är över. Men min kusin satte det i en annat perspektiv. Folk klagar över alla delfinaler i melodifestivalen - men kolla kvällens dagens sportutbud i teve...! Just ja, tjejen som vågade Just nu, eller då, var Sanna Nielsen. 


Vi far ännu längre tillbaks i tiden o tar oss över till USA. Sanna Nielsen är ju sirapsballadernas svenska drottning. Här kom ännu en sirapsdrypande melodi, Blue side of lonesome. Han som levererade detta kladd var Jim Reeves. Inkluderat alla klassiska countryrader: 

I'm just on the blue side of lonesome
Right next to the Heartbreak Hotel
In a tavern that's known as Three Teardrops
On a bar stool, not doing so well.


Så över till nåt heeeeelt annat. Svensk punk. En debutsingel - från 1979 - långt innan Sanna Nielsen var påtänkt. Havet ligger blankt. Titeln kanske inte låter punk, men gruppen gjorde det. Reeperbahn


Åsså slutar vi med ännu en countrytjej (nåja, det var en kille sist). Melodin var hämtad från en film, Country StrongLiars LieSista sirapen... ehhhh dansen levererades av LeeAnn Womack.  

En annan LeeAnn tillika skådis är LA Rimes. Hon har bland annat gjort huvudrollen i en av Nora Roberts filmer, Brinnande skyar. Jag var mest irriterad över att hon var blond i Robertsfilmen. Skulle vara rödhårig. Flammande rött hår. Sådeså. Nåja. Parentes. 


O med alla vinnade vinnare, förlorande förlorare, ljugande lögnare o gråtande gråtare slutar vi idag. 

Ha en bäst lördag! 

Av Kvasthilda - 17 mars 2012 10:00


De har hittat planet nu. I många små delar runt de två högsta topparna i Kebnekajsemassivet. 

Mina tankar går till alla inblandade. 


Sydtoppen. Sveriges högsta topp. Eller var. Det är ju bara snö högst upp... En glaciär. Kanske Herkules har ändrat på det nu? 

Shaveice. Det är mycket sånt just nu. Hawaii Five-0 o den nya farmen.... Hawaii där med. 


Tragikomik... Nä, nu kryssar vi i stället. 

Av Kvasthilda - 17 mars 2012 09:22


Lördag morgon o jag är hemma. Skulle ha sovit i Svappavaara vid den här tiden. En liten stund till. Så blev det ju inte. Har fortfarande en något molande huvudvärk. Vaknade tidigt i ottan i morse o trodde att den var helt väck men sån tur har man inte. 


Läste ut min bok igår kväll. Mums o mumma. Hon kan hon, Gena... Nu väntar Paris på mig, 


Sunday Bloody Sunday?? Det är i morgon :) En Sunday i vårt grannland. Ja, det är U2 i radion. Ring så spelar vi. Tyr-ess-ö. Marta på väg tillbaks till Sverige. Hon trivs visst här :) 


Snart är det kryssdax. Härligt. 


O apropå nåt helt annat.... Kattracka. Tyra har en gång här i veckan tagit sig upp på översta hyllan i vardagsrummet. Hade nämligen tagit bort stora Iittalavasen o kastat tulpanerna - o passade på att diska vasen. Lilla Iiittalan stod inte heller där den brukade o ljusstaken var flyttad till ett annat hyllplan - allt för att få fram den stora utan blod... eehh glasspillan. 

O unga fröken kom ju givetvis på att nåt hänt i hyllan och detta något måste genast undersökas. Samtidigt passade hon på att undersöka resten av hyllan o hamnade så på översta planet. Där står min ulltomte. Ullig o gullig, lurvig o grå. 

En dag kom unga yrhättan in i E-pigans rum med något stort i munnnen. Nåt stort o grått o ulligt o gulligt. Fanskapet hade varit upp på hyllan o snott tomten.... Hur fan hon fick ner den utan att riva ner allt annat kan man undra. Men katthonor kan ju bära ganska tunga grejer i munnen. 

När jag kom upp nu på morgonen slänge jag en titt upp i hyllan o undrar baske mig om hon inte varit dit igen för tomten såg rätt tilltufsad ut. Tror Råttan eller Kullen slängt upp honom dit utan att frisera honom. Stackarn. 


Aaahhh, redigerar o hör Loreen i radion. Hennes låt fastnar mer o mer. Euphooooria!! 

Av Kvasthilda - 17 mars 2012 09:00


Tema nr 315 Torn

77/365


Promenerade runt i Narvik o hamnade på Tårnveien. Funderade en stund. Vaddå torn? Hur? Var? Varför? Så vände jag snoken - o kameralinsen åt andra hållet o det visade sig genast varför. Tornet på Narviks kirke syns ju där, längst upp i backen. Nästan det enda som syns av kyrkan. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 17 mars 2012 07:10


Är det ålderstelaterat eller bara kopplat till de allt ljusare morgnarna? Jag vaknar i ottan. Det som i min bok är ottan. Tidigare än nånsin id


O klipp igen då..... SMSen tar bara x antal tecken. Det är uppenbart. Det fortsätter: 


ag. 

Go'Morron! 

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards