Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 4 juni 2012

Av Kvasthilda - 4 juni 2012 13:47


Ja, sämre utsikt kan man ju ha. 


Av Kvasthilda - 4 juni 2012 12:38


Jag är ute i skärgården och idag skiner solen så jag kan köra datoren en stund. Välbehövligt då jag har kamerakort att tömma. Om jag stavar fel får ni ta det för jag sitter på Makens bärbara o den är jag inte van med o knappar är inte där de ska osv. Stavfel får jag ta när jag kommer hem! O dessutom kommer säkert ett o annat "idag" fast krysset är flera dagar gammalt...


RaMelodikryss denna vecka. Eldeman körde live från Kungsan där det ska delas ut Karamellodiktstipendium. Fanfaren kom ur Semlons gröna dalar.

Ramel ja. "idag är det hundra procent Ramel"- Jag lyssnade på snabben i lördags men det var lite för korta snuttar för att jag skulle fixa det då. Förhoppningsvis har jag rätt idag :)


Vi börjar med en dubbel idag. En kva-dubbel. Fyra ben... Lingonben? Bertil Boo sjunger tillsammans med Brita Borg i deras, nej Vår lilla vrå.


Åsså en duett till. Efternamnet ja. Vad handlar hela krysset om den här veckan? Povel Ramel. Fast det var hans barn, Lotta och Mikael som sjöng Dagen då visorna dör.


Lennart Palm i Lerum fick rycka ut sen för en melodi som handlar om nåt speciellt. En "Ramelpärla" kallar han den. Tänk dej en strut karameller! Mums. Men det är faktiskt så melodin heter o handlar dagen till ära om - karameller. Det finns ju faktiskt halsband av karameller så det är en hel radda pärlor det!


On the bumpy road to love. Fats Waller skrev den en gång i tiden och i dagens kryss var det Povel själv som sjöng o härmade herr Waller.


Han pratade om att sjunga på olika språk och det var ju engelska. Nästa artist är norska men sjöng "Du passar inte in" på svenska. Wenche Myhre var det o vi petar in hennes initialer i kryssplanen. W-M alltså.


I've Got a Lovely Bunch of Coconuts hette nästa melodi i original och som vi hörde med Merv Griffin (om jag hörde rätt) men Povel gjorde ju svensk text:

Far jag kan inte få upp min kokosnöt,
Nej inte med ens hammare och spik.
Vare vägg nu har små märken här och var,
Det är bara kokosnöten som är sig lik.

Tillsammans med Martin Ljung spelade han in en skiva med den.


Sen söker vi ett djur. Hmmm... Ta av dig skorna. Jo, i texten får man ju höra:

Varje gång du tar av dig skorna
så medge att det känns skönt.
Det betyder att apan i dig har än en framgång rönt.
Uh! Fantastiskt!
Dröm om min förvåning, när jag plötsligt förstod.
Dröm om min förvåning, den bananen var god.

Tänk, en liten apa då.


Första ordet i texten söks till nästa uppgift.

Från Harlem i New York till Tranås i Småland
är faktiskt en ganska lång väg,
men likväl så kom häromdagen en platta
från staterna hem till herr Johanssons teg.

Johanssons Boogie-Woogie vals. Charlie Norman spelade på sitt alldeles egna vis.


Sen ska vi ha ett gruppnamn. The Real-Group sjöng om Konditori Förgätmigej. De har en gång fått stipendiet som delades ut senare under lördagen.


Sen blev det revy - Gula paviljongen. Tralalalalaaaa.... Bunny Blom.


Revy. Just det ja. Sune Mangs och... missade. Nä, Lars Ekborg. En sån melodi med tre miljoner ord i. Typiskt Ramelskt. avigan.


Bladbergeri hurra (Bladberg & son 50 år). Hittar inte texten men den handlar förutom om herr Bladberg också om en njutningsbar cigarr


O med det slutar jag Ramelrummet. Turalleri Hurra!

Av Kvasthilda - 4 juni 2012 09:00


Tema nr 79 Förvaring

156/365


|.oooo.|



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards