Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 18 maj 2012

Av Kvasthilda - 18 maj 2012 18:08


ÄNTLIGEN hemma. O duschad. O ihälld första ölen. Fast det blir inte så många fler. Har bara en till.... Om nu inte gubben har nån i sina källarvalv. Men ingen mat. Guuuuförb&#%/&"%&! Måste jag göra det också efter de här helvetesskiften? Övertid upp o övertid hem. Ett skitlok som blåste luft. Kompressorn fyllde för mycket luft så överskottet blåste ut. Det var bara att sitta o leka med den där kompressorknappen. På av på av. Men innan nån fattade vad det var för fel?? Kul att man är skitduktig på godsloken. Not. Kan ju inte ett jävla skit. O Hallsberg fattade inget. Men när vi så småningom luskade ut vad det eventuellt berodde på - antagligen berodde på, med hjälp av erfarna CargoLink-förare var det bara att tuta o köra. En timme sen. O inte bara för skitloket. Frasse kom sent ner (som sagts tidigare) o sen fick de inte uppgifter på en vagn som skulle växlas ut - efter att hela tåget var klart. 

Dimma o regntunga skyar hela vägen hem. 

En dryg timme sen hem. O ungefär samma lika upp igår. Inatt. 

Nu gäller det bara att komma ihåg att lämna in övertidslappen. 

ok

Av Kvasthilda - 18 maj 2012 10:20


Se dær. Frasse ringde just. En o en halv timme sen ær han. Skulle ha kollat med tføren. Nåja, Det går ingen nød på mig. Det var visst rasvarning ovanfør Kopparåsen o de blev stående i væntan på røjningsbesked. Var bara nån tråd som gått av. Dæremot var det vatten på norsk sida. På Horisontalen vrækte det ner værsta vattenfallet mot jærnvægen. Ta det lite lught hælsade Tågleder. Det var bara att sakta ner o glida førbi vattnet. Jærnvægen går alldeles inpå bergvæggen på sina håll - ja i princip hela vægen men det ær ju mer eller mindre stenvæggar om man sæger så.

Jag har en orørd bok med mig. O ett par veckotidningar. O nyaste Hembakat. Fast den kanske ær dum att glutta i om man skulle bli stående nånstans efter spåret. Bættre att løsa korsord.

O dær kom huvudværken tillbaks igen med full kraft. Førbannat. Satan.

O det ær namnet på en av killarna i Slovakiens hockeylag. Som ska møta sina forna landsmæn tjeckerna i semifinalen efter att de så snøpligt slog in en puck 29 sekunder føre avblås i sista perioden mot Sverige. Finnarna gjorde det bættre. De hade åtta sekunder på sig. Bara attans att den sista pucken gick i stolpen o UT. Dumt. Vad tror vi? Slovakien-Ryssland i finalen? Finland-Tjeckien? Vore kul om finnarna får møta tjeckerna. De elakingarna. O hoppas att finska sisun tar dem till vinst. O de dær jævla ryssarna. Skulle ha blivit kronwalled hela bunten. Sådeså. I stællet ligger Franzen hemma med migræn. Undrar vad han tar mot sin? Kanske jag skulle ringa honom o høra? Har du nåt tips? Klappa till en ryss? Næhæ. Det går nog inte. Får bli en is då. Nej Eeze. Fast en glass hade inte heller varit fel.


Av Kvasthilda - 18 maj 2012 09:56


... att vara en kvastis. Idag till exempel. Sitter på kontoret i lokstallet på Tomta o svettas. Ymnigt. Ær det dags før kærringsvall igen? Har klarat mig bra i vår men nu verkar det vara tillbaks igen. Eller så ær det bara outhærdligt varmt hær.

Huvudværken vill inte ge med sig. Jag vet att det ær øvergående på ett par dagar men tiden dæremellan ær också rætt jobbig.


En hemresa till, sen skulle jag haft långhelg. Tænk fyra dagar ledigt. Fyra slappa dagar. Av detta blev intet. Gør inte så mycket før jag får igen det sista dagarna føre semestern. Bytte ju bort min långtur torsdag till fredag føre semestern mot en långtur søndag till måndag nu i stællet. 

Dock har vi inte bestæmt nær o hur vi reser hem igen efter Makens femtioårsdag. Vet inte hur længe Mia har tid att underhålla oss i stugan. Det var trots allt hennes førslag att komma ner till stugan den helgen. Kanske det bara blir øver helgen? Maken gav henne fel ankomsttid till Arlanda. En timme fel. Men åt "rætt" håll så det spelar ingen roll. Tar ju ændå tjugo minuter att få væskorna. Eller væskan. Det kanske ræcker med en extra væska. Speciellt om det bara blir en helgtripp? Nå, vi får se.

Nu pratar han om att byta bort bilen. Vill ha en ny bil som han anvænda nere i Långtræskskogarna o har funderat på nån typ av offroadbil med fyrhjulsdrift. Nødvændighet. Men nu vill han pløtsligt byta in vår bil samtidigt. *suck* Oftast ær de så jævla oskøna att vistas længre stræckor i. Offroadbilar. De ær liksom inte byggda før att sitta bekvæmt tillbakalutad o bara cruisa. De ær byggda før att tåla lite ruffiga førhållanden o alltså ær æven sætena anpassade efter detta. *bah*

Nå, det får vi också se. Blir vad det blir. Nær det gæller bilen har han ænnu ensamt veto. Hans hustru måste skaffa sig ett kørkort. O får væl køpa en egen bil nær det hænder. Gården full av bilar. Grannen har sådær en trehundra stycken också. Byter bilar som en annan byter skjorta. Ungefær.

Yada yada yada yada yada yada. Gnæll gnæll gnæll. So what? Jag gnæller væl om jag vill. Det ær jag som ær inloggad hær. Sådeså.

Men før att (næstan) sluta i en något positivare ton kan jag meddela att jag sett årets førsta tussilago idag. Længs dikena i Narvik frodas o væxer de små gula. Det kommer en vår æven till våra trakter i år! Har verkat lite svårgrott i den avdelningen hittills.

Fiskmåsarna gapar o skriker utanfør fønstret. Också ett tecken på att sommaren ær på G.

O hemma har våra egna skrænhalsar anlænt. Bjørktrastarna. Tyra sitter i køksfønstret o spanar på dem. Skulle vi slæppa ut henne skulle hon skita knæck. De ær ju større æn vad hon ær. Næstan. Åtminstone skulle hon uppleva dem som riktiga monster, hur lockande det æn ær att titta på dem genom fønstret.

Fredag. Två veckor till semestern. Voj Voj.

Just ja. Det var ju syttende maj igår. Jag kom till Narvik mitt i natten. Gick mot hotellet vid tvåtiden. Inte ett spår efter firande. Fanns inte en bil i By1. Ett par øverførfriskade ungdomar kom springande nær jag gick øver Gate 1 men annars var det hur lugnt som helst. Norrmænnen brukar vara duktiga på att skræpa ner men inte ett kolapapper eller ens en annan konfetti nånstans. Fantastiskt :)

Av Kvasthilda - 18 maj 2012 09:00


Tema nr 8 Automat

139/365


Vad vore livet utan kaffe? En lokförare lever på kaffe. O nä det är inte alls sant, jag har kollegor som inte dricker en droppe av detta livselixir. I svappis har de fått en ny kaffeautomat. I stället för att brygga i perkulatorn händer det att man tittar in till dem o snyter åt sig en kopp java av valfri sort. Eller choklad. Lyxigt. Till och med tevattensknappen ser lyxig ut!

O jag blev helt begeistrad i den blå lampan som tänds när kaffet är på G. 



   



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards