Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 19 maj 2012

Av Kvasthilda - 19 maj 2012 14:31


Ja nu är det cirkus här. Grannens ungar kom in med ett par andra i släptåg. Junior väcktes mycket motvilligt men klev upp o satte igång PS-en med Simpsons åt grabbarna. Nu tjattras det o skrattas o flamsas bakom ryggen på mig. Undrar just om E-pigan o Lillkullen kan sova. "Förstör inte min lack. Jag har faktiskt känslor!" Sötgurkor. 


Av Kvasthilda - 19 maj 2012 11:50


Jag satt vid datorn en halvtimme innan krysset började idag o missade ändå inledningen! Klockan var nära kvart över tio när jag hoppade till. Fastnade i en facebookgrupp med bilder o roliga kommentarer. Så kan det gå. Ändå hade jag hörlurarna liggande bredvid mig - men inte över öronen! Så mycket som drar åt alla håll. Tur nog har jag hela dagen på mig idag att skriva inlägg men måste väl sätta fart nu då mina X-besökare redan tittat in :) 


När slutet av krysset närmade sig insåg jag att jag satte på mig lurarna mitt i första uppgiften. Frank Sinatra i hörlurarna sjungandes sin New York, New York. Denna har gjorts på svenska av Galenskaparna och After Shave och handlar då om jättemetropolen Borås. Nästan likvärdig med New York. För bönderna på västgötska vischan i alla fall :) (o förlåt, inget ont menat i nåt av det, jag vet bara hur byborna reagerar när de kommer in till storstan Kiruna med rondeller o allt. Hujja!)


Vi tar en annan amerikansk melodi o översätter den till svenska. Eller Cornelis gjorde. Balladen om herr Fredrik Åkare och den söta fröken Cecilia Lind. I original handlar den om måndag morgon. Ja de é måååånda' morron... Eller, nä. Men Monday Morning heter den. Från den enormt långa svenska titeln, tar vi ut det kortaste ordet o skriver om i krysset. 


Ska vi gå på bio i stället då? Ser lite Disney. Filmen om Prins Ali som han besjöng, Dan Ekborg. Aladdin heter han egentligen. Småtjuven som blir en sagoprins. 


Ett par andra sagoprinsar, som var jagade av polisen för nåt de i det fallet inte gjort, var Roger Moore, jag säger bara det - Roger Moooooore (som han sa, pappa Ekborg - eller nä, HasseoTage) och Tony Curtis. De var ett par Snobbar som jobba(r)de o flirtade hejvilt med vackra flygvärdinnor. The Persuaders! hette serien i original o nog var de bra på att övertala - kvinnorna att följa dem hem. Lite svårare var det att övertala polisen att de faktiskt var oskyldiga till annat än att stjäla unga kvinnors hjärtan. John Barry skrev musiken till teveserien. 


Häromdagen kom ju beskedet att Donna Summers kropp gett upp i kampen mot cancern och nästa artist är minst lika saknad som Donna, även om hennes bortgång berodde på andra orsaker. Whitney Houston. Två fantastiskt vackra kvinnor. För en lång kryssadress sjöng tjejen med Rösten sin största hit, I will always love you (som inte ens var hennes, utan Dolly Parton's). Melodin slog igenom med besked i filmen The Bodyguard


Duke Ellington och hans orkester illustrerade nästa uppgift för oss. Mitt gebit. Inte jazzen, men det de spelade om. Take the A-train. Ja, ska du med tåget kan det vara bra att veta vilken avgångstid det har. 


Om man nu tagit sig fram till landet med tåget kanske man stannar till o ställer frågan, Ska vi plocka körsbär i min trädgård, du o jag? Tralalaaa... Nils Dacke spelade på partyorgeln. 


Jästa bär som rönn och körsbär kan ju få vilka fåglar som helst att bli galna men nästa uppgift handlade om vilda flickor. Eller en vild tjej. Girl Gone Wild. Den är med på Madonna's senaste album, MDNA


Nästa uppgift var en typiskt eldemansk sådan. Vi söker "ett redskap, som ska bemästra 'sådana'" och vilken typ av föreställning det gäller. Nötknäpparen är ju en balett, en rysk sådan och en nötknäppare, får man förmoda, används till att knäcka (inte knäppa) nötter med. Eller en nöt om man ska vara petig. 


Vi tar oss över haven.... mowahahahhaaaa.... till Trinidad Tobago. Det är där han en gång föddes, Billy Ocean som sjöng The Color of Love för oss en gång på åttiotalet - och i krysset idag. Eller ska det vara "Colour of Love" då han flyttade till England? Så är det nog. 


Han var väl stjärna för en dag, Billy. Eller två. Eller så. Nästa melodi handlar också om en stjärna. Ser du stjärnan i det blå? Lite Disneyanknytning igen. 


Sen fick vi en Rolfrefräng som han kallade det Eldeman. Rolf som i Ernst Rolf. Herbert Sten spelade Det är kvinnan bakom allt


Åsså slutar vi med lite Mello. Måste ju ha oss lite Melodifestival! Ur 2008 års tävling hör vi Lay Your Love on Me med Bodies Without Organs. Eller BWO då. En av gruppmedlemmarna o den som står bakom de flesta av deras låtar, är mannen med kortbyxorna. IDOL-jurymedlemmen. Alexander Bard

Klipp dig! 


Det ska jag. Men inte idag. Ja, vi sätter väl punkt där. Ha en skön lördag! 

Av Kvasthilda - 19 maj 2012 09:33


Hahahahahaa! Grannens underbara killar kom in för en halvtimme sen. "Är han vaken? ('han' som i Sonen) Jag ska gå o väcka honom." Han klev in till Sonen o gav upp ett avgrundsvrål o sen lite snällare, "vakna nu". Junior vände visst bara på sig o drog täcket över huvudet. Själv klev jag småskrattande upp innan samma behandling drabbade mig. Fast de skulle inte göra så. Jag var ju tvungen att kliva upp o be dem dra ner lite på ljudnivån, då Lillkullen måste få sova efter nattens skift o han sover på andra sidan en papperstunn vägg från Sonens rum sett. 

De gav upp o jag bad dem återkomma efter två, så ska jag se vad jag kan göra för att få upp honom :) Deras mors förmaning om att inte komma in före lunch på helger har visst kommit bort. Hehehehhee... 

Barnafadern o Äldsta Dotra håller som bäst på att klä sig. Skogskläder. De ska ta med sig skotern o fara upp mot Torneträsk för lite fiske idag. Jag ombads hålla utkik på sjön igår för att se om det rörde sig några skotrar. Gjorde det inte men vädret var inte så kul med småregn o dimma. Idag skiner solen från en rätt blå himmel, även om det blåser. 



Torneträsk igår

Av Kvasthilda - 19 maj 2012 09:00


Tema nr 127 Iväg

140/365


Lättaste sättet att ta sig fram ute på skärgårdens kobbar o öar, är med en fyrhjuling. Vintertid finns det en väg över isen från fastlandet men sommartid är det båt som gäller. Här är vi på väg in mot stan igen. Nä. Inte fyris hela vägen. Till grannen där en av bilarna står! Sen for vi iväg vidare, in till Luleå centrum. 

O som det passar sig ska Maken o Storpigan ge sig iväg ut med skotern idag, för lite isfiske. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards