Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 9 juni 2012

Av Kvasthilda - 9 juni 2012 23:30


Ahhh. Tittade in till Hedwig för att se vad som pågår under Veckans Hus o ser att hon lagt ner utmaningen i april. Trist. Jag fortsätter fotografera mina hus o detaljer på dessa, bara synd att utmaningen är ute. Jag vet vilket jobb hon lagt ner på den o förstår att hon inte vill eller orkar hålla på att hitta nya teman - speciellt när vi försvinner som hållt på med det! Nu har jag "bara" 365an. Finns en massa fotoutmaningar därute i sajbervärlden men många försvinner en efter en - o andra dyker upp i dess ställe. Bara attans att jag inte hittar tiden att leka på det viset! Hedwigs var en av de roligaste men jag har inte deltagit på evigheter. Sorry! 


Av Kvasthilda - 9 juni 2012 17:36


Ikväll går vi på bio.... 


Av Kvasthilda - 9 juni 2012 11:01


För första gången på länge har jag hört krysset från början. Nåja, missade en del av förra veckans genomgång men veckans uppgifter har jag hört! 


Dagens kryss började med en av våra giganter i duett med en annan sångfågel. 

Nu mår jag mycket bättre,
tack och lov att jag finns.
Se på mig, jag är rasande bra.
Ja, jag mår som en prins.


Vad vill du ha till middag?

Kanske leverpastej?
Jag ska städa åt dig.
När du faller för mig
mår du så mycket bättre.

BAOs låt med text av Kristina Lugn. Sjöng gjorde Helen Sjöholm och Tommy Körberg


Vi fortsätter bland giganterna. I faunan den här gången. Vi har hört den förr, The Elephant Song. O skriver alltså elefant i kryssplanen. Ingmar Nordströms spelade. 


Nästa uppgift handlar om en ung tjej som tävlade i IDOL förra året. Make you feel my love sjöng hon för oss idag, Moa Lignell. Adele har gjort den men jag läste att Bob Dylan gjorde originalet en gång. 

When the rain
Is blowing in your face
And the whole world
Is on your case
I could offer you
A warm embrace
To make you feel my love 

O det regnar här kan jag meddela. Rakt ner faller de, dropparna. Kan behövas lite kärlek här. 


Love Love Love. Det sjöng ju Beatles på sin tid. Fast nästa uppgift var en annan baggelåt. (We all live in a) Yellow Submarine. I krysset skriver vi we ur refrängen o gul som färgen är. Raymonds Magic Organs spelade. Han behövde inte rycka ut idag, herr svajande Palmblad i Lerum. 


Om nu regnet blåser i ansiktet enligt Dylan, Adele o Moa lyssnar vi i stället till en annan man som vet vad som blåser - o varför. Roger Pontare i veckans mellobidrag. När vindarna viskar mitt namnJag skulle inte höra annat än stormvindar vråla idag med det hiskeliga lock jag har i öronen... 


Ubåtar, vindar o vatten. Ubåten "rullar väl i djupen"? Rolling in the deep? Har nämnt henne ovan men nu fick hon bidra med en kryssadress själv, vackra Adele


Ubåten går under ytan, ovanpå går båtarna. Som alla de vi har suttit o följt när vi var i skärgården. Finlandsförjorna passerar några distanser från där vi befann oss. En o annan segelbåt fanns också ute på fjärden. O de kan väl stämma in i nästa låttext.

Liten blir stor, drömmer och tror, - kommer du snart till mej.
Rosende kind, kommer en vind, för den mej hem till dej.


En gång jag seglar i hamn, en gång är du i min famn,
En gång berättas min vän sagan om den, som kommer igen
En gång i drömmarnas land, vandrar vi två hand i hand,
en gång min älskling kommer jag hem till dej.


Blågröna svall, tång och korall, lurar inunder mej,
men ovanför, stjärnorna hör, sången jag skrev till dej.


På Nilen seglade andra typer av båtar. I alla fall om man får tro böckerna om Barna Hedenhös. Vassbåtar. Verdi skrev en opera om prinsessan Adele, nej Aida menar jag. Hon var prinsessa i Egypten


Om en helt annan kvinna skrev Kalle. Lille söte Kalle. Kalle, vilken Kalle? Moraeus. Dalkillen med grannstan i namnet... Fast idag sjöng Sofia Källgren Calles melodi om Beatrice med sin underbart vackra klara röst. Klart som källvatten porlar den! 


Ännu en gigant. En annan Kalle. En riktig Jazzgosse. O det var också det han sjöng om, Karl Gerhard


Så far vi ut i världen igen. Västerut. West Virginia. Typ. Fast han ville komma hem. Mannen som också har en stad i efternamnet. John Denver. Men han tar landvägen. Country Roads Take me Home

Almost heaven, West Virginia
Blue Ridge Mountains
Shenandoah River -
Life is old there
Older than the trees
Younger than the mountains
Growin like a breeze


Country Roads, take me home
To the place I belong
West Virginia, mountain momma
Take me home, country roads


För nästa uppgift säger vi hej då! Kanske till herr Denver som ville hem. Nä, EMD sa Baby Goodbye. Kanske lika bra det. Jobbigt med tre killar...? Hur snygga de än är. 

Baby goodbye, baby farewell
I don't wanna lie
Cause we can't stay together, my friend
This is the end
The picture is drawn
You're not even on
Because you're gone, gone, gone, hey!


Sen går vi Under ytan igen. Uno Svenningsson gjorde den. Idag hörde vi Risto Hiltunen med Alla pinnan.  Alla pinnarna i skogen. Pinnarna i havet, kottarna i skogen.


Nej... F'låt. Äh. Bäst att säga Baby Goodbye då. Nästa vecka är det live från Sandviken. Kanske jag ska ta SysterYster med mig o fara dit? Stan firar 150 år. Jaja, vi får se. 


O vi äter nog inte leverpastej till middag idag. Nej.

Hej! 

Av Kvasthilda - 9 juni 2012 00:00


Tema nr 260 Skolavslutning

161/365


Ja, nu ÄR det slut. Nästan. På alla ordinarie skolor i alla fall. 

Som kalvar på grönbete ser de ut, studenterna där de rusar genom kyrkskogen ner mot skolan för att få sina betyg. 

Junior är där nånstans. Han hade så brått ut ur kyrkan så jag hann inte ta några bilder! Många vita mössor. O kallt. En vansinnigt kall student i Kiruna i år! 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards