Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 14 maj 2012

Av Kvasthilda - 14 maj 2012 21:00


Maken väntade med att lämna in räven tills jag kom hem. Jag ville se den - o ta en bild eller två. Blev några fler än två, men de är inte rumsrena. Räven hade dock benet kvar som Maken trodde att den hade tappat. Var lite svårt att se det bland allt jox. Han trodde först att det var en hare, där den låg vid vägkanten i sin vita vinterpäls. Den var lite för stor så han saktade in o stannade. Plockade upp den när han såg att det var en fjällräv. Nu är den inlämnad till polisen. Enligt vad någon uppgett på wikipedia, finns det circa 120 vuxna fjällrävar i landet i "dagsläget".

Det är en färre nu då. 


Inte är de stora, inte. 


Av Kvasthilda - 14 maj 2012 09:46


Ja, de e måååånda' morron, o huvet kænns så tungt.

Eller næ. Inte egentligen. Har sovit sådær inatt. Anlænde tidigt till Narvik o hamnen o fick væxla bort loket direkt o køra upp det till stall. Nu sitter jag åter i stallet på tomta o ska ringa en taxi før att ta mig ner till hamnen igen o ta hem vagnslasten. Den borde ha kommit ner redan. Såg att den var en halvtimme tidig till grænsen idag. Næstan en timme från Kiruna men det kan hænda mycket efter vægen.


Kikade in på handelstrædgården som ligger intill hær. Har varit sugen på att gå in dær varje gång jag passerat men då har det varit stængt - mitt i natten ær inget øppet. Idag øppnade de nio så jag passade på att ta en snabbis runt dærinne. Mycket godis. Vackra krukor o vaser. O en del underligheter såsom lejon och troll att sætta i trædgården. Men ett par ursøta skøldpaddor. Skrattade nær jag såg dem.


O apropå ovanliga djur. Pratade med Maken. Jag såg ju nåt jag ær øvertygad om att det var ett lodjur hæromnatten. Såg den i øgonvrån o bland fjællbjørkar o ris så helt hundra sæker ær jag inte men det såg ut som en stor sittande katt på håll o nær jag passerade hem igen på dagen och for dær førbi igår, tittade jag igen o såg ingen stubbe som kunde ha varit en "sittande katt". Det måste ha varit en lo. Heter det en lo eller ett lo? Ett lodjur, en lokisse.... Fast det heter ju lodjur så det ær væl ett då.

O Maken hittade en død fjællræv idag. Kors i fanders. Har aldrig sett en o inte han heller såvitt jag vet o nær han før en gångs skull får se en, ær den død. Han tog rætt på den før att skicka den vidare till polisen o statens veterinærmedicinska anstalt. Den hade tappat ett ben så han ska se om han hittar det också sen nær han vænder hem igen.


Næ, kanske det ær bæst att jag gør mig i ordning o førsøker få tag i en taxi.


Ledig dag i morrn. Skønt. Har varit en fullproppad helg.

Av Kvasthilda - 14 maj 2012 09:00


Tema nr 323 Träsmak

135/365


O>|  |



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards