Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 7 april 2012

Av Kvasthilda - 7 april 2012 23:34



Solnedgång på skärtorsdagen


~~~~~~~~~~~~~~~


Fullmåne över Lapporten.


~~~~~~~~~~~~~~~


Soluppgång på långfredagen

---

Av Kvasthilda - 7 april 2012 14:22


Kråkan sa åt mig att jag skulle gå o leta fram senaste Antikrundan för att se Barbiesamlingen de visade. Sölvesborg?? Vem bor i Sölvesborg? Fast nu är det ju inte riktigt så deras Samlaren-avsnitt funkar. De for till Annelie i Arkhyttan o filmade. Tjejen som köpte kompisens alla lösa o nakna dockor i en smäll när hon tröttnade. Dockor som jag letat i evigheter efter och fortfarande söker efter. Kanske inte så aktivt men dock. Hon hade nämligen en docka jag ville ha, Tropical Barbie. En svart tjej med lång, lång, lång röd fläta. En Asha jag ville ha men som jag fick tag i senare. Dock denna andra svarta tjej har jag aldrig fått händerna på. Köpte en en gång av en säljare på eBay som inte skickade utomlands så jag skulle ta henne och ett par andra lite moderna-men-trots-det-svårare-att-få-tag-i dockor via en internetbekant och i byte för mellanlandningen o flygbiljetter skulle hon få Expressens första S-tidning som hade ett stort reportage om Foppa. Sagt o gjort. Jag köpte tidningen o skickade den till henne men fick aldrig mina dockor. Har flera såna historier. Folk som i annat fall är fullt ärliga men av olika anledningar aldrig fått iväg grejerna. Ligger x antal dockor i USA som är mina men aldrig kommer hit. Ett gäng försvann i en översvämning när en pipe i en källare brast - FEL ledning så det var skitvatten, bokstavligt talat, som svämmade över. Ville inte ha dem, nej.... Ett annat gäng dockor i kartong försvann i en orkan i södra Texas. Det händer titt som tätt o den kompisen tappade liksom hela sitt hus samtidigt.... Visserligen höll hon på att bygga nytt o hade nånstans att bo men en del grejer stod kvar i garderober o förråd, varav mina dockor. Hon var så ledsen för hennes dotter hade rannsakat garderoben vid ett tidigare tillfälle och slitit i en av kartongerna, var en X-files minns jag. Hon ville komma åt dockorna och hade haft sönder dockboxen. Gör inget sa jag... Paula erbjöd sig att köpa en ny kartong men det brydde jag mig inte om. Sen försvann alltihop i alla fall. Kanske nån lycklig liten unge hittat dem miltals från där Paula bor? Bara synd att den übervackra Golden Dream Christie försvann då. Hon är svårare - o framför allt dyrare att få tag i, idag. En sån tror jag Li hade också. Som alltså Annelie köpte. Li hade väl inte riktigt bestäömt sig att sälja där o då o hade framför allt inte satt pris på dem men Annelie smällde till o erbjöd henne 50 pix per docka. Ehhh, OK, sa Li, lite tagen på sängen o "mina" dockor försvann..... *buuuhäää* 

Har varit hos Annelie o jag såg att några av hennes dockor bär kläder jag har sytt :) De kommer från Lis samling. O det gör inget. Men just den där röda flätan - o den rödhåriga Teresan Li hade, grämer mig. 

Ingen av de de visade i teven förstås för det var mest de gamla stelbensdockorna vi fick se. Ponytail, Swirl, Bubble cut. Ken o Allan. Skipper. O hennes bilar. Annelie har ju Barbies första bilar. Helt underbart. 

Vill så gärna åka dit igen o se hennes samling. Med mer tid i bagaget. 

Här är bilder från mitt tidigare besök hos henne. 

Av Kvasthilda - 7 april 2012 13:56


Det ringer i mobilerna här. Okänd i jobbmobben. Nähädutack, jag har FRIDAG. FRIIIII-dag! Så ringde pigans mobil. "Det var nåt företag" sa kottarna. Kullen svarade.

~ Personalfördelningen?

~ Nah, nåt från Umeå.

~ Just de'. 

~ Jag sa att du inte var hemma. 

Så ringde min privata mobil: Dolt nummer. Men ge FAN I ATT RINGA privata mobiler!!! 

Undrar vilket tåg de inte har folk till nu då? VI ÄR FÖR FÅÅÅÅÅ FÖRARE I KIRUNA! Fatta det nån gång. Påskledigt. Många lediga i helgen. O ändå jobbar alla jobbgalningar den här helgen. Om de nu inte fått ledigt. Det är deras arbetshelg. O färre blir vi. Två tjejer till slutar, som det låter. O insen försvinner. Fast vi har en kille under utbildning. Han blir nog bra. Eller rent ut sagt Jättebra


Freight train, Freight train, run so fast
(rep.)
Please don't tell what train I'm on
They won't know what route I've gone
When I am dead and in my grave
No more good times here I crave
Place the stones at my head and feet
Tell them all that I've gone to sleep.


When I die, Lorde, bury me deep
Way down on old Chestnut street
Then I can hear old Number 9
As she comes rolling by.

Av Kvasthilda - 7 april 2012 12:42


Hann lösa halva krysset i realtid sen blev det annat i vägen, men ska nu sätta mig med andra halvlek också. Hittills har det gått bra. Google har fått vila, förutom ett tillfälle - sökte en text som inte verkar finnas. Nåväl. Vi sätter väl bollen i rullning o startar om då! 


Denna veckan, liksom förra fick Lennart Palm plocka fram sin orgel för att spela en ordlös melodi. Det var Östens men hallååå... G-ö-s-t-a-s Rulla in en boll o låt den rulla


Andra kryssadress-erna fick dock sång. O inte vilken sång som helst. La Donna è Mobile med en av världens största sångare genom tiderna. Bokstavligen. En av de tre. Tenorerna alltså. Luciano Pavarotti


Pavarotti sjunger numer tillsammans med änglarna och en annan ängel spelades det om sen. Anders Engbergs orkester spelade om Angela. Ted Gärdestads Angela


Sen gick radion sönder. Eller nånting. Får hoppas att Eldeman kör de här låtarna dessa två första veckor efter Mellon nu o låter dem självdö sen. Fast det vore väl ett Mirakel. Sara Li sjöng, lite småtjatigt om sitt Mirakel medan herr Ranelid, Björn Ranelid (jaja, tittade på Bond igår) pratade om att Kvinnan är det Första Könet


Men sen blev det så bra, så bra igen. Vi fick oss serverat lite kärleksmusik. Vem blir inte kär när den spelas? The Love Theme ur filmen Blade RunnerEvangelos Odysseas Papathanassiou hette han egentligen, Vangelis som skrev musiken till filmen. Rick Deckard spelades av Harrison Ford. En android som hade till uppgift att söka upp andra androider för att "pensionera" dem. 


Åsså över till nåt heeeelt annat. Hon är också ängel idag. "Yrvädret från Trollhättan"Laila Westersund. Här sjöng hon om Singel och sand. :) Tro't eller ej, men med den melodin låg hon på Svensktoppen samma år som jag föddes, 1964. Underbara människa. 


Sista uppgiften före nyheterna handlade om ett djur. Ett stort djur. Melodin hittade jag förra veckan i mitt sökande efter dess baby. The Baby Elephant Walk. Denna veckan var det Elephant Song vi hörde. Idag skriver vi in djuret med betarna av elfenben, dvs elefanten själv. Kamahl hette mannen som ondgjorde sig över den fruktansvärda behandlingen av dessa djur och sjöng in sången. 

Gentle is the elephant
Pulling loads and everything
we love to hear the children laughing
when we,re in the circus-ring
Happy was the elephant
Happy was his jungle life
and then they came, the cruel hunters
with the rifle and the knife

Var det Ingmar Norströms som spelade idag? Ja, så var det ju. 


För kontrasternas skull tar vi efter pausen, tjejen med Mellons vassaste klänning och dyraste skor. Eller var det tvärtom? The Girl. Charlotte Perrelli. Den snurrar säkert på dansgolven i vår och sommar. 


Där fladdrar de runt, den ena färggladare än den andra. Liksom de som fladdrar på Haga. Fjäril'n vingad syns på Haga


Vi far över de stora vattnen o lyssnar på lite gitarrer. Tja, får vi inte svenska stålguror kan vi alltid ta amerikanska. Nu sökte vi dock den svenska titeln o texten. SJ, SJ gamle vän. Hejja Jejja (med ett j). Eller Stefan. Som i Demert. Det var ju han som gjorde den. Freight Train hette originalet, som skrevs av en kvinna (!) under 1900-talets första decennium. Elizabeth Cotten hette hon.  


Disco ja. Vi tar på oss glittret igen o dansar lite. Ljuva åttiotal. Musiken går ju an. Tur att man slipper bära kläderna! Puttin' on the Ritz. Ett One-hit Wonder. "Hahaha, ja, det ser ju... gott ut" sa Eldeman. Det luktar mat här o vi ska faktiskt äta tacos idag.... Det var ju faktiskt också artistens  namn, Taco. Med efternamnet Ockerse. Fred Astaire gjorde låten på fyrtiotalet, i lite annat stuk. Irving Berlin skrev den. 


Vi slutar där vi är. I månaden, inte platsen. Count Basie med band spelade April in Paris


Hoppas ni har en underbar påsk och inte får ont i magen av alla överfulla gigantoägg som butikerna svämmat över av i år. Jag menar, fyrtio cm ägg? Allt det godis (o det är mycket) vi har skulle inte ens fylla ett sån't där ägg. Man kan ju fylla dem med popcorn :) 

Av Kvasthilda - 7 april 2012 09:00


Tema nr 231 På mitt bord

98/365


Glad Påsk!



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards