Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 30 juni 2012

Av Kvasthilda - 30 juni 2012 10:59


Första lördagen på länge där jag hört krysset från första minuten till sista :) Dagens kryss var småklurigt på sina håll men ändå enkelt när poletten väl trillade ner. Myntinkastet kärvade lite emellanåt - ni vet som såna där barnautomater där de får köpa tuggummi - eller idag leksaker i en plastbubbla, där man måste vrida runt ett handtag för att pengen ska trilla ner och det man önskar sig men aldrig får, i sin tur trilla ner. Nåja. Nu kryssar vi lite. 


Dagens första kryssadress handlade om årets mello. Vi fick höra duetten Don't let me down o det var ju Christer Sjögren som sjöng tillsammans med Lotta Engberg. Det gick bättre för Christer med Lotta i släptåg än de där fjäderprydda tanterna som en kompis unge uttryckte sig. 


Radiopremiär sa han sen Eldeman? Hur fick han till det? Hörde vi inte nåt liknande för några veckor sen? Vilket också smular sönder hans påstående att det var länge sen vi hade Ramel i krysset? I början av juni var det ju ett program helt tillägnat Povel. Jaja, det kanske var längesen i Eldemanska mått mätt :) Hur som haver. Det som efterfrågades idag var vad Povel hördes göra. Han imiterade en annan sångare, vem vet jag inte men det kanske var just Fats Waller? Rätta mig gärna. 


En oefterhärmelig artist, eller nä. Nog kan man härma honom... Framför allt benskaket med handen bakom örat :) Jerry Williams sjöng från nyaste albumet, I Can't Sleep (Without You). Kanske det bästa albumet han gjort? 


Vi går på bio o ser en animerad film. Jag har inte sett den men "ungarna" har nog sett den fler än en gång, o uppföljaren (-na?). Madagaskar. Best Friends heter melodin vi skulle förknippa med den. 


Arnold Johansson och Boxholm Brass spelade en dansbandsschlager som han kallade den, Eldeman. Sven-Ingvars Börja om från början


Vi plockar ut en kille från filmens polisvärld o låter honom illustrera nästa adress, Törnrosas slott då? Hans polis skulle ha behövts där för att sätta dit den där elaka häxan. Törnrosa var ett vackert barn, vackert barn, vackert barn.... Rolf Lassgård som alltid imponerer på mig när han sjunger. Allt bara för att man bara kopplar honom till Wallander. 


Törnrosa sov i hundra år medan Helen Sjöholm sjöng om en förlorad sommar. Sommaren du fick. Benny Andersson skrev den förstås. 


En annan Andersson skrev dikten som tonsatts. Dan Andersson. Men namnet i dikten, Sizzi, är ingen flicka även om namnet Sissi är ett namn för en prinsessa som inte sov i hundra år. Sizzi från Lasso är nåt helt annat om jag fattar dikten rätt. 

Han föddes vid Lasso, där löjorna simma
i vågor, som glittra likt pärlor och vin.
Han kom i det gulaste månljusets timma
till stränder, där ängsgräset blommar som lin.

 

Han döptes av vinden, som for genom gräset,
till "Sizzi av Lasso" av springarnas ätt,
men kallades hare av folket på näset
och dömdes till döden av jägarnas rätt.

 

Och dagögat, höken, såg skarpt där neröver:
"Det rör sig, det prasslar i strandlinjens blom,
jag seglar väl ner när ett mål jag behöver,
jag skjuter - det kan ej bli värre än bom!"

Handlar ju om en hare...? Roland Cedermark spelade hur som helst. 


Hur många i min generation o strax därunder fick ståpäls sen? Av obehag? För hur många uppväxta barn blev inte traumatiserade av Vilse i pannkakan? Staffan Westerberg. Kanske han var bättre än man fattade som barn och ungdom? Lillstrumpa o SysterYster. Namnen är söta i alla fall - o min syster heter ju så! I alla fall i bloggen :) 


Vi kliver ur den enorma pannkakan o drar på turné med vår största soulartist, Eric Gadd. Han sjöng om Crazy Sexy People i titelnumret från nyaste skivan, Rise Up


Uti vår hage där växa blå bär
Kom hjärtans fröjd!
Vill du mig något så träffas vi där.
Kom liljor och aquileja,
kom rosor och saliveja
Kom ljuva krusmynta,
kom hjärtans kär.

Orphei Drängar sjöng denna somriga visa. OD skriver vi i krysset. 


Kattis Ahlström och Claes Åkeson delade på programledarskapet för en serie i början av nittiotalet som handlade om Astrid Lindgrens värld och i svarspanelen satt Astrids barn, dvs ungar som spelat olika roller i Astrids filmer. 7 till 9 hette serien. Claes har ju gjort mycket efter det, men minns ni den serien? 


Vi stannar i teve o i ett mycket mysigare program än den där pannkakssmeten. Vi kryper i säng med Beppe o hans dockor i stället. Sir Julian Lloyd Webber spelade Bachs stycke som vi alla kallar Air till vardags. 


O med detta luftiga o mysiga stycke slutar vi dagens krysslördag som innehållit hjärta, smärta o kärlek av olika slag. Jag laddar om inför kvällens Kirunafestivalen o hoppas att kameran håller en stund till. Ikväll spelar Loreen, Raj Raj Band, Veronica Maggio och Europe bland annat. Kul! Kult. 


Av Kvasthilda - 30 juni 2012 09:52


Det var då väldigt vad tiden rusar förbi. Idag är det sista juni. I morgon börjar andra halvan av detta år. O sommaren är här. Fast idag är det en regnig sommar.Igår var det en fantastisk festivaldag - o kväll med sol långt in på natten. E-pigan kom hem o knackade på sovrumsdörren, smög in o kvittrade med sin far. Hon brukar göra så. Jag hörde henne aldrig trots att hon inte kan vara riktigt tyst. Speciellt om hon har mycket att tjattra om. Hon berättade bland annat att hon träffat Lillebror o hans flickvän. Jag stod o tittade på Eldkvarn när jag fick en box på axeln. Tittade mig om men såg inget. Fick en smäll till o kollade igen. Nä, hade kameran i näven så jag brydde mig inte så mycket. Fick en tredje smäll o var tvungen att kolla ordentligt. Där stod Sonen med armen om lilla Lingan. Söt som en sommardag. O hon är rödlätt. Var tvungen att krama om henne :) 

Jag såg inte Sean Banan igår men han hade varit sitt vanliga spralliga jag sas det. Jag kom när Eldkvarn stod på scenen. Missade alla Halts på- o avanden - o likaså Yana, för jag antar att det var hon som påade o avade på Kebnescenen... Nej fan . Förlåt. LKAB-scenen. Den har ju bytt namn i år. De är med överallt. LKAB. Stor sponsor. 

Eldkvarn o Plura var bra som de ska - uppe på Cityscenen. Sen drog jag mig neråt stora scenen för att lyssna på en liten man med stort hår o jätteglajjer. Mannen som fick användning för sina solglasögon på ett sent gig, vilket han också nämnde. Magnus Uggla. 

Träffade en massa kollegor - som alla skrattade o sa att de skulle gnida in sina semesterdagar i mitt face när jag nu börjar jobba på måndag. Taskmörtar ;p Kul att se dem! Man träffas ju inte så ofta på jobbet annars. 


Av Kvasthilda - 30 juni 2012 09:00


Tema nr 69 Fågelskrämma

182/365


O<



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards