Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under mars 2012

Av Kvasthilda - 20 mars 2012 09:00


Tema nr 183 Modell

80/365


M/S Stråssa var ett av de skepp som gick under i Slaget om Narvik 1940



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 19 mars 2012 14:59


Hoppla..... Har bara två dagar kvar. Täckt av 365an alltså. Har inte blivit så många fototillfällen på sistone med alla inställda turer. Annars är Narvik ett säkert kort (mowahahahahah) att hitta motiv i. Om inte annat kan det blir bra teman av bilderna. 

Måste nog ta en tur i närområdet o se vad jag kan hitta på. Känns jobbigt om det blir glapp i ämnena/ dagarna. Spelar ingen som helst roll men jag vill ha en bild per dag. Sådeså. 


O Affe är officiellt min idol. Kan ju bero på att Maken ringt honom men han kom hit med sin stooooora maskin o tog bort cementhögen utanför hallfönstret. Nästan hela. Underbart. 


Nä, tvättstugan kallar igen. Äggklockan ringde o meddelade att en maskin borde vara klar. 

Av Kvasthilda - 19 mars 2012 09:00


Tema nr 108 Hysteriskt

79/365


Jag tycker att de är hysteriskt roliga - eller kul, soptunnorna i Narvik. Hysteriskt skrattande grodor står lite här o var runt By1. 


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 18 mars 2012 17:56


Det rasade snö från taket för ett par dagar sen. Tyra lekte surikat som hon gör emellanåt. Hon låg intill Kråkan i soffan när första raset kom. Tvärt satte hon sig ā la surikat o stirrade ut i hallen. Spände öronen o funderade vad fan det var som bullrade. Tittade på väggen o ut i hallen. Hon smög ut i hallen o hoppade upp i fönstret för att spana. 

Grannen kom hem, satte ner systemkassen o hämtade sin post. Klampade sen in - genom hela snöraset utan att lyfta ett finger för att skotta bort det. 

Det gick en stund så kom nästa ras - o Tyra kom som skjuten ur en kanon från fönstret o bara skrek. Hon for som en raket in under soffan i vardagsrummet. Det var det absolut läbbigaste hon nånsin varit med om (näst efter den gången i somras då grannen halvt skrämde ihjäl henne när hon o Neo satt fastbundna i trappen med öppen dörr). Hon klagade högljutt på vad det nu var som lät därute på gården. Kom fram o gnällde en stund igen... 

Hur som haver. Denna jävla snö.... ligger kvar därute än. O nu är den som cement. Tyvärr hade jag jordens skallebang när skiten kom ner o hade inte en chans i glödheta att skotta så jag försökte ju få ut Sonen. Han tillhör nu den latare generationen. Fläckvis. Pin tji att få nåt gjort. O idag fick Maken ett av sina sedvanliga hysterianfall när han blev informerad om att snön minsann ligger kvar där den rasade o att den är stört omöjlig att få dän. Hur kan man få en hel familj att gå på tå hundrafemtio min bort??? Tjurskalle. "Då gör jag det när jag kommer hem" blablablablablaaaaa... Med den påföljden att hans rygg slutar funka. Men fan. Det tinar snart bort. Ja i april ja... Ja men låt skiten ligga tills dess då för fan. Är ingen som ska parkera där den ligger i alla fall. O traktorn har redan varit här o skrapat. *suck* *dubbelsuck* Kråkan gick ut o satte spaden i cementen. Fick hoppa på spaden för att få den genom snön. Skickade ut gossebarnet, nåja min unge vuxne att skotta bort det hon hoppat loss. Än är det inte gjort så det stelnar väl ihop till en cementhög igen då. Lite för kallt än för att det ska vara hanterbart. O på den sidan hinner solen inte värma snön så länge på dagarna. 

arrrrrrrrrrrrrgggggggggggggghhhhhhhhhhhhh!

Irro!! 

O mitt tåg blev inställt hem också. Var på väg till stationen för att ta persontåget när Psf ringde o sa att jag kunde fara hem igen. Så då blev det jour igen. Måste kolla när jouren är slut. Den motsvarar inte hela turen utan bara den tid som räknas som arbetstid. Vi har ju den infernaliska kvartstiden mellan tågen att räkna in. Borde nog ha blivit av med skiftet nu. Fridag på tisdag. Känner för att ta ett glas vin men jag måste kolla tiden först. 

Skål på dig Surgubbe. Kom hem med ett leende i stället. 

Tjabbatjenahallåååååå. 

Chansen till det är nog lika stor som att få se påskharen. 

O det trista med min inställda Narvikstur är att jag inte fick se en annan very illusive sak heller. Hurtigrutten har angjort Narvik i veckan o far väl i morgon igen om jag minns rätt. Den brukar inte stäva in till Narvik men nu har de ju sin Vinterfestuka - eller den slutar idag - så Hurtigrutten for ända in till Framnes o har legat där några dagar. 

*suck* 

Nä, det är bara att göra sig redo för sista avsnittet av Äkta människor då. Får se hur det går för Leo o Anita/Mimmi o de andra hubotarna. 

Först blir det Så ska det låta. Fast det är också ett par timmar bort. 

Av Kvasthilda - 18 mars 2012 09:00


Eget tema nr 3 Utspritt

78/365


Jag räknar till sex förare. Utspridda i hela vagnen. Plus, eller inklusive fotografen, det vill säga undertecknad, blir det sju trötta förare på väg hem. 


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

hmm

Av Kvasthilda - 18 mars 2012 07:37


Ja, så kan det också gå. De ordnar om turerna så nattjouren försvinner o när det blir en sjukskrivning finns ingen som kan köra. Fantastiskt. Pratade just med Vännäs om mitt tåg, för min vana trogen ringer jag o kollar varifrån tåget går innan jag far på jobbet. Bara så jag vet vad jag ska ställa in mig på om det utgår från sjb (enkelt) eller är genomgående (besvärligare utan körkort). Nu var mitt tåg inställt. Hur som haver. De blev tvungen att ställa mina tåg igår. Hittade ingen förare. De hade ringt tjugo personer påstod psf. Ingen var intresserad av att jobba en lördag. O var var nattjouren då? De har ju i alla fall kunnat ta ett av tågen o sen hade det varit lättare att hitta nån att ta det andra hem. Not my job. Förbannade jävla huvudvärk som ska ställa till det. Nå. Fortfarande inte mitt problem. Är man sjuk så är man sjuk, sen spelar det ingen roll varför eller vad man lider av. Jag har dock lite svårt att släppa det där. Man vill ju gärna fixa o trixa o kunna ordna nåt. Jag måste lära mig att släppa skiten. Jag får också vara sjuk! 

O det är bara en jäkla tur att jag är (relativt) pigg idag. Tänkte ju lägga mig tidigt o stoppa näsan i en bok men då bytte Kråkan kanal till var-det-nu-går Sing Along (3an ja) o vi blev sittande med galningarna Per Andersson o Katrin Sundberg (bland andra). Gick ju bara inte att gå o lägga sig. När det slutade gjorde jag ytterligare ett tappert försök men då fastnade hon i Extra Extra i stället o knaspottorna där är lika svåra att slita sig ifrån. Gaaahhhh.... 

Skramlade i säng o läste ett kapitel för att varva ner o försökte sedan sova - inte alls nervarvad. O det hjälpte ju inte att Tyra gnällde o grät. Kottarna var ute o slirade.... Katten alldeles ensam. Neo sover med Kråkan o Tyra tror att hon är helt övergiven. Hon tystnade o somnade väl så småningom o så även jag. Givetvis drattade Råttan in genom dörren o slet upp min när de kom hem -

Det är PUNKA PÅ ETT AV FRAMDÄCKEN:...!

Men va faaaaaan....

Vad ska jag göra åt det har du tänkt?

Ja, men jag tänkte att du vill veta.

Ja, jag ska ju upp o jobba i morron bitti. Suck o stön... Sova Sova Sova.... Gick ju fan inte.

KOM O HÄMTA KATTEN!!! Tyra passade på att smita in i sovrummet när pigan meddelade eländet... *suck* Hon fick ut katten med lite godis. 

Ropade på pigan o bad henne ringa sin far då han jobbar natt. Sen svamlade pigan runt, muttrade o slog i dörrar. Hade antagligen pratat med barnafadern. Det kan ge såna reaktioner. Ringde henne för att be henne varva ner. Inget svar. Förstås. Hon var ju ute o mobilen antagligen inne. Nåja, Sova igen då.... Pigan kom in o undrade vad jag ville o katten smet in i sovrummet IGEN..! Betydligt mer svårlockad den här gången. Till slut gav hon upp o följde godisspåret. Pigan gick ut.... Katten grinade igen. Jamade o jamade o jamade. Gnäll o gny. Ensam IGEN. 

De bytte däcket o kröp sen i säng o jag somnade om. Vaknade av mobilväckaren o ställde om den en halv-timme senare. Trodde inte jag skulle somna om men det gjorde jag. Gick upp o kokade kaffe, duschade o åt lite müsli. Fixade matsäck, kollade kameran, laddade några teveavsnitt på exdisken o kom ihåg att kolla var tåget skulle gå från. O  som sagt. Inte alls. För lite sten. Just nu. 

Bara att avvakta då o se om o när det blir nåt annat. Eventuellt liftar jag med arton upp, för det är det tåget jag ska ha hem tomt sen. Går inte det, går knappast mitt heller. Visserligen kan de göra en rockad i numren o skicka tågen i nån annan ordning (från Narvik) men så är det sagt. 10/13, 12/15, 18/21 o hur fan de nu går o vad de nu heter idag. Har ju ingen koll på Narvikstågen. 

Nä, endera kryper jag i säng o sover nån timme eller så ska jag ha mer kaffe. Ögonlocken börjar vara lite tunga trots allt. 

Go'Morron. 

Av Kvasthilda - 17 mars 2012 10:47


Oj. Vilken morgon. Nåja, krysset är klart. 


Dagens kryss började med en stor låt i svensk tappning, Loa Falkman sjöng en av Tom Jones signatur-melodier, Delilah

Sen blev det vals. Trodde jag. Lät som Wienervals men det går ju inte in i kryssplanen. Efter lite funderande kom jag slutligen fram till att vi söker ordet barcaroll. Staatskapelle Dresden spelade ur Hoffman's äventyr av Jacques Offenbach. 

Wikipedia: 

Ordet Barcaroll, Barcarolle, Barcarola med flera former avser bland annat en venetiansk gondoljärsång.
Därifrån har termen kommit att användas i den klassiska musiken för en instrumental melodi med liknande stämning - vanligen i böljande 6/8- eller 9/8-takt.

Redigerat: barkaroll ska det vara för svensk stavning. 

Så en programledare... Jaja. Kan man väl nästan kalla henne. Nästan. Hon underhöll i ett par av Mello 12s pauser o pratade mellan låtarna. Men sjöng själv gjorde hon i Livet är en schlager (o just där hör jag snabben med Livet börjar här o nu - en riktig schlager). Nåja, tillbaks till det vi håller på med, Helena Bergström söker vi. Det var hon som sjöng Aldrig ska jag sluta älska dig, men jag kopplar den hellre med text-författaren som sjöng den i en annan Melodifestivalpaus - 2008, Jonas Gardell. 


Så hoppar vi från Melodifestivaler till veckans gitarrgrupp, The Spacemen. De spelade något mindre spejsat, Min älskling du är som en ros... 


Efter det hörde vi Östen me rösten. Nej. Östen me resten. "snart på altaner och uteplatserGrilla grilla


Utan sång kom nästa kryssbidrag. Amelia av o inte med Tommy Nilsson


Virus och bakterier. Ja det florerar den här årstiden o jag är drabbad av nåt av dem. Snorar o nyser. O nyser. O nyser. O snorar. Sven-Ingvars sjöng om eländet... 


Sen blev det mello igen. Ja, på riktigt nu. Ett bidrag ur 2007 års festival. Vågar du vågar jag..., livet börjar här och nu. Ska man lyssna till vad Eldeman sa är det tvärtom för många människor. Mellon är över. Men min kusin satte det i en annat perspektiv. Folk klagar över alla delfinaler i melodifestivalen - men kolla kvällens dagens sportutbud i teve...! Just ja, tjejen som vågade Just nu, eller då, var Sanna Nielsen. 


Vi far ännu längre tillbaks i tiden o tar oss över till USA. Sanna Nielsen är ju sirapsballadernas svenska drottning. Här kom ännu en sirapsdrypande melodi, Blue side of lonesome. Han som levererade detta kladd var Jim Reeves. Inkluderat alla klassiska countryrader: 

I'm just on the blue side of lonesome
Right next to the Heartbreak Hotel
In a tavern that's known as Three Teardrops
On a bar stool, not doing so well.


Så över till nåt heeeeelt annat. Svensk punk. En debutsingel - från 1979 - långt innan Sanna Nielsen var påtänkt. Havet ligger blankt. Titeln kanske inte låter punk, men gruppen gjorde det. Reeperbahn


Åsså slutar vi med ännu en countrytjej (nåja, det var en kille sist). Melodin var hämtad från en film, Country StrongLiars LieSista sirapen... ehhhh dansen levererades av LeeAnn Womack.  

En annan LeeAnn tillika skådis är LA Rimes. Hon har bland annat gjort huvudrollen i en av Nora Roberts filmer, Brinnande skyar. Jag var mest irriterad över att hon var blond i Robertsfilmen. Skulle vara rödhårig. Flammande rött hår. Sådeså. Nåja. Parentes. 


O med alla vinnade vinnare, förlorande förlorare, ljugande lögnare o gråtande gråtare slutar vi idag. 

Ha en bäst lördag! 

Av Kvasthilda - 17 mars 2012 10:00


De har hittat planet nu. I många små delar runt de två högsta topparna i Kebnekajsemassivet. 

Mina tankar går till alla inblandade. 


Sydtoppen. Sveriges högsta topp. Eller var. Det är ju bara snö högst upp... En glaciär. Kanske Herkules har ändrat på det nu? 

Shaveice. Det är mycket sånt just nu. Hawaii Five-0 o den nya farmen.... Hawaii där med. 


Tragikomik... Nä, nu kryssar vi i stället. 

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards